امکان مقابله با پولشویی از طریق بلاک‌چین خصوصی

نمایه بانک : مدرس دوره آموزشی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا، بهره‌گیری از بلاک‌چین خصوصی را راهکار مناسبی برای محافظت از داده‌های بانکی دانست و گفت: شبکه بانکی کشور می‌تواند از این نوع بلاک‌چین برای مقابله با برخی جرایم و تخلفات، از جمله از پولشویی‌ و کلاهبردی‌ بهره بگیرد.
  • دوشنبه 10 تیر 1398 ساعت 10:33

به گزارش نمایه بانک ،  به نقل از فابا نیوز، حجت جشن‌ نیلوفر با اشاره به ارائه مباحثی در حوزه بلاک‌چین خصوصی در دوره آموزشی کوتاه‌ مدت مرکز فابا، افزود: در دوره مورد نظر، این نوع بلاک‌چین که به آن سازمانی نیز گفته می‌شود به همراه یکی از بهترین پلتفرم‌های اجرای آن به اسم هایپرلجر، به حاضران آموزش داده خودهد شد.

 
مدیر فنی شرکت آریاتک ادامه داد: مباحث کلی در مورد فناوری زنجیره بلوک و تفاوت‌های میان بلاک‌چین عمومی و خصوصی از دیگر مباحث این دوره آموزشی است. حاضران در این مورد که چگونه می‌توان یک شبکه بلاک‌چین خصوصی را با بهره‌گیری از پلتفرم‌ هایپرلجر پیاده‌سازی و اجرا کرد نیز آموزش می‌بینند.
 
حفظ محرمانگی داده‌ها در بلاک‌چین خصوصی
 
مدرس دوره آموزشی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا، بیان کرد: با توجه به ماهیت داده‌هایی که در اختیار بانک‌ها قرار دارد، آنها معمولا نمی‌توانند از بلاک‌چین عمومی استفاده کنند؛ چرا که این اطلاعات محرمانه است و نمی‌توان آنها را در شبکه‌ای قرار داد که در دسترس همه قرار دارد.
 
جشن‌نیلوفر افزود: اگر بانک‌ها می‌خواهند از راه‌حل‌های مبتنی بر زنجیره بلوک بهره‌مند شوند، بهترین انتخاب برای آنها ایجاد بلاک‌چین خصوصی است؛ در این صورت شبکه در اختیار خود آنها است، هر فردی اجازه دسترسی به داده‌ها را ندارد و همه نودهای شبکه، در کنترل خود بانک‌ها قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: از جمله کاربردهای بلاک‌چین سازمانی که شبکه بانکی می‌تواند از آن بهره‌مند شود، مربوط به صدور چک الکترونیکی است؛ به این ترتیب همه بانک‌ها می‌توانند از پیشینه صدور یک چک مطلع شوند و تبادلات بین بانکی را رصد کنند.
 
مدیر فنی شرکت آریاتک، انتشار اوراق قرضه و مدیریت مشتری را دو کاربرد دیگر بلاک‌چین خصوصی برای شبکه بانکی کشور دانست و افزود: در صورت پیاده‌سازی این نوع از فناوری زنجیره بلوک، هر بانک، پایگاه داده اختصاصی خود را نخواهد داشت و همه بانک‌ها از سابقه صدور چک در بانک‌های دیگر مطلع می‌شوند.
 
مدرس دوره آموزشی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا، توضیح داد: در نتیجه این شرایط، شبکه بانکی کشور می‌تواند از بلاک‌چین خصوصی برای مقابله با برخی جرایم و تخلفات، از جمله از پولشویی‌ و کلاهبردی‌ بهره بگیرد.
 
مدل تفکری بلاک‌چین مبتنی بر دموکراسی است؛ رگولاتور به سختی می‌پذیرد
 
جشن‌نیلوفر با اشاره به اینکه هنوز مزیت‌های فناوری زنجیره بلوک در کشور آنگونه که باید پذیرفته شده نیست، گفت: تا رسیدن به مرحله بلوغ در پذیرش بلاک‌چین، فاصله وجود دارد.
 
