اختصاص 70 درصد پرتفوی تسهیلات لیزینگ پارسیان به صنایع دیگر / افزایش سرمایه در دستورکار شرکت لیزینگ

نمایه بانک : برنامه پیش‌بینی ارائه تسهیلات برای سال مالی جاری 450 میلیارد تومان است که این رقم رشد نزدیک صددرصدی را نسبت به عملکرد سال مالی قبل به دنبال خواهد داشت.
  • شنبه 22 تیر 1398 ساعت 17:15

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بانک پارسیان، براساس آنچه درباره پیشینه لیزینگ نوشته‌اند این نوع خدمات ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در مناطقی از سومر باستان انجام می‌شده است. درحالی که قدمت تاسیس لیزینگ در ایران به اواسط دهه ۱۳۵۰ می رسد به طوری که نخستین هسته تشکیلاتی لیزینگ فعالیت خود را در زمینه اعطای تسهیلات اعتباری، اجاره ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی آغاز کرد.
از طرفی طی این سال‌ها و با توسعه صنایع مختلف، لیزینگ‌ها به عنوان بازوی کمکی در رونق اقتصادی کشور نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. همچنین طیف گسترده‌ای از صنایع همچون خودرو، مسکن، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، کالاهای ساختمانی و سایر صنایع را تحت پوشش خدمات خود قرار داده‌اند.
این در حالی است که به باور مدیرعامل لیزینگ پارسیان، عمده خدمات لیزینگ‌ها در ایران بیشتر شامل محصولات شرکت های خودروسازاست؛ در حالی که این صنعت می‌تواند تولیدات صنایع مختلفی را تحت پوشش قرار دهد.
فرصتی پیش آمد برای آگاهی بیشتر از خدمات صنت لیزینگ و مسایل پیرامون آن، نظرات داود کاغذگران، مدیر عامل لیزینگ پارسیان را جویا شویم.
ـ صنعت لیرینگ را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید و چگونه این ظرفیت می‌تواند در رونق اقتصادی سهمی را ایفا کند؟
لیزینگ‌ها در کشورهای توسعه یافته ازجایگاه ویژه‌ای برخوردارند به طوری که نقش مهمی در رونق اقتصادی این کشورها ایفا می‌کنند. اما درایران ضریب نفوذ لیزینگ‌ها فاصله معناداری با متوسط نرخ ضریب مذکور در کشورهای توسعه یافته دارد. از طرفی به دلیل ظرفیت های مازاد تولید در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، فروش و افزایش سهم بازار شرکت ها یکی از مهمترین چالش های شرکت ها است. لیزینگ‌ها با کمک به رشد و حفظ تقاضای موثر و همچنین هدایت جریان نقدینگی به سمت تولید، کمک شایانی به نرخ رشد اقتصادی این کشورها می‌کند به عبارتی با هدایت جریان نقدینگی به سمت صنایعی که دارای مزیت رقابتی هستند، می‌توان به افزایش تولید ناخالص ملی کمک شایانی کرد. 
بررسی سوابق شرکت های لیزینگ در ایران نشانگر آن است که این شرکت ها قریب به 90 درصد منابع خود را به بازار خودرو و محصولات مرتبط با صنایع خودروسازی کشور اختصاص داده‌اند در صورتی شرکت های لیزینگ پرتفوی متنوعی از صنایع مختلف تشکیل دهند تاثیر بهتری بر چرخه رشد و توسعه سایر صنایع مانند لوازم خانگی، محصولات ساختمانی، تجهیزات پزشکی و ... می‌توانستند داشته باشند که در اینصورت اثربخشی فعالیت لیزینگ‌ها ملموس‌تر می شود.
ـ پرتفوی لیزینگ پارسیان در حوزه خودرو چگونه است وبرای تغییر آن چه برنامه ای مدنظر دارید؟
در حال حاضر حوزه خودرو 70 درصد از پرتفوی شرکت لیزینگ پارسیان را به خود اختصاص داده است که با تغییر راهبرد قصد داریم این میزان را به 30 درصد کاهش و سهم سایر صنایع را افزایش دهیم. بر این اساس 70 درصد پرتفوی برای سایر صنایع و 30 درصد به محصولات خودرویی اختصاص می باید. البته این مساله به معنای کاهش حجم گردش عملیاتمان در حوزه خودرو نیست. چراکه در اندیشه افزایش سهم بازار شرکت لیزینگ پارسیان در صنعت لیزینگ کشور هستیم. برنامه پیش‌بینی ارائه تسهیلات برای سال مالی جاری 450 میلیارد تومان است که این رقم رشد نزدیک صددرصدی را نسبت به عملکرد سال مالی قبل به دنبال خواهد داشت.
ـ در خصوص ارائه تسهیلات در زمینه خودروهای دست دوم توضیح دهید؟ 
