تشریح وضعیت کلان اقتصاد کشور به استناد آمارهای داخلی و بین المللی

نمایه بانک : وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه استیضاح صبح امروز در مجلس شورای اسلامی، ضمن پاسخ به سوالات نمایندگان، بهترین راه برای نشان دادن وضعیت اقتصاد کلان کشور را مراجعه به آمار و ارقام مراجع داخلی و بین المللی عنوان کرد.
  • یکشنبه 4 شهریور 1397 ساعت 17:32

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از شادا، دکتر مسعود کرباسیان در تشریح این آمارها گفت: رشد تولید ناخالص داخلی در سال 1396 برابر با 3.7 درصد و رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت برابر با 4.6 درصد بوده است؛ این یعنی پیشی‏گرفتن رشد اقتصادی بدون نفت از رشد اقتصادی با نفت و این امر بیانگر کاهش اتکای اقتصاد کشور به نفت ‏می‏باشد.
 

وی افزود: بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، پیش بینی شده رشد اقتصادی ایران در سال‌های بعدی تا 2023، 4% یا بیشتر باشد.
 

وزیر اقتصاد تاکید کرد: باید به این نکته توجه کنیم که میانگین نرخ رشد اقتصادی کشورهای منطقه خاورمیانه برای ‌سال های پیش رو کمتر از 4% است؛ اگر عملکرد وزارت اقتصاد و عملکرد اقتصاد کشور واقعاً ضعیف است چرا سازمان‌های مستقل و غیردوست بین المللی در مورد ایران ارزیابی های مثبت و بالاتر از متوسط جهانی دارند؟
 

کرباسیان با بیان اینکه در سال 1396 نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بعد از مدت‌ها مثبت و برابر با 1.4 درصد شد، تصریح کرد: این یعنی دوباره امید به اقتصاد ایران احیا شد و سرمایه گذاری جان تازه گرفت.
 

وی خاطرنشان کرد: رتبه ما در شاخص رقابت‏پذیری جهانی بر اساس آخرین گزارش نسبت به سال قبل 7 رتبه صعود داشته است.
همچنین در مقایسه با گزارش قبلی شاخص محیط اقتصاد کلان با 28 رتبه بیشترین میزان بهبود را در میان زیرشاخص‏ های‏ رقابت‏ پذیری داشته‏ است.
 

کرباسیان با اشاره به اینکه روند تراز تجاری ما مثبت شد؛ اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار گمرک، تا اول شهریور ماه سال‌جاری، صادرات غیرنفتی کشور با افزایش قابل توجهی به بیش از 19 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15% افزایش یافته است.

همچنین در همین مدت واردات 7% کاهش داشت؛ به عبارت دیگر مازاد تراز تجاری کشور پنج ماه اول امسال از مرز 360میلیون دلار فراتر رفت که این نشانگر خوبی برای اقتصاد کشور است.

وزیر اقتصاد گفت: در شاخص جهانی نوآوری، کشور با جهشی 10 پله‌ای از رتبه 75 به جایگاه 65 در سال 2018 رسیده است. ما در میان 9 کشور آسیای مرکزی و جنوب غربی آسیا در رتبه دوم قرار گرفتیم.
 

وی تاکید کرد: خرسندم از اینکه اعلام کنم به واسطه تلاش‌های شبانه روزی تمام سازمان‌ها و وزارت خانه های مرتبط در سرحدات مرزی و واحدهای ستادی، شاخص جهانی لجستیک ایران 32 رتبه بهبود پیدا کرد. این جهش بی نظیر بوده است.

کرباسیان افزود: رتبه ما در «کارآیی فرآیندهای گمرکی» از ۱۱۰ در سال 2016، به جایگاه ۷۱ ارتقا یافت یعنی حدود 40 رتبه بهبود که در تاریخ کم نظیر است.
وی خطاب به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: چه از منظر مراجع بین‌المللی و چه از منظر مراجع آماری داخلی، در مجموع و نه صرفا بر مبنای یک شاخص، سال 96 یکی از بهترین سال‌های دهه اخیر است. وزیر اقتصاد با بیان اینکه، پیش‌بینی رشد اقتصادی ما بالاتر از متوسط منطقه و جهان است، تاکید کرد: تراز تجاری ما مثبت است؛ در شاخص جهانی رقابت پذیری هفت پله و در شاخص جهانی نوآوری ده پله، در فرآیندهای گمرکی چهل رتبه صعود کرده ایم، نرخ رشد تشکیل سرمایه بعد از دو سال مثبت شده است. این‌ها نشانه‌های آنست که اقتصاد ایران با وجود کاستی‌ها، تهدیدها و تکانه‌ها، دارای عملکرد مثبت نیز هست


ثبت نظر

ارسال