ادامه احتیاط در معاملات بازار سهام/ تاثیر کاهنده نفتی‌ها بر نوسانات شاخص

نمایه بانک : معامله‌گران بورسی امروز با احتیاط به داد و ستد اقدام کردند اما درنهایت فشار عرضه در برخی از سهم‌ها سبب کاهش نماگر اصلی بازار سرمایه شد.
  • یکشنبه 20 خرداد 1397 ساعت 14:3

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا ، مدتی است که از خروج یک جانبه آمریکا از برجام می‌گذرد. در فروردین ماه و اوایل اردیبهشت با توجه به احتمال خروج آمریکا از برجام بورس تهران واکنش نشان داد و با کاهش مستمر شاخص مواجه شد اما بعد از اعلام رسمی این اتفاق با توجه به کاهش قیمت سهم‌ها در ماه‌های قبل و همچنین کاهش ابهامات درباره برجام روند معاملات به گونه‌ای بود که شاخص حتی با رشد مواجه شد، هرچند که خرید حقوقی‌ها در آن مقطع در رشد قیمت‌ها بی‌تاثیر نبود.

هر چند که اتحادیه اروپا بر ماندن بر برجام تاکید دارد اما تعدادی شرکت‌های اروپایی که در این مدت با تعدادی از شرکت‌های ایران قرارداد بستند، به تعلیق فعالیت خود در ایران اقدام کرده‌اند و در عین حال تعدادی از شرکت‌ها درخواست داده‌اند تا آمریکا آن‌ها را از تحریم‌ها معاف کند تا بتوانند با ایران مراودات تجاری داشته باشند.

این موضوعات امروز بیش از گذشته بر بازار سهام ایران سایه دارد و معاملات را با تردید و احتیاط جلو می برد. این روزها تعدادی از حقوقی‌هایی که در طی ماه گذشته اقدام به جمع آوری سهم‌های فروخته شده توسط حقیقی‌ها کرده بودند، در حال عرضه هستند و فشار عرضه در سهم‌هایی سبب شده قیمت‌ها کاهش یابد.

امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۱۶۱ واحد کاهش پیدا کرد و به رقم ۹۵ هزار و ۹۱۶ واحدی رسید. اما شاخص کل هم‌وزن با ۴۵ واحد رشد تا رقم ۱۷ هزار و ۴۳۵ افزایش یافت. شاخص آزاد شناور نیز با ۱۸۴ واحد افت مواجه شد و تا رقم ۱۰۵ هزار و ۳۶۶ کاهش یافت. علاوه بر این شاخص بازار اول ۲۱۶ واحد افت کرد و شاخص بازار دوم ۲۰۲ واحد افزایش یافت.

فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندرعباس هر یک به ترتیب ۸۸، ۸۵ و ۴۶ واحد بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص‌های بازار داشتند و در طرف مقابل پتروشیمی جم، مخابرات ایران و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین به ترتیب ۳۸، ۳۵ و ۲۷ واحد تاثیر افزاینده روی دماسنج بازار سرمایه داشتند.

امروز در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، روند قیمت سهم‌ها کاهنده بود. برخی از نمادها در این گروه در کاهش دماسنج بازار سرمایه تاثیر بسزایی داشت. حجم معاملات فرآورده‌های نفتی به ۲۴ میلیون سهم رسید و ارزش معاملات رقم ۱۰ میلیارد تومان را تجربه کرد.

اما در گروه فلزات اساسی نیمی از سهم‌ها روند افزایش قیمت را تجربه کردند. در این گروه ۱۲۲ میلیون سهم به ارزش حدود ۳۴ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

امروز بار دیگر روند قیمت سهم‌های خودرویی کاهشی بود. به عنوان نمونه سایپا دیزل با ۴.۷۴ درصد کاهش و ایران خودرو با ۲.۶۸ واحد کاهش در قیمت پایانی مواجه شدند. این دو نماد در قیمت آخرین معامله بیش از ۴ درصد افت داشتند.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۲۲۳ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم ۸۲۱ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.

آیفکس نیز ۲.۸۲ واحد افت کرد و به رقم ۱۱۰۴ واحدی رسید. حجم معاملات فرابورس ایران رقم ۶۹۶ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد و ارزش معاملات به ۱۹۸ میلیارد تومان رسید.

 


ثبت نظر

ارسال