رشد 257 درصدی انتشار انواع ابزارهای تامین مالی در یک سال اخیر

نمایه بانک : وزیر امور اقتصادی و دارایی در دفاع از عملکرد وزارت اقتصاد در ادامه جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از رشد 257 درصدی انتشار انواع ابزارهای تامین مالی در یک سال اخیر نسبت به مدت مشابه در سال ما قبل آن خبر داد.
  • یکشنبه 4 شهریور 1397 ساعت 19:39

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از شادا، وی در سخنان خود اظهار داشت: طرح ویژه ما آن است که با تنوع بخشی گزینه های جذاب سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، منابع را از حساب‌های گران قیمت بانکی به حساب های جاری منتقل کنیم.
 

وزیر اقتصاد افزود: در همین مدت چند صندوق سرمایه گذاری جدید طراحی کردیم و اصولا فرآیند سرمایه‌گذاری را تسهیل کردیم. نهادهای مالی بازار سرمایه را بیشتر کردیم و بدین ترتیب هم قیمت تمام شده پول کاهش پیدا می‌کند و هم این حجم نقدینگی سیال به سمت تولید و سرمایه گذاری مولد خواهد رفت.
 

وی گفت: اگر می خواهیم شرایط، تغییر ساختاری کند باید جایگزینی معقول، برای سپرده گذاری گران قیمت در بازار پول یا نظام بانکی ارایه کنیم. تدبیر مشترک شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، توسعه بازار سرمایه است و ما مجری آن خواهیم بود.
 

کرباسیان با بیان اینکه راه مهار نقدینگی از بازار سرمایه گسترش یافته و بازار بدهی سامان یافته می گذرد، افزود: طبق برنامه ای که در زمان رای اعتماد ارایه داده بودم، از روز اول توسعه بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفت.
 

وی با اعلام اینکه در پی این سیاست، شاخص کل بورس به مرز 137 هزار رسید و اینکه این شاخص در دولت دوازدهم یعنی از مرداد 96 تا مرداد 97، معادل 66 درصد رشد داشته است، گفت: این شاخص در مرداد ماه سال جاری با رشد نزدیک به ۲۶ درصد، بیشترین رشد ماهانه در ۱۵ سال اخیر را به ثبت رساند. 
 

کرباسیان گفت: در سال ۱۳۹۶ میزان کل تامین مالی از بازار سرمایه شامل بازار اولیه و ثانویه به بیش 86 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال قبل 55 درصد رشد نشان می دهد.
 

وزیر اقتصاد اعلام کرد: انتشار انواع ابزارهای تامین مالی در یک سال اخیر به هفتاد هزار میلیارد تومان رسیده است که این عدد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 257 درصدی را نشان می‌دهد.
 

وی تصریح کرد: زمانی که سکان وزارت اقتصاد را در دست گرفتم تعداد نمادهای بسته بانک ها 9 مورد بود که اکنون به یک مورد رسیده است. تعداد کل نمادهای بسته نیز بیش از 60 مورد بوده که به کمتر از 15 مورد تقلیل پیدا کرده است و این اقدام موجبات افزایش نقدشوندگی در بازار و افزایش اعتماد مردم به بازار سرمایه شد.
 

کرباسیان همچنین اعلام کرد: بورس اوراق بهادار تهران از لحاظ بازدهی شاخص در سال 2017، در منطقه خاورمیانه رتبه 3 و فرابورس ایران، رتبه 4 را داشته است.
 

وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی دیگر از اموری که به آن همت کردیم و موفق شدیم، ساماندهی و مدیریت نحوه عرضه اوراق بدهی در بازار سرمایه بود.
 

کرباسیان با بیان اینکه نرخ اولیه اوراق سخاب در بازار غیر رسمی و غیر متشکل و خارج از بازار سرمایه بعضا به بیش از ۴۰ درصد نیز افزایش یافته بود، اظهار داشت: کاهش نرخ از 40 درصد به 18 درصد تجربه بسیار موفق و افتخار آمیزی است.
 

وی گفت: افتخار دیگر ما این است که علی رغم وجود محدودیت در تامین منابع مالی، تسویه و بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی اسلامی حتی یک روز به تعویق نیفتاد و حتی یک ورقه نکول نشده است.
 

وزیر اقتصاد افزود: همچنین طبق تکلیفی که مجلس در این زمینه برای ما تعیین کرده بود، وزارت امور اقتصادی و دارائی با جدیت موضوع تسویه بدهی های دولت و اوراق پذیر کردن بدهی های دولت به بانک ها، صندوق های بازنشستگی و پیمانکاران را در دستور کار خود قرار داد، بدین منظور در سال ۱۳۹۶ بیش از 34 هزار میلیارد تومان اوراق مالی شامل اسناد خزانه، اوراق مالی اسلامی برای پرداخت مطالبات طلبکاران منتشر گردید، همچنین مبلغ 5 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت از طریق تهاتر با طلب دولت تسویه شد.
 

کرباسیان گفت: ما با مدیریت صحیحی که در تامین مالی داشتیم، پرداخت بودجه های عمرانی در پنج ماه اول سال 97 را بالا بردیم و این میزان 5.7 برابر مدت مشابه سال قبل است.
 

وی یادآور شد: طبعاً پویایی بازار سرمایه خواست دشمنان کشور نیست. بی‌شک ترامپ انتظار داشت که با اقدامات امریکا اکنون شاخص بورس در سراشیبی باشد، اما بپذیریم که ادامه ‌روال رشد بورس‌ها در شرایط جاری حاکی از اعتماد به اقتصاد و خود دست‌آوردی مهم است و توانسته در جذب نقدینگی و گرایش سرمایه گذاران خرد و کلان نقشی به سزا ایفا کند.  
 

وزیر اقتصاد افزود: بنابراین آنچه در حوزه اختیارات وزارت امور اقتصادی و دارایی بود، توسعه و تعمیق و تثبیت بازار سرمایه و ساماندهی بازار بدهی بود که به خوبی از پس آن برآمدیم.
 

کرباسیان تصریح کرد: سران قوا تصمیم گرفته اند که بازار سرمایه نقش بیشتری در اقتصاد داشته باشد. ما نیز پای آن خواهیم ایستاد. در کنار آن با تجربه موفقی که در بازار سرمایه و بدهی داشته ایم به عنوان سرباز نظام و عضو هیات دولت از هیچگونه همراهی در اصلاح دیگر حوزه ها از جمله کنترل نقدینگی، تورم و نرخ سپرده های بانکی و نرخ ارز دریغ نخواهم کرد.


ثبت نظر

ارسال