مشکلات حاکم بر فضای اقتصاد کشور موجب ایجاد تفاوت قابل توجه بین قیمت فروش خودروسازان و قیمت های بازار در سال گذشته شد، لذا قدرت خرید برای مصرف‌کنندگان نهایی برای خرید نقدی خودرو، به شدت کاهش یافت. لذا برآن شدیم که با ارائه طرح لیزینگ خودروهای دست دوم بخشی از ثمن معامله خودرو را برای خریداران (مصرف کنندگان نهایی) در قالب تسهیلات اجاره به شرط تملیک و یا فروش اقساطی تأمین کنیم.
ـ درحال حاضر با سایپا و ایران خودرو، روند همکاری چگونه است؟
در حال حاضر قرارداد فعالی با ایران خودرو نداریم، اما با سایپا قرارداد فعال داریم که البته با درنظر گرفتن شرایط عرضه و تقاضا در بازار خودرو که همچنان تقاضا به دلیل کاهش تولید و عرضه محصولات بالا بوده، امکان فروش اقساطی و یا اجاره به شرط تملیک به خودرو سازان مهیا نشده است. زیرا با وجود مشکلات زیاد شرکت های خودروساز در زمینه تامین سرمایه در گردش این شرکت ها فروش نقدی را به فروش های اعتباری ارجح‌تر می دانند؛ اما بدیهی است یکی از راه های خروج سفته بازان از بازار خودرو فروش خودرو با تسهیلات اجباری حتی به میزان 5 تا 10 درصد قیمت خودرو می‌باشد بنحوی که سند خودرو پس از تسویه اقساط باقیمانده آزاد و قابلیت انتقال می‌یابد.
ـ برنامه ای برای افزایش سرمایه در سال مالی 98 دارید؟ ازچه منابعی خواهد بود؟
برنامه افزایش سرمایه توسط سهامداران برای شرکت در نظر گرفته شد و قرار است سرمایه شرکت از 1300 میلیارد ریال به 2000 میلیارد ریال افزایش یابد. این افزایش از آورده نقدی ومطالبات سهامداران محقق خواهد شد. همچنین شرکت برنامه انتشار 1000 میلیارد ریال اوراق مشارکت به جهت تامین مالی بلند مدت برای رشد و توسعه بازارهای خود را دارد که انتشار این اوراق در مرحله اخذ مجوز از بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار بوده و شرکت لوتوس پارسیان در حال فراهم کردن اقدامات اجرایی انتشار اوراق فوق است. 
ـ افزایش قیمت خودرو چه تاثیری روی فعالیت شرکت گذاشته است؟
نظر به وجود زیرساخت های لازم در شرکت لیزینگ پارسیان به محض افزایش قیمت خودرو و کاهش هزینه توسط خودروسازان در سایر زمینه‌ها شروع به اقدامات مناسب برای جذب بازارهای موازی کردیم و از طرفی افزایش قیمت خودرو در پیگیری وصول مطالبات معوق شرکت های لیزینگی تاثیر مثبتی دارد. در این راستا به جهت تشویق مشتریان شرکت طرح های تشویقی مناسبی برای تسویه حساب مشتریان در نظر گرفته شد. البته از آنجایی که قیمت خودرو افزایش داشت درصد بدهی مشتریان نسبت به ارزش روز خودروهای در اختیار آنها به طور چشمگیری کاهش یافت.
ـ چشم اندازتان از صنعت لیزینگ در ایران چیست؟
چشم‌انداز صنعت لیزینگ پس از تورم‌ محقق شده بسیار عالی است، چون وضعیت اقتصادی قابل پیش‌بینی تورمی رکودی و یا رکود تورمی برای سال جاری است. شرکت های تولیدی به دلیل رشد قیمت‌ نهاده‌های تولید با مشکل کمبود سرمایه درگردش مواجه و عملا میزان استفاده از ظرفیت تولیدی آنها کاهش می‌یابد. این کاهش بدلیل کاهش فروش محصولات براساس رویه‌های قبلی شرکت‌ها (فروش نقدی) حادث می‌شود. از این رو چنانچه برنامه فروش اقساطی با پشتیبانی لیزینگ‌ها محقق شود امکان استفاده بیشتر از ظرفیت های تولیدی به وجود می آید. در اینصورت با کاهش ظرفیت بلا استفاده عملا قیمت تمام شده محصولات کاهش یافته و به رونق تولید کمک خواهد کرد. از طرفی کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان با خدمات ارائه شده توسط لیزینگ‌ها جبران می شود.
ـ در خصوص مطالبات معوق چه اقداماتی انجام داده‌اید و چه میزان است؟
مطالبات معوق یکی از بزرگترین مشکلات بانک ها و موسسات اعتباری و شرکت های لیزینگ است. البته شرکت لیزینگ پارسیان با تهیه و تدوین طرح های تشویقی که در زمینه مسکن و خودروهای تجاری اجرا کرد، موفق شده با ایجاد مزیت‌های قابل توجه برای آن دسته از مشتریان گذشته شرکت که به دلایلی امکان پرداخت اقساط معوق برایشان فراهم نشده بود تسهیلاتی فراهم کند که نسبت به تسویه بدهی‌های خود اقدام کنند. در مجموع طرح های فوق به خوبی اطلاع‌رسانی و مورد استقبال مشتریان قرار گرفت.


ثبت نظر

ارسال