دکتر محمدمراد بیات :

مراسم رونمایی از برنامه های پنجمین گردهمایی بزرگ فناورانه توسط فابا برگزار می شود

نمایه بانک : مراسم رونمایی از برنامه های پنجمین گردهمایی بزرگ فناورانه نمایشگاه تراکنش ایران ITE 2019 توسط مرکز فابا در 28 بهمن ماه 1397 و با حضور جمعی از تلاشگران عرصه بانکداری و صنعت پرداخت و اصحاب رسانه برگزار می شود. این مراسم که از ساعت 16 آغاز می شود، در سه بخش «رونمایی از برنامه های پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران» ، «رونمایی از برنامه جشنواره فیلم تراکنش» و «رونمایی از دوره دکتری مهارتی (DBA) بانکداری دیجیتال» ارائه می شود.
  • شنبه 27 بهمن 1397 ساعت 12:0

گفتگو از : نازیلا محمدی

به گزارش نمایه بانک ، «نمایه بانک»  مصاحبه ای را درباره جزئیات این مراسم با دکتر محمدمراد بیات (مدیرعامل مرکز) فابا انجام داده که با هم می خوانیم: 

_ طبق بروشوری که برای این مراسم تهیه کرده اید و بدست مخاطبان رسید ، برنامه هایی که برای ITE 2019   در نظر گرفته اید در سه بخش ارایه می شود که  یکی از جذابترین آنها رونمایی از برنامه جشواره فیلم تراکنش است. همانطور که می دانیم، مباحث علمی و صنعتی  در آمیختگی با هنر می توانند از بیان گویاتری برای مخاطبان خود بهره ببرند . دلایل شما برای در نظر گرفتن بخشی  با عنوان جشنواره فیلم در این همایش فناورانه چه بوده است ؟

دکتر محمد مراد بیات، مدیرعامل مرکز فابا درباره یکی از جذاب ترین بخش های این گردهمایی  گفت: رونمایی از جشنواره فیلم تراکنش، با توجه به شرایط حاکم بر دنیای امروز که  تجاری سازی ایده ها و محصولات و راهکارها ، بدون رسانه ای شدن تقریبا امری محال است، اتفاقی مبارک است.

 در میان تمام رسانه ها با توجه به فضایی که شبکه های اجتماعی فراهم کرده یکی از مهمترین و موثرترین و کارآمدتریشان رسانه فیلم و تصویر است که در این صنعت زیاد به این موضوع پرداخته نشده است در حالیکه علاقه جامعه بسیار به این سمت حرکت کرده و هم کسب و کارها به این سمت حرکت کرده اند که محتواهایی در قالب فیلم ، تصاویر انیمیشن، موشن گرافی و فیلم کوتاه بسازند.  در این صنعت تقاضای چنین نگاهی وجود دارد و موضوعیت نمایشگاه تراکنش ایران این امر را ایجاب کرده که به مساله رسانه های تصویری در قالب جشنواره فیلم تراکنش توجه داشته باشیم .

مخاطبین این جشنواره که روابط عمومی بانک ها و بیمه ها ، بورس ، گروههای استارت آپی ، شرکت های پرداخت ، فناوران فعال و فیلمسازان مستقل هستند، می توانند از مجموعه سلوشن ها و خدمات  و محصولات خود ، تیزرهای تبلیغاتی ، آموزشی ، موشن گرافی ، فیلم کوتاه داستانی ، فیلم های مستند کوتاه و نیمه بلند تهیه کنند و به دبیرخانه جشنواره فیلم تراکنش ارسال کنند.

علاقمندان از اول خرداد تا اول شهریور سال آینده فرصت دارند که فیلم و تیزرهای تبلیغاتی و آموزشی خود را تحویل دبیرخانه جشنواره دهند ، که این فیلم ها توسط داوران مجرب و متخصص این حوزه مورد قضاوت قرار می گیرد با نظر هیات داوران برترین های این بخش مشخص می شوند و تا پایان شهریور نتایج به عموم اعلام می شود. داوران این بخش شامل هیاتی اعم از برترین های حوزه فیلم و سینما و  نیروهای متخصص صنعت پرداخت و بانکداری هستند که جدا از جلوه های هنری مفاهیم مربوط به فناوریهای نوین از جمله کریپتوکارنسی نیز به خوبی در این فیلم ها منتقل شده باشند.

