جهل فرهنگی و کناره گیری روشنفکران عامل جولان سلبریتی ها در جامعه

نمایه بانک : مدیر بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: غیبت روشنفکران در جامعه باعث جولان سلبریتی ها می شود و متاسفانه به خاطر بی توجهی مردم به تخصص و دانش این رفتارها تأثیرخود را بر مردم خواهد گذاشت.
  • پنجشنبه 27 دی 1397 ساعت 1:53

به گزارش نمایه بانک ، برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع نقد و بررسی دلایل سلبریتیزه شدن فرهنگ ایرانی و با حضور مصطفی راستینه مدیر بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی روانه آنتن شد.

راستینه مدیر بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی در این گفتگوی رادیویی گفت: سلبریتی ها معمولاً افرادی تأثیرگذار و در حوزه اجتماعی بسیار قوی اند، حتی در برخی موارد به عنوان مرجع اجتماعی شناخته می شوند. سلبریتی ها در حوزه های مختلف هنری، ورزشی و غیره وجود دارند و به سبب گستردگی طیف آنها در حوزه های گوناگون، باید حمایت حداکثری را از جامعه داشته باشند.

_این مرجع اجتماعی می تواند حق اظهارنظر داشته باشد و نظریات خود را در جامعه اعلام کند، اما مشکل اینجاست که نخبگان و متخصصان ما که باید مرجع نظرات باشند. متاسفانه به خاطر قدرت این نوع سلبریتی ها کنار می روند و سلبریتی های بدلی تاثیرگذاری بر افکار عمومی را به دست می گیرند. 

_سلبریتی می تواند در ارتقای سطح فرهنگی کمک کننده باشد؛ اما به شرط اینکه افکار عمومی را به سمت پیشرفت جامعه سوق دهد، نه اینکه باعث شود افکار عمومی و سرمایه اجتماعی به خطا روند!

_سلبریتی ها به خاطر حرفه جذاب و سبک زندگیشان مورد توجه اند و هر حرکتی و مجلسی که در آن باشند در صدر اخبار قرار می گیرد و آشنایی مخاطبان با آنها موجب افزایش تاثیرگذاری آنها بر حوزه اجتماعی خواهدشد. 

_یک سلبریتی با توجه به سرمایه عظیمی که دارد وارد عرصه های سیاسی، اقتصادی و حتی طبابت در جامعه می شود . درحالیکه برای ورود به این حوزه ها باید تخصص این کار را داشته باشند. اما متاسفانه با وجود اینکه برخی از اینها حتی تحصیلات آکادمیک ندارند و برخی هم تحصیلات دانشگاهی و تخصص مرتبط ندارند، ورود می کنند و از آن بدتر اینکه مورد استقبال مردم هم قرار می گیرند. 

_روشنفکران و نخبگانی که باید برای پیشرفت جامعه باشند به خاطر برخوردهای سیاسی و اجتماعی کنار گذاشته می شوند. غیبت روشنفکران در جامعه باعث جولان سلبریتی ها می شود و متاسفانه به خاطر بی توجهی مردم به تخصص و دانش این رفتارها تأثیرخود را بر مردم خواهد گذاشت.

_سلبریتی ها مولد رفتار یا گفتار عامیانه و یا به تعبیری می توان از آنها با عنوان پوپولیستی فرهنگی نام برد که البته زودگذر هستند و عمر زیادی هم ندارند. یکی از ایرادات بزرگ ما این است که چهل سال از عمر انقلاب می گذرد اما به جای جنگ با جهل، با جاهل جنگیده ایم و هیچ وقت سطح سواد رسانه ای، اجتماعی و فرهنگی مردم مان را بالا نبرده ایم.

_در همه دنیا سلبریتی ها تحصیلات بالایی دارند و با علم به نیاز مردم و حضور مشاوران تاثیرگذاری خود را به بهترین شکل انجام می دهند. اما متاسفانه به علت جهل فرهنگی در جامعه و بی توجهی مدیران به این مسئله، هر سلبریتی با اظهارنظر در مورد هر اتفاقی در صدر رسانه ها قرار گرفته و مردم هم از حرف او تبعیت می کنند. این، به ضعف کار آموزشی و فرهنگی و اجتماعی ما برمی گردد که هر کاری که می خواهند انجام دهند.

منبع : رادیو گفت و گو 


ثبت نظر

ارسال