مراسم گشایش چهارمین نمایشگاه تراکنش ایران ITE 2018

نمایه بانک : مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تراکنش ایران ساعت 9 صبح روز سه‌شنبه 22 آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران واقع در بوستان گفت‌وگو و با حضور مقامات و مسئولان نظام بانکی ، اساتید و برگزیدگان ده‌ها برند برتر صنعت پرداخت و گروههای فین تک و استارت‌آپی و اصحاب رسانه و مطبوعات برگزار شد. مصطفی کواکبیان نماینده مجلس شورای اسلامی، محمد ابراهیم مقدم رئیس هیئت مدیره فابا، دکتر محمد بیات مدیرعامل فابا، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی و ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری در این مراسم حضور داشتند.
  • سه شنبه 22 آبان 1397 ساعت 20:0

نویسنده و خبرنگار: نازیلا محمدی

به گزارش نمایه بانک ، رویداد ITE 2018  با شعارهای "تراکنش علیه تحریم" و "بهار تراکنش" آمده است تا شعله امید را در دل کنشگران صنعت بانکداری و پرداخت زنده نگه دارد. در این رویداد؛ برنامه‌ها، سمینارها و نشست های تخصصی گوناگون امکان تعامل و به روز رسانی دانش، همچنین بحث و بررسی در مورد ابزارهای مقابله با تحریم را برای دلسوزان و متخصصان کشورمان ایران در سطحی بین المللی فراهم آورده  است.

محمد ابراهیم مقدم مدیرعامل اسبق بانک تجارت و رئیس هیئت مدیره فابا در آغاز این مراسم گفت: امروزکه مشکلاتی در زمینه اقتصادی بوجود آمده و اعمال تحریم های مجدد که مشکل زا شده است، نیاز به هم اندیشی صاحبنظران اقتصادی و رسیدن به اجماع نظر برای حل مشکل وجود دارد، از جمله مشکلاتی که در صنعت بانکداری ایجاد خواهد شد ، در زمینه سخت‌افزارها و نرم‌افزارها، تراکنش‌های بین‌الملل برای انتقال پول، گشایش ارتباط اسنادی، فاینانس‌ها، جذب ارز حاصل از فروش صادرات، کاهش ارزش پول ملی، هجوم مردم برای خرید ارز و سکه است که راهکار اصلی حل این مشکلات، روی آوردن به تولید و خلاقیت و استفاده از روشهای بومی است.

مقدم در ادامه گفت : آمریکا که برپاکننده این تحریم هاست خودش ما را تحریم کرده و برای کشورهای دیگر نیز تحریم‌هایی وضع کرده و یا هزینه‌های گمرکیشان را بالا برده و سعی دارد این کشورها را تحت فشار بگذارد تا در انتقال پول به ایران یا با ایران مشکل داشته باشند. حال کشورهای انگلیس، فرانسه، روس و چین سیستمی را به نام SFB طراحی کرده اند که بتوانند تا پایان 2018 خارج از این سیستم که در نفوذ آمریکاست و به شکلی که به نفع خودشان باشد از آن استفاده کنند. یعنی انتقال پول و حمل و نقل پول با ایران به نفع خودشان انجام بدهند. در این شرایط آیا ما فکری کرده‌ایم یا خیر؟

در این نمایشگاه و در شرایط تحریم ها در رویداد ITE ، فین تکها، استارت آپی ها به میدان آمده اند تا بتوانند راهی پیدا کنند و ایران را برای زندگی ما و فرزندانمان آباد کنند. رویداد  ITE 2018 ، همواره مرهون همراهی حامیان راهبردی  و حامیان رسانه ای خود بوده است و وظایف مهمی چون ترویج بانکداری الکترونیک، حل مشکلات رایج در زمینه مالی و بانکی و خلاقیت و نو آوری را برعهده داشته است.

دکتر بیات مدیر عامل شرکت فابا و مدیرکل برگزار کننده ITE گفت: راهبرد این نمایشگاه این است که ایران در زمینه خدمات و فناوری های بانکی تبدیل به مرکز ثقل منطقه  بشود.

