مجموعه کتابهای بیمه برای کودکان بیمه مرکزی ؛

آموزش قوانین بیمه به زبان کودکانه

نمایه بانک : مجموعه کتابهای بیمه برای کودکان را «نشر بیمه»، متعلق به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چندین مجلد به چاپ رسانده و این کتاب ها در کتابنامه رشد 1394 مورد تایید قرار گرفته اند.
  • یکشنبه 14 بهمن 1397 ساعت 13:17

نویسنده و خبرنگار : نازیلا محمدی

به گزارش نمایه بانک ، تعدادی از کتابهای این مجموعه که با طرح داستانی کودکانه، به آموزش و توضیح برخی کلیات مفاهیم بیمه ای برای کودکان می پردازد ، معرفی می شود:

 

"ماشین مشدی ممدلی"

کتاب داستان"ماشین مشدی ممدلی" از سری کتابهای بیمه برای کودکان ( شماره 3)  است که توسط نشر بیمه منتشر شده است.  این کتاب به موضوع بیمه بدنه خودرو می پردازد و در قالب داستانی کودکانه و برای کودکان رده سنی (ب) مفهوم بیمه بدنه خودرو و اهمیت انجام آن را در صورت وقوع حوادثی مانند دزدی خودرو، در اقتصاد و امنیت روانی خانواده ها روشن کند.

"ماشین مشدی ممدلی" قصه نیما پسر کوچولوی روستایی است که به اتفاق پدر و مادرش از دهات خودشان به شهری شلوغ کوچ کرده است . در ابتدا نیما هنوز به زندگی شهری عادت نکرده  و مدام در خواب و بیداری به یاد روستا و خاطرات بازی با حیوانات مزرعه شان می افتد،  تا اینکه "مشدی ممدلی" برای اینکه  پسرش غصه نخورد و زندگی تازه ای در شهر آغاز کند،  تصمیم می گیرد با قرض و وام هم که شده یک ماشین بخرد تا پسرش به زندگی شهر نشینی عادت کند و زندگی شادمانه ای را در این شهر شلوغ آغاز کند.

در ادامه این داستان که به زبان و شعر کودکانه سروده شده است ، می بینیم که ماشین مشدی ممدلی را دزد می برد و چون او خیلی اهمیتی به مدارک ماشین و بیمه آن نداده،  یادش رفته در مورد مسایل بیمه ای ماشینش پیگیریها را انجام دهد. پلیسی که برای رسیدگی به شکایت آنها سر صحنه حاضر می شود، به مشدی ممدلی می گوید که باید بیمه بدنه داشته باشی تا بتوانی بابت ماشین دزدیده شده ، خسارت دریافت کنی . او هم به سرعت سراغ فروشنده ماشینش می رود و کارت بیمه ماشینش را می گیرد. خانواده مشدی ممدلی که از پیدا شدن ماشین نا امید بودند با پیگیری بیمه بدنه خودرو موفق می شوند خسارت دزدیده شدن خودروشان را دریافت کنند و بدین ترتیب مشدی ممدلی توانست دوباره با پولی که بابت خسارت از بیمه گرفته ، ماشین دیگری بخرد. نیما کوچولو که خوشحالیش با دزدیده شدن ماشین بر هم خورده بود، دوباره شاد و خوشحال و خندان می شود.

کتاب داستان کودکانه "ماشین مشدی ممدلی" نوشته اسد الله شعبانی است و نازنین لشگری فرهادی تصویرگری آن را بر عهده داشته است.

 

 

"فرشته ماهی و کاهوی دریایی"

" فرشته ماهی و کاهوی دریایی" دهمین کتاب از مجموعه بیمه برای کودکان به نویسندگی ناهید جهازی و تصویرگری مهسا دره التاج است که توسط نشر بیمه و برای گروه سنی (ب) تهیه و منتشر شده است.

این داستان روایت ماهی کوچولویی است که عاشق کاهوی دریایی است و در مسیر خریدن کاهو با سکه ای که از مادرش گرفته با مشکلاتی مواجه می شود که به تنهایی از پس حل کردن آن بر نمی آید، در مسیر توفیق در خرید کاهوی دریایی از راهنمایی های ننه ماهی بهره مند می شود . البته او به راهنمایی ننه ماهی که نقش نمایندگی بیمه را در این داستان بر عهده دارد ، آن یک سکه را که برای خرید کاهو در نظر گرفته بود را به خرید بیمه عمر و پس انداز اختصاص می دهد و از این راه موفق می شود یک مزرعه کاهو دریایی را از ماهی خارو بخرد.

