پیش‌بینی یک کارشناس از شاخص‌های اقتصادی ایران در سال 1399

نمایه بانک : یک کارشناس مسائل اقتصادی پیش بینی کرد، امسال رشد تورم در بازار مسکن کمی پایین‌تر از نرخ تورم کشور و یا نزدیک به آن باشد.
  • یکشنبه 17 فروردین 1399 ساعت 13:0

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا، دکتر علی حیات‌نیا با اشاره به تاثیر قابل توجه شیوع بیماری کرونا بر شاخص‌های اقتصادی ایران در سال 1399 و اقتصاد دنیا ابراز عقیده کرد: این بیماری اکثر این شاخص‌ها خصوصا میزان رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

 

وی افزود: با فرض اینکه این بیماری حداکثر تا پایان خرداد در کشور شیوع داشته باشد، اکثر شاخص‌های اقتصادی را در سال جاری تحت تاثیر قرار می‌دهد. با وجود پیش‌بینی بانک جهانی برای رشد صفر درصدی اقتصاد در سال جاری، به نظر می‌رسد با تعمیق رکود اقتصادی ناشی از گسترش بیماری کرونا، احتمالا رشد اقتصادی ایران در سال 1399 منفی خواهد بود.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: دو عامل اصلی کاهش فروش نفت به زیر 500 هزار بشکه در روز و هم‌چنین عدم تحقق حدود 30 درصدی درآمدهای مالیاتی به دلیل رکود ناشی از بیماری کرونا، بر میزان تحقق درآمدهای بودجه تاثیر نامطلوب می‌گذارد.

 

وی به میزان تورم احتمالی نیز اشاره کرد و گفت: خلق پول توسط بانک‌ها و موسسات مالی، کسری بودجه دولت و کاهش رشد اقتصادی ناشی از شیوع کرونا از دلایل این امر خواهد بود.

 

حیات‌نیا درباره وضعیت بازار مسکن نیز عنوان کرد: به نظر می‌رسد تا زمانی‌که شیوع بیماری ادامه دارد، بازار مسکن در رکود و محدودیت معامله خواهد بود.

 

وی معتقد است، اگر شرایط بیماری کرونا عادی شود گشایشی در بازار مسکن رخ می‌دهد که ممکن است در ابتدا به رشد مقطعی قیمت‌ها منجر شود.

 

به گفته این استاد دانشگاه، امسال رشد تورم در بازار مسکن کمی پایین‌تر از نرخ تورم رسمی کشور و یا نزدیک به آن خواهد بود.

 

حیات‌نیا درباره وضعیت بازار بورس در سال جاری نیز عنوان کرد: به نظر می‌رسد امسال رشد قابل توجهی در بورس شاهد باشیم که اگرچه به اندازه سال قبل نخواهد بود، اما این بازار به احتمال زیاد بالاترین بازدهی را بین بازارهای موازی در سال جاری خواهد داشت.

 

وی تاکید کرد: البته اگر شرایط بیماری کرونا تا پایان تابستان ادامه داشته باشد، وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور در سال 1399 بدتر خواهد شد.

 


ثبت نظر

ارسال