دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری: سیاست های بازار سرمایه باید مورد بازنگری قرار گیرد/ سیاست زدگی بانکی مانعی برای توسعه بازار سرمایه

نمایه بانک : در سی و دومین مراسم صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری که در هتل استقلال پارسیان برگزار شد ، دکتر سعید اسلامی بیدگلی (دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران ) ، دکتر علی صحرایی (مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران) و دکتر امیر هامونی (مدیرعامل شرکت فرابورس ایران) در خصوص مشکلات و مسائل بورس، فرهنگ سازی در این زمینه و توسعه بازار سرمایه به ارایه راهکارهایی پرداختند.
  • سه شنبه 18 دی 1397 ساعت 8:0

خبرنگار و نویسنده : نازیلا محمدی

به گزارش نمایه بانک ، دکتر سعید اسلامی بیدگلی (دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران)، در این مراسم ضمن خوشامدگویی به فعالان حوزه بورس حاضر در نشست صبحانه کاری کانون ، گفت : صبحانه های کاری کانون فرصتی مناسب برای تعامل هرچه بیشتر اهالی بازار سرمایه جهت پیشبرد اهداف مشترک است.

اسلامی بیدگلی با اشاره به بانک محور بودن سیاست ها در حوزه مسایل مالی و پولی کشور، خواستار توجه بیشتر به پتانسیل های بازار سرمایه شد و سیاست زدگی بانکی را مانعی برای توسعه بازار سرمایه دانست.

اسلامی بیدگلی با اشاره به گرایش تازه مسئولان کشور به بازار سرمایه در شرایط کنونی اقتصاد کشور بیان داشت : کمبود منابع بودجه این روزها باعث شده تا مدیران در حوزه اقتصاد کلان متوجه شوند که نمی توان بدون افزایش نقش بازار سرمایه  راه به جایی برد. از همین رو برای اولین بار در تاریخ ایران ، سران سه قوه در موضوع توجه به بازار سرمایه و پتانسیل های موجود در آن وفاق رای پیدا کرده اند. این اتفاقات در حالی رخ می دهد که ساز و کار قانونی و حقوقی مسایل مالی در ایران، بر مبنای اقتصاد بانک محور و نقش کمرنگ بازار سرمایه تعریف شده و بسیاری از نهادها و ابزارهای تازه متولد شده در حوزه بازار سرمایه و بورس با گیرهای قانونی برای توسعه خودشان  مواجه اند و دولت هنوز نتوانسته  مسایل مالیاتی را با اندیشه توسعه بازار هماهنگ کند و فعالان بازار سرمایه مرتب با این مساله مواجه اند که توجه مدیرانی را که توجیه شان بر اساس اقتصاد بانک محور است را به این موضوع جلب کنند که لازم است جایگاه بازار سرمایه ارتقا یابد.

وی در ادامه افزود : همگی فعالان بازار سرمایه می دانند که در حوزه بورس و فرابورس راه اندازی و پیشبرد بسیاری از این ابزارها، کار بسیار پیچیده ای است و بعد از راه اندازی این ابزارها در بازار سرمایه نیز با گرفتاری های مالیاتی و قانونی و حقوقی مواجه می شویم .

با این شرایط گمان می کنم اهالی بازار سرمایه نیاز مبرم به هم اندیشی بیشتری دارند تا بتوانند از خلال ساعت های زیاد بحث و گفتگو ، راهکارهای سازنده و قابل عملیاتی شدن را در حوزه ارتقا نقش بازار سرمایه ارائه دهند. کانون نهادها فرصت را مناسب دید تا در این مقطع زمانی شرایطی فراهم آورد تا در خصوص سیاست های توسعه ای بورس و فرابورس مذاکره کرده تا  بتوانیم با همفکری طی چنین مسیری را هموارتر کرده و نیازها را شناسایی کنیم. امیدواریم زین پس  سیاست های توسعه بورس و فرابورس بیشتر مورد توجه و بررسی مسئولان  قرار گیرد.


ثبت نظر

ارسال