راهنمایی ها و عملکرد ننه ماهی در این داستان شبیه "کارشناس بیمه" است . در این کتاب ، به زبان کودکانه برای انتقال مفاهیم در خصوص اهمیت "بیمه عمر و پس انداز" و فواید و مزایای آن تلاش شده است.

در آخر این قصه تمام موجوات دریایی از فرشته ماهی ماهی کوچولو گرفته تا هشت پا و عروس دریایی و کوسه ماهی و ماهی خارو و موش ماهی یاد می گیرند که اگر خودشان را بیمه عمر و پس انداز کنند ، بسیاری از مشکلاتشان در آینده حل خواهد شد.

 

"آتش در خانه خرگوش"

کتاب "آتش در خانه خرگوش" پنجمین کتاب از این مجموعه است و به موضوع بیمه آتش سوزی و شرایط این بیمه نامه می پردازد . این کتاب به زبان کودکانه داستان خانواده خرگوش ها را که خانه شان دچار آتش سوزی شده شرح می دهد.

نویسنده این داستان علی باباجانی و تصویرگر آن سحر حقگو است و برای گروه سنی (ب) نوشته شده است.

داستان از این قرار است که خانه خرگوشها آتش می گیرد و آقا و خانم خرگوشه موفق می شوند به کمک خبر رسانی سریع همسایگان فرزندانشان را از مهلکه نجات دهند ، اما تقریبا تمام وسایل خانه شان در آتش می سوزد. آقا خرگوشه که خیلی با تدبیر و زرنگ است ، خانه اش را بیمه آتش سوزی کرده و اول خدا را شکر می کند که خانواده اش سلامت هستند . سپس مامور بیمه جنگل که کبوتر است، برای برآورد خسارت به محل زندگی آنها می آید و حالا بعضی حیوانهای جنگل که تا الان به بدبختی خرگوشها می خندیدند، خودشان را وسط انداختند که ما هم در داخل خانه خرگوشه کیف پول جا گذاشتیم و سند خانه خرگوشه متعلق به ماست!

کبوتر(مامور بیمه)  در اینجا به شرح خدماتی که در بیمه نامه آتش سوزی می توانند از آن بهره مند شوند، می پردازد و از جمله موارد آن اینکه؛ وسایل خانه بیمه شده است اما پول و سکه و طلا و نسخه های خطی شامل این بیمه نمی شوند  و در صورت علاقمندی بیمه گذار به بیمه آنها شرایط ویژه ای دارند.

بچه های گروه سنی (ب) با خواندن این داستان یاد می گیرند که بیمه نامه آتش سوزی چیست و شامل چه مواردی است و چه فوایدی دارد.

 

" هرمز بی ترمز "

"هرمز بی ترمز" دوازدهمین کتاب از مجموعه "بیمه برای کودکان" بیمه مرکزی است. هرمز بی ترمز را آرمان حسن زاده نوشته و نگین مصلحی نگارگری آن را بر عهده داشته است .

داستان هرمز بی ترمز درباره بیمه نامه بدنه و شخص ثالث است و مفاهیم مهمی را به همراه هشدارهایی برای رعایت قوانین راهنمایی رانندگی در خود جای داده است.

هرمز در لحظات پایانی و نزدیک تحویل سال به همراه خواهرش برای خرید وسایل سفره هفت سین بیرون می روند. در ساعات آخر سال خیابانها همیشه پر از شلوغی و ازدحام آدمها و ماشین هاست. جای پارک پیدا نمی شود، همه آدمها عجله دارند و در رانندگی دقت کمتری به خرج می دهند.

