آثار بی ثباتی بازار ارز بر بازدهی شبکه بانکی ایران

نمایه بانک : پژوهشکده پولی و بانکی با انتشار مقاله «آثار بی ثباتی بازار ارز بر بازدهی شبکه بانکی ایران»، مسائل مربوط به نحوه حسابداری و شناسایی سود در بانک‌ها، عدم وجود قوانین و مقررات مربوط به ورشکستگی بانک‌ها و دسترسی بانک‌ها به بازار ارز و سایر بازارهای مالی را بررسی کرده است.
  • سه شنبه 27 مهر 1395 ساعت 9:51

به گزارش  نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ، در چکیده مقاله «آثار بی ثباتی بازار ارز بر بازدهی شبکه بانکی ایران» که نوشته مشترک محمد ولی پورپاشاه و محمد ارباب افضلی است، آمده است: وقوع بحران مالی جهانی اخیر باعث شد تا چارچوب نظارت احتیاطی برای دستیابی به ثبات مالی مورد بازبینی و بررسی دقیق‌تر قرار گیرد. از همین رو در ادبیات پس از بحران اهمیت توجه به نوسانات اقتصاد کلان به عنوان یک بازوی مکمل برای چارچوب نظارت احتیاطی مورد توجه قرار گرفت. از میان مهمترین مؤلفه‌های اقتصاد کلان در سال‌های اخیر، نوسانات بازار ارز بوده است که بررسی اثر آن بر عملکرد شبکه بانکی در ایران حائز اهمیت است.

 

هدف از انجام این مطالعه بررسی آثار بی ثباتی بازار ارز بر بازدهی شبکه بانکی ایران در چارچوب تحلیل وضعیت سودآوری بانک های ایرانی عنوان و نوشته شده: نسبت سودآوری و مطالبات غیر‌جاری بانک‌ها به عنوان معیارهای مربوط به ارزیابی سلامت بانک‌های کشور در دوره زمانی ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ با استفاده از داده‌های ماهانه و متدولوژی خودرگرسیون برداری و ناهمسانی واریانس شرطی، در مواجهه با شوک نرخ ارز به عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های ثبات اقتصاد کلان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

 

نتایج این مقاله نشان می‌دهد بانک‌های ایرانی در برابر بی‌ثباتی بازار ارز دچار ضرر و زیان نمی‌شوند، اما به نظر می‌رسد عواملی همچون، مسائل مربوط به نحوه حسابداری و شناسایی سود در بانک‌ها، عدم وجود قوانین و مقررات مربوط به ورشکستگی بانک‌ها و دسترسی بانک‌ها به بازار ارز و سایر بازارهای مالی از کانال شرکت‌های تابعه خود، شرایط ویژه‌ای را در جهت فاصله‌گرفتن از ضرر و زیان ناشی از فعل و انفعالات اقتصاد کلان، برای شبکه بانکی ایران فراهم می‌کند.

 

علاقه مندان برای دریافت و مطالعه این مقاله می توانند به پایگاه اینترنتی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به آدرسwww.mbri.ac.ir مراجعه کنند.


ثبت نظر

ارسال