تشکیل سندباکس؛ لازمه پیاده‌سازی گسترده کاربردهای هوش مصنوعی

نمایه بانک : به گفته دانشیار گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه الزهرا (س)، بهره‌گیری از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری می‌تواند چنین مسیری را طی کند: جمع‌آوری داده‌های مختلف با استفاده از انواع سنسورها و ابزارها، پردازش داده‌ها با بهر‌گیری از هوش مصنوعی و استفاده از این نتایج در ارائه خدمات متنوع.
  • شنبه 6 بهمن 1397 ساعت 20:0
به گزارش نمایه بانک ،  به نقل از فابا نیوز ، رضا عزمی دانشیار گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه الزهرا (س)، در سمینار هوش مصنوعی که در حاشیه چهارمین نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شد، گفت: قدرت الگوریتم‌های یادگیری عمیق در حل مسائل مربوط به صنعت بانکداری، یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی برای این صنعت است. در این حوزه می‌توان به امکان تحلیل احساسات مشتری، با استفاده از شبکه‌های عصبی بازگشت عمیق اشاره کرد.
 
وی افزود: رتبه‌بندی اعتباری مشتریان، تشخیص تقلب در کارت‌های اعتباری، پیش‌بینی ریزش مشتری، مانیتورینگ رفتار مشتری (تشخیص رفتارهای نا‌هنجار در ویدیوهای نظارتی با استفاده از شبکه‌های CNN) و پیش‌بینی میزان تقاضای پول در دستگاه‌های خودپرداز از دیگر کاربردهای الگوریتم‌های یادگیری عمیق در حل مسائل مربوط به صنعت بانکداری است.
 
کاربرد بیشتر آی‌بیکن نسبت به فناوری‌های مشابه
 
عزمی با بیان اینکه یکی دیگر از مباحث مرتبط با هوش مصنوعی، تکنولوژی آی‌بیکن است، تاکید کرد: این فناوری جدید هنوز در لبه تکنولوژی قرار دارد و کاربردهای آن به صورت موردی در بانک‌ها استفاده می‌شود. آی‌بیکن یک سیستم موقعیت‌یاب داخلی است که می‌تواند دستگاه‌های نزدیک خود را شناسایی کند. این فناوری با استفاده از تکنولوژی بی‌سیم بلوتوث هوشمند (بلوتوث کم‌انرژی) و وای‌فای، پیام‌هایی را بر اساس موقعیت مکانی افراد به گوشی‌های هوشمند و تبلت آنها ارسال می‌کند.  

 

استفاده از تکنولوژی موقعیت‌یاب برای شناخت دقیق‌تر مشتری
 
عزمی در خصوص استفاده از تکنولوژی موقعیت یاب برای شناخت دقیق مشتری گفت: از این فناوری می‌توان در موارد مختلفی از جمله تشخیص موقعیت مشتری، ارسال آگهی و نوتیفیکشین استفاده کرد. بانک با بهره‌گیری از این فناوری متوجه نزدیکی مشتری به شعبه یا دستگاه خودپرداز می‌شود. در این صورت می‌توان پیام‌هایی را حاوی معرفی خدمات خود یا خوش‌آمدگویی به او، برای مشتری ارسال کند.
 
وی در ادامه افزود: نوبت‌دهی خودکار و راهنمای ارائه سرویس مورد نظر او، شناسایی مشتریان، آموزش استفاده از سرویس‌های موبایلی، خدمات ارزش افزوده، تحلیل شرایط شعبه‌ها، نظرسنجی از مشتریان در مورد میزان رضایت آنها، از دیگر کاربردهای آی‌بیکن در صنعت بانکداری است.
 
وی با بیان اینکه می‌توان از طریق آی‌بیکن مشتری را به صورت کامل شناخت و پیشنهادات مناسب را به او ارائه کرد، افزود: این کاربردها در دنیا در حال استفاده هستند اما رگولاتوری در ایران لخت پیش می‌رود. سیاستگذاری باید به سمت تشکیل سندباکس برود و به تدریج کوچک‌تر شود تا امکان پیاده‌سازی کاربردهای جدید فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و حضور فین‌تک‌ها برای ایجاد ارزش افزوده وجود دارد.  
 
وی در پایان تاکید کرد: بهره‌گیری از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری می‌تواند چنین مسیری را طی کند: جمع‌آوری داده‌های مختلف با استفاده از انواع سنسورها و ابزارها، پردازش داده‌ها با بهر‌گیری از هوش مصنوعی و استفاده از این نتایج در ارائه خدمات متنوع.

ثبت نظر

ارسال