در زمان رکوردشکنی در بورس غیرحرفه‌ای‌ها مراقب باشند

نمایه بانک : امروز نیز فعالان بازار سهام شاهد رکوردشکنی در شاخص‌ها بودند؛ به طوری که نماگر اصلی، تراز ۲۲۰ هزار واحدی را پشت سر گذاشت. رشد حجم و ارزش معاملات حکایت از افزایش نقدینگی در بازار سهام دارد؛ رشدی که غیر حرفه‌ای‌ها را به سرمایه‌گذاری در بورس ترغیب می‌کند.
  • چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398 ساعت 13:45

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا، امروز نیز فعالان بازار سهام شاهد رکوردهای جدیدی در شاخص‌های بازار بودند؛ به طوری که شاخص کل بازده نقدی و قیمتی توانست ۳۳۶۶ واحد رشد کند و بعد از کانال‌شکنی‌هایی، در تراز ۲۲۰ هزار و ۱۰۸ واحد بنشیند.

 

رشد قیمت‌ها در بورس تهران در حالی صورت می‌گیرد که طی هفته‌ها و روزهای گذشته قیمت دلار در بازار آزاد با رشد همراه بوده و آمریکا تهدید کرده که صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند اما در عین حال از آنجا که بیشتر شرکت‌های بورسی ایران شرکت‌های صادرات محورند و با افزایش نرخ دلار سود بیشتری را شناسایی می‌کنند و قیمت سهام آن‌ها رشد می‌کند و متعاقب آن شاخص بورس نیز مثبت می‌شود.

 

از طرفی در این روزها با توجه به افزایش قیمت مسکن و تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و احتمال افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی، می‌تواند یکی از سیگنال‌های مثبت برای بازار باشد و در دماسنج بازار سرمایه نمود پیدا کند. از طرفی با سیل‌هایی که در هفته‌های گذشته رخ داد باعث شد نیاز به سیمان کشور افزایش یابد در نتیجه در این روزها شرکت‌های سیمانی توانستند با رشد تولید سود بیشتری را شناسایی کنند و در مواقعی به افزایش نماگر اصلی بازار کمک برسانند.

 

هر چند که امروز می‌توانیم با تقریب خوبی بگوییم بازار سهام یکدست سبز رنگ بود اما وزن شرکت‌های بزرگ در همراهی با شاخص بازار بسیار پررنگ‌تر از شرکت‌های کوچک بود؛ به طوری که علیرغم رشد فزاینده حدود ۳۵۰۰ واحدی نماگر اصلی، شاخص هم‌وزن حدود ۷۷۲ واحد رشد کرد و در تراز ۴۴ هزار و ۶۵۱ واحدی ایستاد.

 

از طرفی در روزهای گذشته اولین عرضه اولیه بورس تهران صورت گرفت و ۱۰ درصد از شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین در بازار عرضه شد. همین عرضه اولیه در کنار اخباری که در رابطه با افزایش شاخص بازار در رسانه‌ها پیچید سبب شد حتی سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای به طور مستقیم به بازار سرمایه بیایند و نقدینگی این بازار را تا حدودی افزایش دهند؛ به طوری که ارزش و حجم معاملات نسبت به ماه‌های پایانی سال ۹۷ شاهد افزایش است.

 

حتی شاخص کل فرابورس نیز در این روزها روند رو به رشدی دارد و توانسته امروز با ۱۰ واحد رشد رکورد ۲۶۴۳ واحدی را بشکند. ارزش معاملات این بازار نیز نسبت به ماه‌های گذشته قابل توجه است اما در عین حال ریسک‌های سیستماتیک موجود در بازار سبب شده بسیاری حتی حرفه‌ای‌ها تصور کنند که این رشد بسیار شکننده است و امکان دارد با افزایش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی قیمت‌ها روند نزولی پیدا کنند. در این بین سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای باید بیشترین توجه را داشته باشند تا با سرمایه‌گذاری مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند.

 

امروز شاخص آزاد شناور نیز بیش از ۳۶۵۲ واحد رشد کرد و رکورد ۲۴۸ هزار و ۵۴ واحدی را شکست. شاخص‌های بازار اول و دوم نیز هر کدام به ترتیب ۲۵۴۲ و ۶۹۵۱ واحد رشد کردند.

 

امروز پتروشیمی‌ها در کنار فلزی‌ها و تعدادی از بانکی‌ها بیشترین کمک را به افزایش شاخص‌های بازار کردند؛ به طوری که پتروشیمی جم به تنهایی توانست ۲۴۳ واحد شاخص‌های بازار را با رشد مواجه کند.

 

گروه مپنا، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه نیز از دیگر شرکت‌هایی بودند که به رشد بازار کمک کردند. در عین حال شرکت ارتباطات سیار ایران نیز ۱۳۴ واحد به رشد شاخص کمک کرد. این در حالی است که مجمع عمومی عادی سالیانه همراه اول یکشنبه پیش رو برگزار خواهد شد.

 

در عین حال توسعه معادن و فلزات، گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی مبین و سیمان تهران به کاهش شاخص‌های بازار دامن زدند. در نماد سیمانی یاد شده صف فروش مشاهده می‌شد و قیمت سهم نزدیک به پنج درصد افت را تجربه کرد. اما در عین حال در گروه سیمانی‌ها بیشتر نمادها با روند افزاینده روبرو بودند.

 

امروز حجم قابل توجهی از معاملات سهم‌ها مربوط به گروه خودرو بود به طوری که ۹۱۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۵۳ میلیارد تومان در این گروه دادوستد شد. بسیاری از سهم‌های این گروه با رشد قیمت و صف‌های خرید همراه بود.

 

در عین حال در گروه فلزات اساسی نیز روند رشد را شاهد بودیم و در گروه محصولات شیمیایی نیز همچون اغلب گروه‌ها صف‌های خرید و افزایش تقاضا مشاهده می‌شد.

 

حتی سهم‌های کوچک همچون گروه قندی نیز امروز یکدست سبز رنگ شدند و بازار را در موج مثبت همراهی کردند. صف‌های خرید در این گروه نیز کاملاً مشهود بود.

 

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۱,۶۰۵ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از پنج میلیارد سهم و اوراق مالی بود.

 

این در حالی است که در بازار نقد حجم معاملات سهام به رقم ۴۹۹۳ میلیون سهم رسید.

در فرابورس ایران نیز ارزش معاملات رقم ۶۹۲ میلیارد تومان را تجربه کرد و با این حساب ارزش معاملات بورس و فرابورس ایران به رقم بیش از ۲,۰۰۰ میلیارد تومان رسید. حجم معاملات فرابورس نیز رقم ۱.۶ میلیارد سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.


ثبت نظر

ارسال