وی در ادامه افزود: ما اراده کرده ایم و این باور را به عنوان یک موضوع جدی زمینه ای برای فرهنگ سازی قرار دهیم. اراده سخت است، خرد و تلاش می خواهد و مطمئن هستیم به آرمان مان می رسیم. مطابق توسعه هزاره سوم؛ لازم است بخش خصوصی در حوزه فناوری، میدانداری کند و ما باید این زمینه را فراهم کنیم. تجربه نشان داده که آویزان شدن به بخش دولتی ، مشکلی را حل نمی کند. امروز بانکداری بر مبنای پلت فرمهای فناورانه که در مجموعه فابا و ITE دنبال می کند ، حرف اول را در دنیا میزند.

وی در ادامه گفت: برگزاری این نمایشگاه در امسال که تحریم ها شدت یافته و شرکت های خارجی نتوانستند بیایند، و بحران کسب و کارها در ایران، ریسکهایی را پدید آورد و ما در این سال سخت، این ریسک را به جان خریدیم  و همچنان نمایشگاه را برگزار کردیم. خیلی ها ممکن است گمان کنند ، نمایشگاه تراکنش به موازات نمایشگاه بانکداری الکترونیک است ، ولی به قاطعیت اعلام می کنیم که کار ما در ادامه هم و در طول هم است و همه ما یک هدف را دنبال می کنیم که آن سربلندی کشور عزیزمان ایران است.

بیات مدیرعامل مرکز فابا افزود : ما سالی یکبار در نمایشگاه تراکنش دور هم جمع می شویم که در طول این نقشه راه که خردمندان بانک مرکزی فراهم آورده اند، حرکت کنیم و این دو نمایشگاه در موازات هم نیستند . از فشارها آن چیزی که در این نمایشگاه می بینید، وزنه سنگین ناشی از تحریم هاست و یک بخشی هم نامهربانی تمامیت خواهان در عرصه بانکداری است اما ما می خواهیم قطعات پازلی باشیم که معنای کلی آن آبادانی و افتخار کشور عزیزمان ایران است. سابقه تلاشها نشان داده ما اراده می کنیم و به آنچه بخواهیم می رسیم . از بانکداری سنتی به بانکداری الکترونیک و از آن به بانکداری دیجیتال و حوزه هوش مصنوعی .

سخنران بعدی دکتر ناظمی معاون وزیر ارتباطات ، با اشاره به اهمیت پذیرش تغییر و عقلانیت برای رسیدن به هدفها در حوزه فناوری های نوین گفت: بازیگران تازه ای در حوزه فناوریها به میدان آمده اند و بواسطه تغییرات در الگوهای رفتاری مردم فضا به سمت پذیرش بازیگران جدید پیش می رود. همانطور که فصل‌ها تغییرمی‌کنند، تمامی موجودات زنده نیز چون می‌خواهند زنده بمانند تغییر می‌کنند. این تغییر و پذیرش تغییر اولین گام عقلانیت است و این عقلانیت بزرگ‌ترین خرد خود را در پذیرش بازیگران جدید نشان می‌دهد. امروز فین تک ها، وینچر کپیتال ها (سرمایه گذاران جسور) ، استارتاپ ها، بانکداری بدون شعبه ، حاصل این نوع از تغییرات است. امیدواریم که بازیگران جدید روز به روز موفق­تر باشند. امیدواریم که با اهدافی که در این نمایشگاه دنبال می شود، ایران به مرکز ثقل فناوری نوین در صنعت بانکی تبدیل شود.

کواکبیان نماینده مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به آموزه های دینی که باید فرزند زمان خویش باشیم، گفت: فناوریهای بانکی و دیجیتال و توجه به بخش خصوصی، سه ترکیبی است که در این نمایشگاه به آن پرداخته شده است. به ما سفارش شده که بدانیم چه می خواهیم و نگاهمان به کدام سو است. این گفتمان و این نگاه که برخی گمان می کنند با فیلترینگ می شود مشکلات را حل کرد درست نبوده است .

ضمن اینکه سالهاست دنبال این هستیم که یک زیرساخت ملی برای عرصه دیجیتال ایجاد کنیم و دیگران نتوانند ما را با قدرت فناوری خود بالا و پایین کنند.  نکته دیگر سختی های تحریم هاست. ترامپ که تمام مباحث را برهم زد، مشکلات تحریم های یکجانبه و ظالمانه و بر خلاف حقوق بین المللی سر بر آوردند. اراده ای لازم است که بداند در شرایط تحریم اینچنینی چه باید کرد و از این گردنه سخت چگونه باید عبور کرد؟ در چنین شرایطی برای تصویب FATF مشکلاتی پدید می آید و به نظر می رسد که یک عده از شفافیت خوششان نمی آید!

