علی حکیم‌جوادی در سمینار هوش مصنوعی در ITE 2018:

حاکمیت داده‌ها در دنیا در آینده نزدیک/ هوش مصنوعی از هوش انسان پیشی می‌گیرد

نمایه بانک : علی حکیم‌جوادی مدیرعامل شرکت بهسازان ملت و دبیر علمی سمینار هوش مصنوعی در ITE 2018، در این رویداد کاربردها و خطرها این فناوری را بررسی کرد.
  • سه شنبه 2 بهمن 1397 ساعت 15:0

به گزارش نمایه بانک ،  به نقل از فابا نیوز ، متن سخنرانی حکیم‌جوادی را در این رویداد می‌خوانید.

 
دنیا در دست ربات‌ها  
 
یکی از متخصصان بنام حوزه هوش مصنوعی این علم را آینده دنیا در صنایع مختلف می‌داند که شرایط را متحول می‌کند. بر اساس پیش‌بینی‌ها، حاکمیت داده و هوش مصنوعی در دنیا دور نیست.  
 
سینگولاریتی مفهومی در علم فیزیک و به معنای مرکز سیاهچاله است. در ان فضا، جرم ماده متراکم می‌شود و جاذبه به حدی می‌رسد که هیچ چیز، حتی نور هم نمی‌تواند از آن فرار کند. قوانین متداول فیزیک در آنجا بی‌معنا و فاقد اعتبار خواهد بود و ما درکی از اتفاقات درون آن نداریم.
 
این فرضیه در علم هوش مصنوعی نیز وجود دارد که روزی این پدیده از هوش بشری پیشی می‌گیرد. با پیشرفت فناوری، این روز فرا خواهد رسید و برای انسان مخاطره ایجاد می‌کند. در آن زمان، ربات‌ها مستقل شده و از انسان‌ها بی‌نیاز می‌شوند. در نتیجه انسان‌ها نسبت به ربات‌ها، موجودات عقب‌افتاده‌ای خواهند بود که سد راه آنها هستند. بروز این مساله را مشابه ورود به نقطه سینگولاریتی دانسته‌اند. هم‌اکنون هوش مصنوعی پیشرفت قابل توجهی داشته است اما هزینه به‌کارگیری آن پایین نیست.
 
محدودیت‌های ذهنی انسان و پیشی گرفتن هوش مصنوعی
 
انسان‌ها از نظر ذهنی و ضریب هوشی با محدودیت‌هایی مواجه هستند. همه افراد نمی‌توانند در این حوزه رشد داشته باشند و متوسط IQ بشر100 است. البته نوابغ ضریب هوشی بیشتری دارند که برای مثال در مورد آلبرت انشتین 190 و برای لئوناردو داوینچی 205 درصد بوده است. اما برخی متخصصان میزان IQ قابل حصول برای کامپیوتر را ده هزار درصد می‌دانند و برای تحقق آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. این رقم در مورد افراد بشر امکان‌پذیر نیست.  
 
تعداد سلول‌های مغز انسان مشخص است و حدود 30 میلیارد سلول برآورد می‌شود. در سال 2010 حداکثر تعداد ترانزیستورهایی که می‌توانست در طراحی یک چیپ به کار رود سه میلیارد عدد بود. در سال 2018 چیت‌هایی با بیش از 30 میلیارد ترانزیستور طراحی شده‌اند، در نتیجه امکان پیشی گرفتن از تعداد سلول‌های مغز انسان نیز وجود دارد.
 
پیش‌بینی می‌شود بین سال‌های 2040 تا 2048 میزان ترانزیستورهای نصب شده در یک چیت، به یک میلیون برابر سلول‌های مغز انسان می‌رسد. این رقم را معادل توان هوشی همه آدم‌های روی زمین دانسته‌اند.
 
یکی از مشکلاتی که در هوش مصنوعی وجود دارد، بحث هزینه و فایده است. پیاده‌سازی آن به اختصاص سرمایه قابل توجهی نیاز دارد. اما این رقم، به شدت در حال کاهش است.
 
