بازگشت قسط اسفند وام‌های قرض‌الحسنه برخی بانک‌ها

نمایه بانک : برخی از بانک‌ها اقساط برداشت‌ شده تسهیلات قرض‌الحسنه اسفندماه را به حساب تسهیلات‌گیرندگان عودت داده‌اند و بانک مرکزی بانک‌ها را مکلف کرده تا سیستم خودکار برداشت اقساط برای فروردین و اردیبهشت را اصلاح کنند، اما مشخص نیست که سایر بانک‌ها نیز اقساط اسفندماه را عودت می‌دهند یا این اقدام فقط در برخی بانک‌ها انجام می‌شود؟
  • یکشنبه 24 فروردین 1399 ساعت 14:35

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا، با شیوع ویروس کرونا در ایران، بسیاری از کسب و کارها تعطیل و زیان‌هایی به فعالیت‌های اقتصادی و به تبع آن خانوارهای ایرانی به ویژه افراد کم بضاعت وارد شد که شرایط زندگی را برای بخشی از آنان سخت کرد.

 

در همین راستا، با توجه به کاهش درآمد بخشی از اقشار جامعه در این مدت، بانک مرکزی با ابلاغ بخش‌نامه‌ای به بانک‌ها تاکید کرد که برخی کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا می‌توانند تا اردیبهشت اقساط تسهیلات کسب و کار خود را به تعویق بیاندازند.

 

همچنین پرداخت اقساط تمامی تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده از سوی بانک‌ها با تعویق سه ماهه روبرو شد و قرار شد که اگر فردی در سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت، اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه خود را پرداخت نکرد، از سوی بانک با مشکلی مواجه نشود و در واقع پرداخت اقساط سه ماه به تعویق بیفتد.

 

این در حالی است که سیستم خودکار برخی بانک‌ها، طبق روال قبلی اقدام به برداشت قسط اسفندماه تسهیلات از حساب افرادی که موجودی داشت، کردند و به دلیل ایجاد تاخیرهایی در ابلاغ بخش‌نامه‌ها، برخی از شعب بانکی نیز از چنین بخش‌نامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند.

 

در همین زمینه بانک مرکزی با ایجاد سامانه‌ای در وب‌سایت رسمی این بانک، از شاکیان احتمالی تسهیلات قرض‌الحسنه خواست که شکایت خود را در آن مطرح کنند تا به شکایت‌شان رسیدگی شود.

 

در این راستا، بر اساس اعلام روابط عمومی بانک مرکزی در پی فعالیت سامانه مورد اشاره طی ۱۰ روز گذشته مجموعاً تعداد ۳۵ هزار و ۴۹۴ فقره شکایت مشتریان در ارتباط با برداشت اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری در سامانه ثبت شده که در برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری، مبالغ برداشت‌شده به مشتریان عودت شده و بانک مرکزی به منظور راستی آزمایی انجام عودت اقساط طی تماس تلفنی با برخی از مشتریان این موضوع را مورد تایید قرار داده است.

 

از سوی دیگر، بانک مرکزی بانک‌ها را مکلف کرده که سامانه‌های برداشت اتوماتیک اقساط وام‌های قرض‌الحسنه را در دو ماه فروردین و اردیبهشت اصلاح کنند تا مانند اسفندماه از حساب مشتریان، قسطی برداشت نشود.

 

بر اساس اطلاعات دریافتی از اداره اعتبارات و اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی، تا پایان بهمن‌ماه ۱۳۹۸ تعداد ۹ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۱۸۴ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه مجموعا به مبلغ ۱۱۵۳ میلیارد ریال توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری پرداخت شده است.

 

این در حالی است که بر اساس اعلام روابط عمومی بانک‌ مرکزی، در برخی بانک‌ها عودت اقساط برداشت شده انجام گرفته و در این مطلب مشخص نشده که سایر بانک‌ها نیز این اقساط را به حساب مشتریان برمی‌گردانند یا بازگشت این مبالغ فقط در برخی بانک‌ها انجام می‌شود.

 

در این گزارش، همچنین اشاره‌ای هم به نام بانک‌هایی که مبالغ موردنظر را عودت داده‌اند، نشده است.

 


ثبت نظر

ارسال