چهارمین همایش مالی اسلامی در آستانه برگزاری

نمایه بانک : رئیس انجمن مالی اسلامی با اشاره به همایشی که قرار است در این حوزه برگزار شود گفت: جلساتی که اساتید بازارهای مالی اسلامی ایران و مالزی با هم برگزار کرده‌اند برای بررسی اختلاف نظرها و ایجاد تجارب مشترک است.
  • سه شنبه 6 آذر 1397 ساعت 16:0

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا ، علی صالح آبادی در نشستی که امروز در رابطه با همایش سالیانه مالی اسلامی برگزار شد گفت: یکی از اهداف ما در انجمن مالی اسلامی این بود که پایگاه جامعی از کتاب و مقالات در حوزه مالی اسلامی به وجود آوریم. به همین دلیل سایتی ترترب دادیم که بیش از ۳۰۰ کتاب، مقاله انگلیسی و نشریات بین المللی در آن موجود است که فعالان بازار سرمایه در حوزه مالی اسلامی می‌توانند از آن بهره ببرند. همچنین در سایت مالی اسلامی موضوعات پیشنهادی برای پایان‌نامه‌های دکتری و ارشد وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا برای انتشار کتاب ها و مقالاتی که در سایت مالی اسلامی منتشر می کنید حق کپی رایت نویسنده و ناشر را رعایت می‌کنید؟ گفت: این طور نیست که ما قفلی را بشکنیم و کتاب یا مقاله‌ای را منتشر کنیم. کتاب‌ها یا مقالاتی که ما در سایت می گذاریم در جاهای مختلف موجود بوده و ما آن ها را جمع آوری کرده‌ایم.

صالح آبادی در پاسخ به خبرنگاری که به جلسات کمیته فقهی سازمان بورس و انجمن مالی با فعالان بازار مالی مالزی اشاره کرد و پرسید "فقهی که در مالزی است مربوط به اهل سنت است آیا از آن می شود می شود در بازار مالی ایران استفاده کرد که جلساتی با آن ها برگزار می کنید؟"، گفت: اهل تسنن و شیعه در بخش معاملاتی تفاوت زیادی با هم  ندارند. البته این دو با هم تفاوت هایی هم دارند. دوره هایی که ما برگزار می کنیم به همین منظور است که اساتید این حوزه اختلاف نظر هایشان را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

رئیس انجمن مالی اسلامی با اشاره به همایش مالی اسلامی که ۱۱ آذر برگزار می‌شود، بیان کرد: در این همایش علاوه بر ارائه مقاله در حوزه مالی اسلامی از پیشکسوتان این حوزه تقدیر می‌شود و برنده سومین جایزه مالی اسلامی معرفی خواهد شد.

صالح آبادی افزود: علاوه بر این ما در همایش جایزه کتاب برتر در حوزه مالی اسلامی را خواهیم داشت. همچنین پژوهش‌های برتر در حوزه مالی اسلامی که در قالب رساله دکتری و پایان نامه کارشناسی ارشد هستند نیز معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به مسابقات که در حوزه مالی اسلامی برگزار می شود،  گفت: امسال با کمک فرابورس رقابت‌هایی را داریم که در آن رقابت‌ها، ابزارسازی و نوآوری مالی در قرآن بررسی شود که برای آن جوایزی هم در نظر گرفته شده است.

رییس انجمن مالی اسلامی افزود: از سال گذشته دوره های MBA و DBA بازار سرمایه اسلامی را برگزار کردیم. افرادی که در حوزه DBA تحصیل می کنند باید سه سال در بازار سرمایه سابقه کاری داشته باشند. این دوره هم با همکاری انجمن مالی اسلامی دانشگاه امام صادق و سازمان بورس و اوراق بهادار، مرکز مالی مالی و موسسه ردمانی مالزی برگزار می شود.

صالح آبادی ادامه داد: سازمان بورس از کسانی که مدرک DBA را اخذ می‌کنند حمایت می کند. این سازمان در صورتی که افراد از این دوره فارغ التحصیل می شوند گواهی نامه اصول بازار سرمایه و تحلیلگری را به آن ها خواهد داد.

