بازرس اتحادیه ناشران مطرح کرد:

مجوزهای بی رویه نشر؛ زمینه ساز جرم کتاب سازی در بازار

نمایه بانک : حسینی نیک مجوزهای نشر در بازار را زمینه ساز تخلف کتاب سازی دانست و گفت: وزارت ارشاد اگر مجوز صادر می کند باید نظارت هم داشته باشد و تمدید این مجوزها را محدود کند.
  • چهارشنبه 26 دی 1397 ساعت 12:0

به گزارش نمایه بانک ، برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو پیرامون موضوع واگذاری مالکیت کتاب و با حضور عباس حسینی نیک بازرس اتحادیه ناشران روانه آنتن شد. 

حسینی نیک در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار کرد: خصوصیت مهم حق معنوی بر عکس بقیه اموال این است که قابل واگذاری نیست. چراکه در صورت واگذاری، حیثیت آثار علمی و قداست جامعه از دست خواهد رفت. 

وی افزود: موضوع کتاب سازی از نظر قانونی یک عمل مجرمانه و نقض حقوق معنوی است و در صورت طرح دعوا در این حوزه از سه ماه تا یک سال هم حبس دارد.

بازرس اتحادیه ناشران بیان داشت: جرایم حوزه مالکیت ادبی و هنری و یا آفرینش های فکری، شاکی خصوصی می خواهد و به عبارتی جزو حقوق خصوصی محسوب می شود اما بسیاری از حقوق های خصوصی در حقوق عمومی نیز مطرح هستند. به نظر می رسد حقوق مالکیت ادبی یا هنری برای مقابله با این پدیده اجتماعی کافی نیست. 

این مقام مسئول همچنین با اشاره به عوامل موثر در وقوع جرم کتاب سازی گفت: مجموعه ای از عوامل تحریک کننده و جذاب باعث وقوع این جرم از سوی افراد می شوند که در نهایت جامعه آسیب می بیند. برخی افراد مانند دانشجویان فقط برای ارتزاق و کسب درآمد دست به چنین کاری می زنند. از طرفی عده ای هم مشتری کار این افراد هستند و انگیزه های شغلی و اقتصادی دارند. 

حسینی نیک اولین راهکار مقابله با این پدیده اجتماعی را پیشگیری از جرم دانست و عنوان کرد: دولت باید آموزش های لازم را به جامعه ارائه دهد تا بدانند که دست اندازی به اموال دیگران جرم و ضداخلاق محسوب می شود. علاوه براین وضع قوانین محکم و شفاف و آئین دادرسی های مقابله با این جرایم در پیگشیری از این معضل بسیار کمک کننده خواهد بود. 

وی اظهار داشت: بیشترین مسئولیت این موضوع، متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این وزارتخانه طبق قانون مسئولیت صدور مجوز پروانه نشر را بر عهده دارد .

بازرس اتحادیه ناشران در ادامه گفت: بر اساس قانون کسانی می توانند کتاب منتشر کنند که دارای مجوز نشر از وزارت ارشاد باشند. هم اکنون حدود ۱۷ هزار ناشر پروانه نشر دارند که از این تعداد بیش از ۵ تا ۶ هزار ناشر در طول سال هیچ کتابی منتشر نمی کنند و شاید اصلاً ناشر هم نباشند. ۸۰ درصد نشر کشور دست ۲۰۰ ناشر است و این تخلفات از سوی این ۲۰۰ ناشر انجام نمی شود.

وی افزود: داشتن پروانه نشر مزایایی مثل معافیت های مالی، بیمه کافرما و اجازه فعالیت در مکان های مسکونی را برای افراد دارد و این، انگیزه هایی را برای برخی ایجاد کرده است. 

حسینی نیک در خاتمه، مجوزهای نشر در بازار را زمینه ساز این تخلف دانست و گفت: وزارت ارشاد اگر مجوز صادر می کند باید نظارت هم داشته باشد و تمدید این مجوزها را محدود کند.

منبع : رادیو گفت و گو 

 


ثبت نظر

ارسال