پول‌دارها از تونل می‌روند؛ بی‌پول‌ها در ترافیک!

نمایه بانک : با تصمیم جدید شهرداری تهران، قرار شده برای عبور از بعضی معابر شهری پول بدهید! این یعنی تهران قرار است به سمتی برود که فقط پولدارترها در آن زندگی کنند...
  • شنبه 22 دی 1397 ساعت 16:45

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از مهر، در روزهای گذشته خبر تلاش شهرداری تهران برای دریافت عوارض از ۵ تونل پرتردد تهران در خبرگزاری مهرمنتشر شد که که علاوه بر واکنش برخی از اعضای شورای شهر، منجر به واکنش‌های زیادی از طرف مردم نیز شد.

در متن این خبر با اشاره به ارائه پیش‌نویس لایحه‌ای از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک به شهرداری تهران، اعلام شده که برای ۵ تونل شهر تهران (شامل: نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر) و اتوبان صدر، عوارض عبور و مروردریافت خواهد شد. پیشنویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و به زودی به شورای شهر ارسال می شود.

 این خبر خیلی زود در رسانه‌ها منعکس شد و واکنش بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی را برانگیخت.

 کاربری با نام مستعار ژنرال نوشته است: «۱۰ سال پیش با پول بیت المال تونل ساخته شده حالا برای جبران هزینه‌های اضافه سازمان‌شون میخوان عوارض استفاده‌ش رو از مردم بگیرند. شما چهار تا تونل با هزینه‌های شخصی و غیر از بیت المال بساز و یک عمر از مردم عوارض بگیر هموطنیم و شهروند این شهر انقدر نَتیغید ما را»

روزبه شهرستانی در حمایت از این ایده نوشته که «بنده و بسیاری مثل بنده که ماشین نداریم و پیاده، با وسیله عمومی یا دوچرخه تردد می‌کنیم، دلیلی نداره هزینه تسریع عبور و مرور دارندگان خودرو رو بپردازیم. تونل امکان شهری همگانی نیست بنابراین نباید هزینه‌ش رو همگان پرداخت کنن.» کاربر شهرزاد هم پاسخ او را اینگونه داده است: «در تهران، تونل رو قبلاً از جیب من و شما ساخته‌اند.. حالا نوبت استفاده که شده خب آنها که داراترند در اولویتند! در کشورهایی که عوارض تونل و بزرگراه میگیرند هزینه ساخت از مالیات شهروندان پرداخت نمیشه بلکه سرمایه‌گذار با هزینه خودش میسازد و بعد با عوارض هزینه و سود رو درمیاره.»

فرشاد مهدی پور مدیرمسوول روزنامه صبح نو -نزدیک به قالیباف شهردار اسبق تهران- نیز در توییتی در این باره نوشته است: 

کاربر دیگری با نام نعیم هم نوشته که «تهران با سرعت به سمت سائوپائولویی شدن پیش میره، هر سیاست اینها در جهت تشدید اختلاف طبقاتیه. بیشترین مالیات و عوارض رو اقشار کم درآمد و مزدبگیر پرداخت می‌کنند اما  عرصه‌ی تهران بیش از پیش براشون تنگ میشه. این سیاست عملا میگه تهران شهر پولدارهاست.»

مسعود پیرهادی کارشناس مسائل شهری هم نوشته که «اگه تونل ها و بزرگراه ها با هزینه ای غیر از مشارکت شهروندان ایجاد شده باشه و مثلا از طریق فاینانس تأمین هزینه شده خیلی هم خوبه پولی بشه و هزینه اش به شهر برگرده خصوصا اگه این پل ها و تونل ها مربوط به شمال تهران باشه هزینه زندگی در شمال شهر بیشتر بشه و درآمدش در جنوب شهر هزینه شه»

کاربری با نام جمال نوشت: «بازگشت به عقب با هدف تولید نارضایتی در جامعه ترافیک همت کم بود بار دیگر بار ترافیکی صدر و رسالت با پولی شدن تونل رسالت و نیایش و صدر به همت باز می گردد و این یعنی بارتولید نارضایتی. این طرح پیوست یک اندیشه و طرح سیاسی است که بعدها رقم خواهد خورد.»

پیشنهادهای شهرداری برای عوارض عبور از تونل‌ها

اما پس از این واکنش ها صبح امروز پیروز حناچی  شهردار تهران در جمع رسانه ها گفته است: « پولی شدن تردد از تونل ها در مرحله کارشناسی است و این موضوع نباید در رسانه ها مطرح می شد و همچنین بر اساس جزییات نرخ های پیشنهادی مشخص شده است که پیشنهاد شهرداری برای هزینه تردد از تونل رسالت ۱۰۷۰ تومان، تونل نیایش ۱۰۶۰ تومان، تونل شهدای غزه ۱۹۷۰ تومان، بزرگراه صدر برای هر تردد ۹۵۰ تومان است.»


ثبت نظر

ارسال