پیش شرط اصلی توسعه ای شدن بانک مسکن

نمایه بانک : مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن پیش شرط اصلی تبدیل شدن بانک مسکن به بانک توسعه ای در حوزه مسکن و ساختمان را تشریح کرد.
  • پنجشنبه 3 آبان 1397 ساعت 20:0

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، محمد حسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن اعلام کرد: برای تبدیل شدن بانک مسکن به بانک توسعه­ ای – تخصصی یا تبدیل شدن هر بانک تخصصی دیگری به بانک توسعه ای تنها تغییر اسمی کفایت نمی کند بلکه این تغییر ریل ماموریتی نیازمند تحقق یک پیش شرط مهم است.

وی توضیح داد: لازم است به منظور تبدیل بانک های تخصصی به بانک های توسعه ای منابع دیگری غیر از منابع حاصل از رقابت بانک ها در بازار که با قیمت تمام شده قابل توجه برای بانک ها تامین می شود در اختیار آن ها قرار بگیرد تا بانک با استفاده از این منابع بتواند نیازمندی ها و سیاست های اولویت دار در حوزه تخصصی خود را با توجه به تغییرات اقتصادی و سیکل های تجاری تامین مالی کند. منابعی که لازم است در اختیار بانک­های توسعه­ ای قرار بگیرد باید دارای کمترین قیمت تمام شده باشد تا بانک مربوطه بتواند تسهیلات ارزان قیمت در راستای تامین اهداف دولت در بخش مربوطه، ارایه کند.

به گفته مرادی در واقع بانک مسکن برای تبدیل شدن به بانک توسعه ای به تامین منابع قابل توجهی غیر از رقابت برای جذب سپرده با سایر بانک ها نیاز دارد تا بتواند متناسب با دوره های رکود و رونق در بازار مسکن اقدام به عملیاتی سازی و تامین مالی سیاست های سیاست گذار بخش مسکن کند.

وی در ادامه به دو کارکرد مهم بانک های توسعه ای اشاره کرد و گفت:کارکردهای بانک های توسعه ای نمودی غیر از کارکردهای بانک های تجاری دارد؛ به این معنا که در بانک های توسعه ای هدف و رویکرد کلی بانک با هدف اصلی و رویکرد کلی بانک های تجاری متفاوت است. در بانک های تجاری هدف اصلی کسب سود هر چه بیشتر و اجرای فعالیت ها و کسب و کارهای زودبازده با بیشترین میزان سوددهی اقتصادی است؛ این در حالی است که در بانک های توسعه ای کسب سود و منفعت ملاک اصلی فعالیت بانک نیست بلکه چاره اندیشی درباره مشکلات بخش و انجام اقدامات لازم برای رفع این مشکلات مهمترین رویکرد وجهت گیری بانک های توسعه ای است. در برخی موارد این اقدامات لزوما برای بانک توسعه ای سودآور نیست بلکه ممکن است بانک در اجرای طرح یا برنامه های مورد نظر دچار زیان مقطعی هم شود.

مرادی با بیان اینکه هم اکنون یکی از مهمترین اولویت ها و نیازهای اصلی در بخش مسکن تامین تسهیلات ارزان قیمت و طولانی مدت به منظور حمایت از سمت عرضه و تقاضای مصرفی است خاطرنشان کرد: از دیگر کارکردهای بانک توسعه ای می توان به جهت گیری درست سیاست های اعتباری این گروه از بانک ها(بانک های توسعه ای)متناسب با سیکل های رکود و رونق در حوزه فعالیت بانک (در بخش مربوطه) اشاره کرد؛ به گونه ای که در دوره رکود این سیاست ها به نحوی تنظیم شود که با انجام اقدامات لازم بخش مورد نظر از رکود خارج شده و رونق مورد انتظار در آن اتفاق بیفتد و یا در صورتی که بخش در فاز رونق قرار دارد سیاست ها و جهت گیری ها به گونه ای اتخاذ شود که رونق ادامه داشته باشد در عین حال که زمینه های تحریک قیمت و رشد لجام گسیخته قیمت ها در آن بخش کنترل شده و از بین برود.

وی تاکید کرد: در واقع بانک های توسعه ای به نوعی نقشی خلاف چرخه های اقتصادی و تجاری و سیکل های رکود و رونق ایفا می کنند؛ یعنی در زمان رکود فعالیت ها بر تحقق رونق متمرکز می شود و سیاست­های انبساطی در حوزه اعتبارات فعال می­شود و در زمان رونق تورمی کنترل سطح قیمت ها به واسطه اعمال سیاست های اعتباری محدود کننده سفته­ بازی در دستور کار قرار می گیرد. با این حال در تمام سیکل­های تجاری بازار مسکن، خانه اولی­ ها باید در اولویت اصلی تامین مالی باشند.

مرادی با اشاره به نقش بانک های توسعه ای در کمک به بخش های اقتصادی در دنیا افزود: بانک مسکن در شرایط فعلی کارکردهای توسعه ای مختص خود را دارد و هم اکنون تنها بانکی است که ارزان ترین شکل تسهیلات مسکن برای طولانی ترین دوره زمانی را در اختیار متقاضیان مصرفی به خصوص خانه اولی ها قرار می دهد.

وی گفت: با این حال تبدیل شدن بانک مسکن به یک بانک توسعه ای نیازمند آن است که بانک به منابع دیگری غیر از منابع جذب شده از طریق رقابت با سایر بانک های تجاری مجهز شود؛ در واقع نمی توان با منابع گران قیمت تسهیلات ارزان قیمت تجهیز کرد و این کار از عهده تمام بانک ها خارج است.

مرادی تصریح کرد: آورده دولت در قالب سرمایه، وجوه اداره شده و یا تعریف خطوط اعتباری از سوی بانک مرکزی مهمترین منابع تامین سرمایه ارزان قیمت برای بانک های توسعه ای به منظور اجرای سیاست های بخش های اقتصادی است.


ثبت نظر

ارسال