در بحث مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم متحد که باشیم، می بینیم که این رویکرد ناگزیر است و باید از هر گونه تقابل بپرهیزیم. نمایشگاه ITE می خواهد این سه بخش را بازسازی کند و واقعا باید از خود بپرسیم که  در 1404 آیا ما کشور اول منطقه ایم؟ و برای رسیدن به این چشم اندازها که ترسیم کردیم ، چه کرده ایم ؟ در سند چشم انداز گفته ایم کشور دهم از نظر پیشرفت باشیم . آیا در آن چشم انداز چنین خواهد بود؟

ابوالحسن فیروزآبادی (دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی)، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این نمایشگاه بیان داشت : اینگونه نمایشگاه‌ها که همراه با فروم‌های آموزشی است برای شرایط فعلی کشور ضروری است و باید گسترش پیدا کند. رابطه فضای مجازی و اقتصاد پولی و مالی تکنولوژی ICT که یک تکنولوژی چند منظوره است، موجب بسط فضای ذهنی و عینی بشری می شود ما معتقدیم که بین فضای مجازی و عینی یک در هم تنیدگی وجود دارد و نمی توانیم در فضای واقعی بدون توجه به فضای مجازی و اتفاقات آن زندگی کنیم. تحولاتی در این میان رخ می دهد که مبتنی بر بسط امور است. اگر در گذشته صحبت از برنامه های بلند مدت می شد، امروز دیگر نمی توان به آینده مطمئن بود.

وی در ادامه افزود : در حوزه فضای مجازی در یک دهه اخیر و سه دهه ای که از فروپاشی شوروی سابق گذشته آمریکا به سمت جهان تک صدایی پیش رفته است. آمریکا به سمت انحصار طلبی در حوزه تکنولوژی و سخت افزارها پیش رفته است. در زمینه پلت فرمهای اصلی در حوزه رسانه، نرم افزار یا راداری بازیگر اصلی است و بیشتر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ، اگر هم حرکت هایی در این زمینه دارند، کمرنگتر است.

از سمت آمریکا شاهد رشد و شکوفایی گسترده ای هستیم. در حوزه مجازی در دو دهه اخیر ، یک بحثی مطرح می شود که چرا اینترنت در اختیار یک کمپانی بنام ICAN قرار گرفته است و IP نامبر ها چرا در اختیار آمریکایی هاست. و چرا مدل های ارتباطی  حوزه مجازی، مدلهای آمریکایی است.

و ما چطور در روند جهانی سازی که مستلزم توسعه ارتباطات تراکنش ها و توسعه اقتصاد در حوزه فرهنگ و اجتماعی است، چرا در سیطره آمریکا قرار گرفته ایم. از جمله این تکنولوژیها که بسط فضای مجازی است، استارت آپها را میتوان نام برد. نوآوری های ملی اگر در اقتصاد وارد نشود، رشدی صورت نخواهد گرفت.

فیروزآبادی در ادامه گفت : خدماتی شدن نوعی بسط و تکثیر است و به همین دلیل تکنولوژی هایی شکل می گیرد مانند" بلاک چین" که می خواهند جریانات هژه مونی را دست اندازی کنند. ما باید نوع نگاهمان به توسعه و فناوری را برای بزرگ شدن چنین بازارهایی در کشور پرورش دهیم. امروز لازم است موسسات و نهادهای بزرگ اقتصادی در کشورمان شکل بگیرد، چنانکه در جهان پیشران کشورها، کمپانی های بزرگ اند.