وی افزود: این فناوری، مدل تفکری قدیمی را که تمرکرگزا است و مباحث را به صورت دستوری و آیین‌نامه‌ای هدایت می‌کند، به مدلی تبدیل خواهد کرد که دموکراسی بر آن حاکم است؛ در شرایط جدید نهاد رگولاتوری باید بپذیرد، هر یک از نودهایی که در این بازی مشارکت می‌کنند، حق رای دارند.
 
 
مدرس دوره آموزشی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا، تاکید کرد: پذیرش این مدل تفکری، برای بانک مرکزی و دیگر نهادهای سیاستگذار ساده نیست؛ هر چند شرایط نسبت به قبل بهتر شده است و اکنون این نهادها دید روشن‌تر و بهتری نسبت به موضوع دارند، اما برای رسیدن به مرحله قابل قبول، گذشت زمان ضروری است.
 
جشن‌نیلوفر ادامه داد: نهادهای رگولاتور باید با همراهی بخش‌های فعال در این حوزه، از مزیت‌های بلاک‌چین بهره‌مند شوند تا بتوانند از مدل کنونی که با یک آیین‌نامه یا دستور، بانک‌ها را مجبور به استفاده از سامانه‌ای خاص می‌کنند فاصله بگیرند.
 
به گفته وی، شبکه بانکی کشور باید به سمتی برود که خود بانک‌ها با مشارکت یکدیگر سامانه‌ای را ایجاد و از آن استفاده کنند.  
 
تکمیل دانش نظری با کاربردهای عملی
 
مدرس دوره آموزشی فناوری زنجیره بلوک در مرکز فابا، بیان کرد: استادان این دوره کوتاه‌مدت، تنها به فکر ارائه مباحث تئوریک نخواهند بود و تلاش می‌کنند، دانش نظری را با کاربردهای عملی و اجرایی فناوری زنجیره بلوک، تکمیل کنند.
 
به گفته وی، شرکت آریاتک، از جمله معدود مجموعه‌هایی است که به صورت عملی روی موضوع بلاک‌چین خصوصی کار می‌کند و در حال اجرای پروژه‌ای همراه با بانک مرکزی در این حوزه است؛ به همین دلیل، نیروهای این شرکت، از دانش و تجربه کافی برخوردار هستند و تلاش می کنند آن را به درستی به حاضران منتقل کنند.
 
جشن‌نیلوفر ادامه داد:  دوره آموزشی مرکز فابا، به صورت تخصصی برای فعالان صنعت بانکی، پرداخت و فناوری‌های مالی برگزار می‌شود و مباحث ویژه‌ای در طول کارگاه‌ها برای آنها ارائه خواهد شد؛ به گونه‌ای که مثال‌ها و سوژ‌ه‌هایی که روی آنها کار می‌شود نیز مخصوص این صنعت است.
 
مدیر فنی شرکت آریاتک افزود: کارشناسان فناوری اطلاعات و برنامه‌نویسان بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت می‌توانند در این دوره شرکت کنند.
 
وی بیان کرد: مدیرانی که تعیین‌کننده استراتژی فناوری اطلاعات سازمان‌ها هستند نیز برای اینکه ضرورت حرکت از مدل آیین‌نامه‌ای به مدل مبتنی بر دموکراسی و مشارکت برای آنها ملموس شود، می‌توانند مخاطب این دوره باشند.
 
به گزارش فاباسنتر، دوره آموزشی – مهارتی زنجیره بلوک (بلاک‌چین) را موسسه آموزشی فناوران فابا، با همکاری مجموعه اینتلاویژن، برگزار می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت مرکز فابا، با تلفن 43347 داخلی 301 یا 307 تماس بگیرند و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

ثبت نظر

ارسال