عضو هیئت علمی دانشکده معماری:

پاتوق های شهری کارکرد فرهنگی خود را از دست داده اند

نمایه بانک : پورصفوی گفت: پلازاها که قرار بوده پاتوق های شهری باشند امروز به محلی از حرکت اتومبیل ها تبدیل شده و کارکرد ابتدایی و حقیقی خود را از دست داده است.
  • سه شنبه 25 دی 1397 ساعت 14:0

به گزارش نمایه بانک ، برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع سابقه و کارکرد پلازاها در معماری شهری و با حضور دکتر سید مسعود پورصفوی عضو هیئت علمی دانشکده معماری و پژوهشگر حوزه معماری به روی آنتن رفت. 

پورصفوی در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به تعریفی از پلازاها بیان کرد: پلازاها همان میدان های شهری هستند و استراحتگاه یا پناهگاهی برای مردم در برابر رفت و آمدهای گذری در خیابان ها و معابر محسوب می شوند. 

وی افزود: پلازاها چیز متفاوتی نیستند بلکه همان محل تجمع اهالی یا سکونتگاه های اولیه هستند که مردم در آن به گپ و گفتگو می پردازند و به نوعی محل دیدار افراد است. حتی مردم در این محل مراسم های عزاداری و ازدواج را برگزار می کنند و در تمام سکونتگاه های سطح جهان هم رایج است. 

عضو هیئت علمی دانشکده معماری همچنین گفت: این محل در شهرها به میدان تبدیل شده و پلازاها بیشتر حالت تشریفاتی دارند که می توانند نقش های بزرگی را ایفا کنند.

پورصفوی یادآور شد: پلازاها یا میادین شهری لازمه شهرها هستند اما الان به فلکه هایی تبدیل شده اند که کارکرد متضادی با میدانگاه دارند. پلازاها که قرار بوده پاتوق های شهری باشند امروز به محلی از حرکت اتومبیل ها تبدیل شده و کارکرد ابتدایی و حقیقی خود را از دست داده است.

پژوهشگر حوزه معماری ادامه داد: میدان نقش جهان در ایران یک استثناء است و زیباترین میدان جهان به شمار می رود و با اینکه اتومبیل وارد آن شده اما موقعیت میدانگاهی خود را حفظ کرده و سرزندگی خاصی را به اصفهان بخشیده است.

وی افزود: میدان بهارستان تهران محل اتفاقات تاریخی است اما متأسفانه هم اکنون به یک فلکه تبدیل شده و اتومبیل ها را هدایت می کند.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: استخوان بندی شهر تهران اتومبیل محور است و به هیچ وجه پیاده محور نیست. در تمام دنیا نهضت نو شهر گرایی شکل گرفته و توجه به پیاده مداری در کشور ما هم متاثر از همین نهضت است اما این به تنهایی کافی نیست. شهر تهران باید از سواره محوری فاصله بگیرد و باید در دوره های مختلف اقداماتی را انجام داد. 

پورصفوی در مصاحبه با رادیو گفت و گو ابراز داشت: اگر در شهر از برخی مولفه ها فاصله بگیریم، تعلق خاطر و بستگی ذهنی به مکان زندگی مان را از دست خواهیم داد که در کلانشهرهای بزرگی همچون تهران این اتفاق رخ داده است.

منبع : رادیو گفت و گو 

ثبت نظر

ارسال