_ برای جلوگیری از تداخل برنامه هایی که به صورت موازی در نمایشگاه تراکنش برگزار می شود چه تمهیداتی در نظر گرفته اید که همه مخاطبان بتوانند فیلم ها را ببینند:

_ مدیرعامل فابا در این خصوص گفت : جشنواره فیلم تراکنش در نیم روز پایانی روز دوم نمایشگاه برگزار خواهد شد و در این زمان سایر نشست های مهم برگزار نمی شود و زمینه طوری فراهم می شود که تمام شرکت کنندگان در این همایش فناورانه بتوانند از فیلم ها دیدن کنند.

_ در خصوص دوره دکتری مهارتی DBA بانکداری دیجیتال که اولین دوره آن قرار است در مراسم 28 ام بهمن  رونمایی شود، بفرمایید و اینکه چه تفاوتی با دوره هایی که تاکنون در فابا برگزار می شده دارد؟

_ در طول 12 سال گذشته که مرکز فابا تشکیل شده است ، به شکل مداوم دوره های کوتاه مدت بانکداری برگزار شده است . و در مرکز فابا  تا پاییز 97،  140 هزار نفر ساعت آموزشهای مهارتی کاربردی ارائه کرده ایم . ولی در کنار این پکیج های آموزشی ، همواره  تقاضاهایی از طرف مخاطبان مطرح بوده که دوره هایی هم  با رویکرد دانشگاهی تر برگزار شود . این بار به سمت برگزاری دوره های   MBA  و DBA  حرکت کردیم . دوره  DBA  که دوره بانکداری مهارتی است و در این روند که با یک سبک و سیاق دانشگاهی برگزار می شود ، اولین دوره مد نظرمان دوره دکتری مهارتی بانکداری دیجیتال است و با همکاری دانشگاه تربیت مدرس انجام می شود .

 ثانیا کاملا مطابق با روند روز فناوریهای صنعت بانکداری است که از بانکداری الکترونیک به سمت بانکداری دیجیتال حرکت می کنیم .

ثالثا در این دوره می خواهیم با بهره گیری از اصول نظری و عملی در فرایندهای تصمیم گیری ، طراحی و پیاده سازی پروژه های دیجیتال در صنعت بانکداری تدریس بکنیم و با بهره گیری از مزایای تغییرات انقلابی فناوریهای نوین و پیاده سازی روشهای مدیریت و رهبری بانکداری دیجیتال، بتوانیم به افزایش قدرت رقابتی در صنعت بانکداری بپردازیم .

به شرکت کنندگان این دوره مدرک مورد تایید وزارت علوم ارائه شود و پیش نیازهایی دارد. افراد شرکت کننده باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با این حوزه داشته باشند و اگر تحصیلات تکمیلی مرتبط ندارند، حداقل باید در حوزه پژوهشی و کار مدیریت ، 5 سال سابقه مرتبط با بانکداری و صنعت پرداخت ارائه شود .

 سطح قابل قبول زبان انگلیسی شرکت کنندگان هم اهمیت دارد.  همچنین برای این دوره ها شرح درس مشخص شده و کمیته علمی و فنی فابا روی این موضوع کار کرده است. در این دوره که 400 ساعت (18 ماه ) تدریس را شامل می شود و ثبت نام آن از نیمه اردیبهشت 98 انجام می شود و مراحل گزینش  در نیمه دوم اردیبهشت تا اول خرداد  (آزمون ورودی کتبی و آزمون مصاحبه ورودی) انجام می شود ، از میان برگزیدگان گزینش ها 15 نفر انتخاب خواهند شد و  در نیمه دوم خرداد 98 ، دوره آغاز خواهد شد.

طول دوره در کل 18 ماه است شامل 5  ترم سه ماهه برای آموزش دوره بر مبنای سرفصل های تعریف شده وزارت علوم  که لازم است در پایان دوره یک سمینار توسط دانشجو ارائه شود و دانشجویان به راهنمایی استاد راهنما ، خواهند توانست یک سمینار پژوهشی آماده کنند که در آن طرح و ایده مورد نظر خود را ارائه کنند و مقاله علمی پژوهشی تهیه شده از آن  نیز در ماهنامه بانکداری الکترونیک درج خواهد شد .

