دلارهای خانگی به بازار برمی‌گردند؟

نمایه بانک : یک کارشناس اقتصادی با بیان این که بخشی از ارزهای خانگی با تثبیت قیمت به بازار بر می‌گردند گفت: اگر دولت بتواند دلار را در یک دوره پنج ماهه روی قیمت‌های 8000 یا 9000 تومان تثبیت کند اتوماتیک‌وار بخشی از این دلارها به بازار برمی‌گردد.
  • دوشنبه 3 دی 1397 ساعت 2:40

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا ، «عباس علوی‌راد» با اشاره به نقش ارزهای خانگی در تشدید تورم، اظهار کرد: ارزهای خانگی در صورتی باعث تشدید تورم می‌شوند که در افزایش قیمت دلار نقش داشته باشند.

وی با بیان این که تاکنون رقم دقیقی از میزان ارزهای خانگی بدست نیامده است، افزود: اگر در خانه ماندن ارزها، کشور را با کمبود پول خارجی مواجه کند و در نهایت به افزایش قیمت دلار و اجناس خارجی منتهی شود تشدید تورم را تجربه می‌کنیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که نگهداری ارز در خانه‌ها با توجه به شرایط تحریمی کشور و کاهش صادرات نفت نتیجه خوبی در پی ندارد، گفت: این اقدام به تضعیف پول ملی و آفتی برای توسعه اقتصادی است.

علوی‌راد به بخشنامه سپرده‌گذاری ارزی سال 92 اشاره و تصریح کرد: در این بخشنامه بانک‌ها ملزم شدند از مردم سپرده ارزی بگیرند و سود آن را به دلار پرداخت کنند.

وی با بیان این که پرداخت سود سپرده‌ها به ریال زمینه ایجاد بی اعتمادی مردم به نظام بانکی را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: تنها راه برون رفت از این مشکل برگشت اعتماد مردم است که در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست.

علوی‌راد در پایان گفت: به دلیل این که مردم دلارهایشان را با قیمت‌های متفاوتی خریداری کردند در صورت تثبیت قیمت آن، دلارهای زیادی از حالت دارایی خارج می‌شود.

 


ثبت نظر

ارسال