در این شرایط هرمز که به همراه خواهر کوچکش برای خرید ماهی و سبزه و گرفتن سمنو از مادر بزرگش  با ماشین بیرون رفته اند،  با ترافیک شدیدی مواجه می شوند . هرمز اصلا به قوانین راهنمایی رانندگی احترامی نمی گذارد؛ عبور از چراغ قرمز و ورود ممنوع ، پارک دوبله و مارپیچ و بوغ زدن را بدون توجه به اینکه انجام هر کدام از این تخلفات  رانندگی  چه نتایج فاجعه باری را به بار می آورد، انجام می دهد تا اینکه در اثر توجه به موبایلش که زنگ خورده و سرعت زیاد به ماشین جلویی برخورد می کند. خوشبختانه در این حادثه رانندگی ، خسارت فقط مالی است.

هرمز بعد از تصادف دست و پای خودش را گم کرده ، پدرش از بخت خوب در سر صحنه تصادف مانند فرشته ای سر می رسد و بیمه نامه بدنه و ثالث را که هرمز یادش رفته همراه بیاورد، ارائه می کند. البته هرمز تا آن روز انگار اطلاعی از بیمه بدنه و ثالث نداشت و فکر می کرد که باید برود کار کند تا خسارت ماشین جلویی را بپردازد. پدرش شرایط بیمه نامه را برای او روشن می کند و هرمز خدا را شکر می کند که شب عیدی دچار گرفتاری بیشتری نشده اند و شرکت بیمه با بیمه نامه بدنه خسارت بدنه ماشین خودشان و با بیمه نامه شخص ثالث ، خسارت ماشین جلویی را می پردازد.

البته در پایان این داستان هرمز از جریمه تخلفات راهنمایی رانندگی که انجام داده بی بهره نماند و می فهمد که کنترل نامحسوس و دوربین های نظارت تمام تخلفاتش را ثبت کرده اند.

 

کتاب "سفره خالی و بره خال خالی"

در کتاب "سفره خالی و بره خال خالی" به زبان شعر به شرح اهمیت و وجود بیمه برای مردم ایران از گذشته ، در اعماق تاریخ ایران پرداخته می شود. در این کتاب به سابقه وجود بیمه در زمان هخامنشیان بر مبنای متون به دست آمده از کتیبه های به جای مانده اشاره می شود. در این کتاب به زبان ساده و برای کودکان بخشی از تاریخ گشوده می شود که در آن به حق و حقوق مردم و کارکنان و کارگران اهمیت داده می شود.

بیمه های درمانی در این زمان برای کارگران و صنعتگران در نظر گرفته شده بود . یکی دیگر از روایت ها متعلق به دوره  بهرام گور ساسانی است. که در آن بهرام گور خسارت وارد شده به یک چوپان را جبران می کند. "سفره خالی و بره خالی خالی" ، چهارمین کتاب ازسری مجموعه" بیمه برای کودکان" است و برای گروه سنی (ب) و (ج) منتشر شده است. نویسنده آن کاظم مزینانی و تصویرگر آن نسیم آزادی است.

 

کتاب " بازوی ستاره دریایی "

"بازوی ستاره دریایی" نهمین کتاب از مجموعه بیمه برای کودکان است برای گروه سنی (الف) و (ب) نوشته شده است . نویسنده  ناهید جهازی و تصویرگر مهسا دره التاج است.

روزی بود روزگاری بود و یک ستاره دریایی بود که یکی از بازوهایش در مدرسه قشنگ دریایی شکسته بود . تمام همکلاسی های ستاره دریایی از ناراحتی برای شکسته شدن بازوی ستاره دریایی برای خودشان غم و غصه بزرگی درست کرده بودند. چون فهمیدند که ستاره دریایی بازویش شکسته و نتوانسته به پزشک مراجعه کند تا درمان شود.  دوستان ستاره دریایی در مدرسه ماهی پف و هشت پا و خرچنگ و اسب دریایی بودند. "ننه ماهی" (کارشناس بیمه) از دیدن حال و روز بد این دوستان همکلاسی مساله را جویا شد و به آنها گفت که بیخود دارند غصه می خورند، چون ستاره دریایی بیمه حوادث دانش آموزی دارد  و در توضیح این بیمه به بچه ها گفت که چون شما دانش آموز هستید ، بیمه حوادث دانش آموزی ،  تمام هزینه های درمانی بازوی شکسته ستاره دریایی را می پردازد و نیاز نیست اینقدر نگران باشند.