ما می خواهیم با این دوره ها متخصص بانکداری دیجیتال تربیت کنیم و اساتید بتوانند روی ایده ها و پروژه های آنها کار کنند . مخاطبان این کلاسها  از مدیران ارشد صنعت بانکداری با مسئولیت های مدیریتی و اجرایی  هستند که پروژه هایی را در دست دارند و مدیران میانی صنعت بانکداری و پرداخت ، بنیانگذاران و  مدیران شرکت های استارت آپی و فین تک ها ،  علاقمندان به تحول در صنعت پرداخت خواهند بود.

در این دوره 5 سرفصل تعریف شده است ؛ که عبارتند از " فناوری" ، "اقتصاد "، "حقوق" ، "رهبری" و "مدیریت". هرکدام چندین عنوان درسی را در زیر مجموعه خود دارد که عبارتند از:  فناوری بلاک چین ، سیستم های محاسباتی ابری ، بانک هوشمند و فناوری اینترنت اشیا ، مدیریت تجمیع مشتریان در فضای دیجیتال ، مدل های کسب و کار دیجیتال و دروازه بانی در حوزه دیجیتال و  یادگیری ماشینی ...

_ برنامه های فابا برای پنجمین گردهمایی بزرگ فناورانه ITE 2019  چیست ؟

_ در مراسم روز یکشنبه 28 بهمن 1397 که ساعت 16 در سالن اجتماعات مرکز فابا برگزار می شود ، برنامه های سال آینده این رویداد بزرگ فناورانه تبیین و نحوه استفاده از نظرات ، پیشنهادات و ظرفیت های فعالان صنعت تشریح خواهد شد.

**مسئولان فابا بر این باورند که برای برگزاری رویدادی فاخر و اثرگذار با همراهی و مشارکت فرهیختگان و برنامه ریزی منظم ، همگام با رصد دغدغه های متخصصان این حوزه مقدور است و لازم است در دنیای امروز از فرهنگ نادرست تصمیمات خلق الساعه در روزهای منتهی به یک رویداد فاصله گرفت. الان 11 ماه مانده به برگزاری رویداد از ابتدا تا انتهای برنامه های خود را اعلام  می کنیم  و این باعث می شود از پیشنهادات و انتقادات استفاده کرد .

مشارکت کنندگان در ITE 2019   بانک ها، صنعت پرداخت، صنایع مالی ، استارت آپها ، اپراتورهای شهرداری ( محصولات و خدمات مالی و پرداختی) و شرکت های نرم افزاری و سخت افزاری و ارائه دهندگان راهکارهای فناورانه هستند.

4 گام موفق فابا در برگزاری چهار دوره نمایشگاه تراکنش؛ در سال  2015 ، تولد اولین نمایشگاه فناوریهای نوین ، در سال 2016 ، تثبیت نمایشگاهی در منطقه برای ایران، در سال 2017، همراهی فین تک ها با صنعت بانکداری و پرداخت و در سال 2018 ، بهار تراکنش در اوج تحریم ها را به همراه داشته است.

از راهبردهای مرکز فابا در برگزاری نمایشگاه تراکنش ، تبدیل ایران به مرکز ثقل فناوران صنایع مالی و بانکی خاورمیانه  بوده است و محور اصلی مباحث حول محور اکوسیستم بانکداری و پرداخت دیجیتال بوده است . رویکرد این مرکز توسعه کسب و کار بخش خصوصی در عرصه فناوریهای نوین، صنایع مالی ، بانکی و پرداخت است .

**از مهمترین مسایلی که برای مرکز فابا مطرح است ، طرح فرهنگ برنامه ریزی در حوزه فناوری های نوین بانکی است .

در رویداد ITE 2019   چندین جشنواره وجود دارد؛ جشنواره بزرگ فین تک ایران ، چهره های ماندگار، استارت آپ شهر هوشمند و جشنواره فیلم تراکنش ...

همچنین شش نشست استارت آپی ، سه نشست تخصصی ، سه کارگاه آموزشی و 40 کارگاه معرفی محصول خواهیم داشت .

 

_ در پایان شایان ذکر است این مراسم فردا در سالن اجتماعات مرکز فابا برگزار می شود .

 

 


ثبت نظر

ارسال