قائم‌مقام وزیر کشور: افزایش بهره‌وری از طریق آموزش امکانپذیر است

نمایه بانک : قائم‌مقام وزیر کشور گفت: طبق سند چشم‌انداز توسعه، سالانه مکلف به هشت درصد رشد اقتصادی هستیم؛ اما از سال 84 تا کنون هیچ سالی به این رشد دست پیدا نکرده‌ایم.
  • دوشنبه 29 شهریور 1395 ساعت 23:17

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا ، محمدحسین مقیمی روز دوشنبه، 29 شهریورماه در پنجمین نشست سراسری رؤسای مراکز تابعه موسسه علمی کاربردی مدیریت شهری و روستایی وزارت کشور گفت: در 11 سال گذشته هیچ سالی رشد اقتصادی هشت درصدی تجربه نشده است که طبق سند 5.5 درصد مربوط به سرمایه‌گذاری اقتصادی و 2.5 درصد مربوط به افزایش بهره‌وری است.

وی با بیان اینکه کمبود منابع داخلی و تحریم‌های جامعه جهانی در سرمایه‌گذاری اقتصادی تاثیرگذار بوده است، از تاثیر برجام بر افزایش میزان رشد اقتصادی ابراز امیدواری کرد و گفت: در افزایش منابع داخلی و یا سرمایه‌گذاری اقتصادی نمی‌توان نقش زیادی داشت؛ اما بهره‌وری قابلیت افزایش زیادی دارد.

مقیمی افزود: بیشترین میزان بهره‌وری در سال‌هایی که درآمد نفتی مطلوب بوده، نیم درصد بوده است؛ درحالی که در سند 2.5 درصد برای آن تعیین شده است.

قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه در سال جاری تاکنون 4.4 درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم، گفت: رشد اقتصادی تا پایان سال 95 احتمالا به 5 درصد خواهد رسید.

مقیمی ادامه داد: در سال‌های 91 و 92 رشد اقتصادی منفی 6.8 درصد بوده است و در سال‌های آتی باید بیش از 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم تا عقب ماندگی‌های گذشته جبران شود.

وی با بیان اینکه با آموزش می‌توان رشد اقتصادی مربوط به بهره‌وری را افزایش داد، گفت: آموزش می‌تواند توانمندی مدیران، کارشناسان و کارآفرینان و در نهایت بهره‌وری را افزایش دهد.

معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر نقش موسسه آموزش عالی علمی کاربردی مدیریت شهری و روستایی وزارت کشور در افزایش بهره‌وری اظهار کرد: دانشگاه باید علم را به ثروت تبدیل کند و در بحث مدیریت شهری و روستایی نقش موثر داشته باشد.

قائم مقام وزیر کشور در خصوص اهمیت مدیریت شهری اظهار کرد: از معضلات اجتماعی بحث حاشیه‌نشینی است و برای مثال در شهر مشهد حدود 1.5 میلیون حاشیه‌نشین وجود دارد که فارغ از علت مهاجرت این افراد از محل زندگی سابقشان، باید برای شغل آن‌ها چاره اندیشی کرد و با افزایش کارآمدی این افراد را وارد چرخه تولید کرد.

مقیمی در مورد مدیریت روستایی با مطرح کردن بحث مهاجرت معکوس گفت: با وجود اینکه در سال‌های گذشته امکانات رفاهی روستاها مانند لوله‌کشی آب و گاز و ... افزایش داشته است، همچنان مهاجرت به شهرها ادامه دارد و علت این مساله آن است که در این سال‌ها برای اشتغال روستاییان برنامه کارآمدی وجود نداشته‌ است.

وی با بیان اهمیت آموزش‌های موسسات علمی کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای، نسبت به تاثیر آن‌ها در کارآمدی و بهره‌وری ابراز امیدواری کرد و یادآور شد: طبق سند چشم انداز توسعه، ایران در سال 1404 باید حرف اول در منطقه را بزند؛ لذا با افزایش بهره‌وری از طریق آموزش می‌توان به تحقق چشم‌اندازهای سند نزدیک شد.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به اینکه اساس توسعه و پیشرفت در گرو آموزش است، افزود: جامعه‌ای که به آموزش و سرمایه‌گذاری توجه کند، به توسعه پایدار نیز دست پیدا خواهد کرد، همچنین هزینه در آموزش هزینه تلقی نمی‌شود، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری است.

مقیمی با تأکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در توسعه کشور خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهایی که منابع طبیعی، نفت، گاز و معادن دارند، نتوانسته‌اند قدم چندانی در راستای توسعه بردارند؛ اما کشورهایی که به آموزش اهمیت می‌دهند، با وجود محدود بودن صنایع و معادن و امکانات توانسته‌اند به توسعه دست پیدا کنند.


ثبت نظر

ارسال