در این میان بعضی از دانش آموزان پرسیدند که نمی شود ما الکی خودمان را به مریضی بزنیم که بیمه بگیریم و با پول آن چیپس و پفک بخریم که ننه ماهی به آنها گفت: باید برای اینکه سلامتی دارید خدا را شکر کنید. دوستان ستاره دریایی سعی کردند به حال بد روحی خود مسلط شوند و دوستشان را به نزد پزشک معالج ببرند و از اینکه خدا به آنها سلامتی داده خوشحال و راضی و سپاسگزار از خداوند باشند.

 

کتاب "روزهایی که ابری بود، حادثه هاش چه رنگی بود"

این کتاب ششمین شماره از مجموعه بیمه برای کودکان است و توسط اسدا... شعبانی سروده شده است. در این کتاب به زبان ساده از انواع بیمه هایی که در زندگی به آنها نیاز داریم مانند بیمه آتش سوزی، بیمه بدنه و شخص ثالث خودرو، نام برده می شود.

 

کتاب " تا سه نشه بازی نشه "

"تا سه نشه بازی نشه" داستان زندگی خانواده بابا فری راننده کامیون است . داستان از زبان سومین بچه این خانواده روایت می شود. از لحظه تولد تا تمام مراحل رشد و مدرسه رفتن اش را برای ما تعریف می کند و اینکه چون فرزند سوم بوده همیشه ته صف و بعد دو برادر خودش نوبت به او برای هر کاری می رسد و از این مساله کمی شکایت دارد.

بابا فری که راننده کامیون است با بزرگتر شدن سه فرزندش تصمیم می گیرد تا آنها را هم در سفرهای کاری با خود همراه ببرد. در یکی از این سفرها است که بابافری پسر سوم را هم با خودش همراه می کند .

بابافری در این سفر در حین رانندگی از اهمیت احتیاط در رانندگی برای سه پسرش صحبت می کرد که یک کامیون بزرگتر که به صورت مارپیچ حرکت می کرد ، جلوی آنها سبز می شود و منجر به وقوع حادثه می گردد. فرزند سوم وقتی چشم باز می کند ، خودش را باند پیچی شده روی تخت بیمارستان می یابد. از اینجاست که مساله گرفتاری های هزینه درمان مطرح می شود و همه اعضا خانواده که نگران نحوه پرداخت این هزینه ها هستند، پس از پرس و جو از بابافری متوجه می شوند که هزینه های درمانی را از کسی قرض نگرفته و طبق قانون وظیفه معالجه آسیب دیدگان حوادث راهنمایی با بیمارستان هاست . پسر سوم هم که اسم بیمه شخص ثالث را در اینچند وقت شنیده بود، فکر کرد که چون پسر سوم است این بیمه شامل حال او شده !

سپس بابافری برای او توضیح داد که بیمه شخص ثالث چیست و چگونه در حوادث رانندگی خسارت ها را جبران می کند. پسر سوم خانواده برای اولین بار بود از اینکه سه عدد شانس او شده خوشحال بود...

این کتاب که مخاطبانش دانش آموزان و رده سنی (ب) و (ج)  هستند، از مجموعه بیمه برای کودکان 2 است و نشر بیمه آن را منتشر کرده است. نویسنده و تصویرگر این کتاب، ناهید کاظمی است.

 

__________________________________________________________

*/ نویسنده این گزارش:  نازیلا محمدی / این گزارش در تحریریه پایگاه خبری "نمایه بانک" و به پاس زحمات " بیمه مرکزی"  در آموزش مفاهیم بیمه برای خبرنگاران و در 14 بهمن و در ایام مبارک دهه فجر 1397 تهیه و منتشر شده است. این کلاس ها در دوران ریاست دکتر عبدالناصر همتی در بیمه مرکزی برگزار می شد و در دوره ریاست دکتر سلیمانی نیز تداوم یافت . با سپاس از این دو مدیر با تدبیر در صنعت بانک و بیمه که برای توسعه فرهنگی نیز دغدغه مند هستند. برایشان آرزوی سلامت و پیروزی روزافزون داریم.

 

توجه : بازنشر توسط رسانه های دیگر با ذکر منبع بلامانع است...........

 

 

 


ثبت نظر

ارسال