از دیگر اتفاقات این حوزه، می‌توان به افزایش تعداد ربات‌ها اشاره کرد. پیش‌بینی می‌شود تعداد آنها در سال 2040 به حدود 10 میلیارد عدد می‌رسد که معال جمعیت زمین در آن سال خواهد بود. ربات‌ها امروز چندان جدی گرفته نمی‌شوند اما به تدریج شرایط تغییر می‌کند.
 
سرنوشت بشر چه می‌شود؟
 
دانشمندان در مورد جزئیات مربوط به بروز سینگولاریتی در فناوری و تاثیر آن بر زندگی انسان اتفاق نظر ندارند و فرضیه‌های مختلفی را در این زمینه مطرح کرده‌اند. بر اساس این فرضیه‌ها، هر زمانی بین 30 تا هزار سال آینده ممکن است سینگولاریتی فناوری رخ دهد و زندگی انسان تغییر کند.
 
ری کورزویل در کتاب عصر داده‌های معنوی در این زمینه به موارد زیر اشاره است:
 
  • همه داده‌های ما در یک نقطه خاص متوقف می‌شود. همانگونه که قوانین معمول فیزیک در مرکز سیاه‌چاله‌ها بی‌‌اعتبار ماست، قواعدی که ما از زندگی می‌شناسیم نیز معنای خود را از دست می‌دهند.
 
  • بعد از آن را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم.
 
  • آن بازه زمانی خاص بین 2028 تا 2045 خواهد بود.
 
  • پس از آن دانشمندان و مهندسان نمی‌توانند پیش‌بنی کنند و تنها قادر به تخیل هستند.
 
به اعتقاد او، با درک این معنا باید:
 
  • پیش از آنکه، انسان‌ها برده ربات‌ها شوند، شرایط را کنترل کنیم.
 
  • بدانیم که ماهیت وجودی هوش مصنوعی، کمک به بشر است؛ نه جایگزینی با آن.
دستگاه‌های متصل و گسترش هوش مصنوعی
 
در کنار موضوع هوش مصنوعی و سینگولاریتی فناوری، یکی دیگر از پیشرفت‌های مطرح در دنیا، اینترنت اشیا و متصل شدن آنها به شبکه است. تا سال 2020، حدود 50 هزار دستگاه متصل در دنیا وجود خواهد داشت و افراد می‌توانند از طریق دسترسی‌های خود، آنها را کنترل کنند.
 
پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 2035 به یک تریلیون عدد دستگاه برسد. این امر به معنای جمع‌آوری دنیایی از اطلاعات است که باید پردازش شوند.
 
جمع‌آوری داده‌ها (روی چیت‌ها)، ‌به شکل‌گیری کلان‌داده (و اهمیت رایانش ابری) ‌منجر می‌شود که برای پردازش به گسترش هوش مصنوعی (و به عبارتی یادگیری عمیق)، نیاز دارد.
 
 
 
خطرها و تحولات ناشی از هوش مصنوعی
 
علی‌رغم مباحث گسترده‌ای که در مورد فواید هوش مصنوعی مطرح می‌شود، این فناوری خطرهایی نیز برای انسان دارد. 12 ریسک در حوزه تکنولوژی، برای آینده بشر پیش‌بینی شده که یکی از آنها مربوط به هوش مصنوعی است.  
 
با وجود این، هوش مصنوعی می‌تواند آینده همه صنایع از جمله صنعت بانکداری و پرداخت را متحول کند. یکی از مباحث مهم در بانکداری دیجیتال، هوشمندسازی و شکل‌گیری بانک هوشمند است.
 
 
صنعت بانکی، یکی از صنایعی محسوب می‌شود که می‌تواند بیشترین استفاده را از هوش مصنوعی داشته باشد. این تکنولوژی در خدمات مالی کاربرد زیادی دارد؛ از جمله در حوزه دستگاه‌های رباتیک یا تجربه مشتری. اپلیکیشن‌های مختلفی را می‌توان برای بهره‌گیری بیشتر و ساده‌تر افراد از خدمات مالی طراحی کرد.
 
 
 

ثبت نظر

ارسال