وی با اشاره به فعالیت های مرکز مالی گفت: ما اولین همایش بین المللی مالی اسلامی را یک ماه گذشته در کیش برگزار کردیم. موضوع این همایش نقش مالی اسلامی در اقتصاد بود.  انجمن سه دوره در نمایشگاه بورس کیش و تهران حضور داشته و توانسته خود را به ذینفعان معرفی کند.

صالح آبادی با اشاره به کسانی که در حوزه مالی اسلامی کتاب تالیف می کنند اظهار کرد: انجمن در حوزه انتشارات فراخوانی خواهد داد تا کسانی که در این حوزه کتابی نوشته اند در صورتی که تمایل داشته باشند کتابشان منتشر شود.

وی درباره محور اصلی همایش مالی اسلامی گفت: محورهای اصلی همایش در مورد توسعه نهاد های مالی اسلامی و نقش آن ها در ثبات اقتصادی است. نقش نهادهای مالی در ثبات اقتصادی و حفظ ارزش پول ملی، آسیب شناسی نهادهای مالی اسلامی، امکان سنجی طراحی نهادهای مالی اسلامی جدید و نقش مالی اسلامی در حوزه های دانش بنیان از جمله مباحثی است که در همایش مطرح خواهد شد.

وی درباره زمان ارسال مقالات به همایش مالی اسلامی گفت: فرصت ارسال مقالات تا پایان مهر ماه سال ۱۳۹۷ بود که تا ۱۰ آبان تمدید شد در مجموع ۴۵ مقاله به دبیرخانه ارسال شد و ۱۷ مقاله مورد تایید هیات داوران قرار گرفت. بعضی از این ها در دوفصل نامه مالی اسلامی و تعدادی در کتاب همایش به چاپ خواهد رسید.

صالح آبادی افزود: یکی از اعضای کمیته فقهی سازمان بورس همایش مالی اسلامی سخنرانی خواهد کرد همچنین سال گذشته رییس سازمان بورس در همایش سخنرانی داشت و امسال ترتیبی دادیم که رییس بیمه مرکزی در این مراسم سخنرانی کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره کارکرد انجمن مالی، گفت: وقتی ما کمیته فقهی سازمان بورس را راه اندازی کرده بودیم در ابتدا این بحث بود که این کمیته چه جایگاهی و کارکردی دارد چه نقشی دارد. در حال حاضر همه فعالانی که در این حوزه بوده اند نقش این کمیته را مثبت می دانند این کمیته ابزارهایی را به بازار سرمایه معرفی کرده است.

رئیس انجمن مالی اسلامی افزود: تجربه سازمان بورس باعث شد که در قانون برنامه ششم شورای فقهی در بانک مرکزی دیده شود. پنج فقیه عضو کمیته فقهی سازمان بورس در کمیته فقهی این سازمان هستند که با توجه به این ترکیب، در بانک مرکزی هم همینطور است. ۱۱ سال است که از تشکیل شورای فقهی می گذرد اما در بازار پول به تازگی شورای فقهی تشکیل شده است.

صالح آبادی ادامه داد: یکی از خلاها در حوزه مالی اسلامی آموزش است. که باید روی موضوع آموزش کار کرد. تامین منابع علمی برای بازار های مالی یکی از کارهای انجمن مالی اسلامی است. من فکر می کنم هر کدام از نهاد ها از جمله شورای فقهی و دبیرخانه ها و انجمن ها نقش خاص خود را در بازار سرمایه دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که به افزایش قیمت دلار اشاره کرد و پرسید چرا ابزارهای مالی اسلامی تاثیر مثبتی آن گونه که از آن حرف زده می شود ندارد؟ گفت: مولفه های اقتصادی زیادی در کاهش ارزش پول ملی مهم هستند که از جمله آن تورم، محدودیت های خارجی و سیاست های پولی و مالی است البته نهادهای مالی اسلامی هم موثر هستند. اما تجربه جهانی نشان می دهد که اقتصاد هایی با نهاد های مالی و اسلامی کمتر دچار بحران شده اند.

 


ثبت نظر

ارسال