طلاها را قبل از آب شدن نجات دهید!

نمایه بانک : مافیای ارز و سکه از یکه‌تازی به حالت کمین، تغییر حالت داده‌اند. طبق شنیده‌ها این افراد احتمالا می‌خواهند با خروج از بازار ارز، به بازار طلا حمله کنند و با آب کردن طلاها، آنها را از کشور بیرون ببرند.
  • شنبه 23 تیر 1397 ساعت 18:15

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا ، سکه نسبت به هفته قبل 175 هزار تومان ارزان شد اما به ادعای رییس اتحادیه طلا، خطری در کمین بازار طلا و سکه قرار دارد. سودجویان بازارهای غیرمولد که از شش ماه قبل به جان اقتصاد ایران افتاده‌اند با توجه به محدودیت‌های اخیر ارزی، ظاهرا نقشه جدیدی را در سر می‌پرواند. از آنجا که این افراد دیگر نمی‌توانند آزادانه در بازار ارز داد و ستد داشته باشند و رصد می‌شوند، به بازار سکه و طلا آن هم نه مصنوعات، بلکه طلای آب شده آمده‌اند و سرمایه‌شان را به سکه و طلای آب شده تبدیل و از کشور خارج می‌کنند. بعضی دیگر نیز خیلی نرم فعالیت می‌کنند و هیچ ردی از خود به جا نمی‌گذارند. چند روز قبل یکی از آنها که گفته می‌شد 2 تن سکه خریداری کرده دستگیر شد اما حتما دیگرانی وجود دارند که نقشه‌های پیچیده‌تری برای این بازار می‌کشند و باید قبل از عملی کردنش، آن را خنثی کرد.

ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهرگفته است: دلالان کلان بازار طلا و سکه سرمایه‌شان را از این طریق به کشورهای همسایه منتقل می‌کنند و عده دیگری نیز در این میان هستند که معاملات میلیاردی کرده و تنها سودشان را به جیب می زنند، چرا که در این معاملات کالا و سکه‌ای رد و بدل نمی‌شود و تنها آن‌ها مابه‌التفاوت معامله‌ای که انجام می‌دهند را دریافت می‌کنند.

سکه نزولی شد

در بازار امروز سکه تمام طرح جدید ۱۷۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷۴۰۰ تومان ارزان شد که دلیل اصلی آن کاهش نرخ دلار و کاهش قیمت طلا در بازار جهانی است. امروز سکه تمام طرح جدید دو میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم دو میلیون و ۵۷۰ هزار تومان است. کشتی‌آرای افزود: نیم‌سکه با حدود ۷۰ هزار تومان کاهش قیمت، یک میلیون و ۳۰۵ هزار تومان و ربع سکه با کاهش حدود ۴۰ هزار تومانی، ۶۷۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

گرانفروشی؛ آن هم با دلار ۳۸۰۰ تومانی

ظاهرا نوسان‌گیران بازارهای سکه و ارز پای خود را فراتر گذاشته‌اند و به تدریج وارد حوزه‌های دیگر می‌شوند. یکی از نمونه‌های این سوءاستفاده باعث حدودا دو برابر شدن قیمت خوراک دام شد؛ آن هم در شرایطی که نرخ‌های جهانی رو به کاهش گذاشته است. محمد یوسفی ـ رییس انجمن صنفی مرغداران مرغ گوشتی ـ با اشاره به افزایش قیمت خوراک دام و طیور می‌گوید: قیمت هر کیلوگرم ذرت (تحویل در بنادر) ۷۵۰ تومان و هر کیلوگرم کنجاله نیز کیلویی ۱۳۵۰ تومان بود. این در حالی است که به ترتیب به کیلویی ۱۲۵۰ و ۲۶۰۰ تومان رسیده‌اند. نهاده‌هایی که هم‌اکنون در بازار توزیع می‌شود قبلا ثبت سفارش‌های آن انجام شده و با نرخ ارزی کمتر از ۳۸۰۰ تومان وارد کشور شدند و هم‌اکنون نیز اگر واردکنندگان بخواهند به آنها ارز ۳۸۰۰ تومانی داده می‌شود، اما مشخص نیست چرا قیمت این کالای اساسی با وجود کاهش نرخ جهانی‌شان، ارزان نشده و دائما در حال افزایش قیمت است.

وعده وزیر برای کاهش قیمت موبایل

طبق گفته دست اندرکاران حوزه موبایل، مصرف و نیاز ماهیانه بازار به انواع تلفن همراه حدود یک میلیون دستگاه است که طی ماههای اخیر به سه میلیون دستگاه رسید. حال آنکه بر اساس آمار و ارقام رسمی اعلام شده در این بازه زمانی تنها حدود ۷۳۰ تا ۷۴۰ هزار دستگاه تلفن همراه با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است که همین عامل سبب افزایش قیمت شد چرا که با توجه به کمبود موجود، موبایل دست به دست می‌شود و نهایتا با افزایش قیمت مواجه خواهد شد. به اعتقاد وزیر ارتباطات برای تعدیل بهای گوشی تلفن همراه باید گوشی‌های توقیف شده وارد بازار شود تا قیمت به وضعیت رضایت‌بخش نزدیک شود.

 

 

 


ثبت نظر

ارسال