امروز تکنولوژی "بلاک چین" در دنیا مورد توجه است و ما دیگر نمی توانیم نسبت به فرصت هایی که در این حوزه نهفته است بی تفاوت باشیم. اگر وارد نشویم بانکهای ما روز به روز کوچکتر خواهند شد. ممکن است موجودی آنها افزایش  یابد، اما ارزش دارائی های آنها کاهش قابل توجهی خواهند کرد. و در دو دهه گذشته، شکاف قابل توجهی میان جوامع پیشرفته و جهان سوم از این جهت شکل گرفته است. ممکن است فقرای امروز، قدرت خریدشان بیشتر از فقرای یک سده گذشته باشد، اما شکاف میان فقیر و غنی امروز بیشتر شده است. سهولت مبادلات از شاخص های مهم توسعه یافتگی است. از عوامل مهم در مبادلات ، داشتن نگاه نوآورانه و توجه به مدل ها جدید اقتصادی است که در استارت آپها شکل گرفته است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی  گفت : ما امروز به این دلیل که دولت بزرگترین بازیگر عرصه فناوری و اقتصاد است، در حوزه مدل های نوین اقتصادی عقب رفته ایم. ما در یک پیچ مهم تاریخی هستیم. یک تحول بزرگ، صنعت چهارم، ICT (مبتنی بر علم رباتیک و شبکه ای) و تبدیل شدن اقتصاد به اقتصاد اجتماعی امروز مطرح است. موضوعات اجتماعی و فرهنگی اقتصاد مطرح است. در جهان امروز صنعت فرهنگی و صنعت اجتماعی است که حرف اول میزند . اکنون در جهان چهارتای اول اقتصاد، وابسته به رسانه ها هستند. و رسانه ها به واسطه نقش عمده فرهنگی اجتماعی که دارند، بیشتر تاثیر را در اقتصاد دارند.

وی در ادامه افزود: تحریمی که علیه کشور ما شده بسیار به ما لطمه وارد می کند اما یک نکته افتخار آمیز دارد. و آن اینکه دشمن برای لطمه زدن به ما تمام جهان دارد لطمه می زند.

همه کشورها را اجبار می کند و محدود می کند و بر اساس چه پایه عقلی و علمی دارد این جریان شکل می گیرد. نخبگان آمریکایی با جریان ترامپیسم مشکل دارند. دشمن دچار تناقض شده  است و محکوم به شکست است چون دارد زور می گوید. این تحریم آمریکا یک نوع زور گویی به کل بشریت است و مخالف جریان جهانی شدن است. کشورهای دیگر امروز منافعشان ایجاب می کند از آمریکا تمکین کنند اما بشریت این تناقض در روند توسعه جهانی را بر نمی تابد . درست است که لطمه زیادی در اثر تحریم ها خواهیم دید، اما به نظر می رسد که یک درس دیگری برای ما وجود دارد. آمریکایی ها قدرت اقتصادی خود را با انحصار و شبه انحصار طراحی کرده اند. ما به عنوان یک ملت هوشمند که هویت و فکر و استقلالمان را حفظ کرده ایم باید بیندیشیم که چکار کنیم که باز هم  استقلال خود را حفظ کنیم. ما باید نسبت به اتفاقات در جریان در حوزه اقتصادی و تکنولوژی دنیا، بی تفاوت نباشیم و با فرصت هایی که در ایجاد پول فراملی و نقش آفرینی در تجارت بین المللی ایجاد شده، هماهنگ باشیم. سیستمی داشته باشیم که خود ترمیم گر باشد و حرکت داشته باشد. ما باید با توان بیشتر بیش از گذشته تلاش کنیم تا بتوانیم مشکلات را از سر رفع کنیم.

همچنین حجت الاسلام مصباحی مقدم (عضو شورای فقهی بانک مرکزی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) از مدعوین این رویداد بزرگ بودند.

نیز در مراسم افتتاحیه چهره های ماندگار که (از بین چهره های پیشکسوت حوزه مالی و بانکی) انتخاب شده اند معرفی شدند. این چهره ها خدمات ارزنده ای در صنعت بانکداری داشته اند که ماندگار بوده است. اسدالله امیراصلانی؛ مدیرعامل اسبق بانک ملی ایران، مجید قاسمی؛ مدیرعامل بانک پاسارگاد، محسن  قادری؛ مدیرعامل شاپرک و مصطفی الهی؛ بنیان گذار شرکت خدمات انفورماتیک چهار چهره ماندگاری هستند که در این جشنواره از آنها تقدیر شد.

  • اسدالله امیر اصلانی (مدیرعامل اسبق بانک ملی)
  • دکتر مجید قاسمی (مدیر عامل بانک پاسارگاد)
  • مهندس محسن قادری (مدیرعامل شاپرک)
  • دکتر مصطفی الهی (رئیس هیات مدیره شرکتICT)

 

 در پایان این مراسم از تمبر چهره های ماندگار پرده برداری شد.  

 


ثبت نظر

ارسال