معاون استاندار: طرحهای آبخیزداری خسارت ناشی از سیل در گلستان را کم کرد

گرگان - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان گفت: اقدام های انجام شده یا در دست اقدام حوزه آبخیزداری این استان باعث کاهش خسارات ناشی از سیل در منطقه شد.
  • پنجشنبه 25 شهریور 1395 ساعت 21:42
به گزارش پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، رضا مروتی در نخستین نشست کارگروه استانی مدیریت جامع حوزه آبخیز استان افزود: بعد از تجربه سیل ویرانگر سال های 80 و 81 بارش هایی با همان شدت در سطح استان داشته ایم ولی اقدام های انجام شده در حوزه آبخیز منطقه میزان خسارت ناشی از این سیل ها را کم کرد.
وی گفت: اکنون این آمادگی وجود دارد که مصوبات کارگروه مدیریت جامع حوزه آبخیز گلستان را در نشست شورای برنامه ریزی، توسعه و اشتغال استان طرح و به تصویب برسانیم.
مروتی تاکید کرد: آبخیزداری در گلستان ظرفیت بالایی دارد و نیاز به این کارگروه برای انجام کارهای بهتر وجود دارد و انتظار می رود همه اعضای آن مشارکت فعالی در طرحها داشته باشند.
معاون عمرانی استانداری گلستان با یادآوری نگاه جامع به مدیریت جامع حوزه آبخیز و پرهیز از بخشی نگری تصریح کرد: باید هدف اول ما پوشش حوزه آبخیز کل استان باشد لذا کار اجرایی مدیریت جامع حوزه چهل چای می تواند به عنوان پایلوت الگو و تمرین برای سایر حوزه ها مد نظر قرار گیرد.
وی تاکید کرد که لازم است دستگاه های اجرایی عضو کارگروه در پایلوت چهل چای واقع در شهرستان مینودشت به صورت هماهنگ و منسجم فعالیت داشته باشند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز به عنوان دبیر کارگروه استانی در خصوص تعریف مدیریت جامع حوزه های آبخیز اظهار کرد: مدیریت جامع حوزه آبخیز فرآیندی آگاهانه است که جنبه های مختلف بهره برداری از منابع طبیعی از قبیل بیوفیزیکی، اجتماعی - سیاسی و اقتصادی را به منظور دستیابی به اهداف بهره برداران از جمله امنیت غذایی، سودآوری، کاهش خطرپذیری با در نظر داشتن اهداف جامعه تلفیق می کند.
ابوطالب قزلسفلو توجه به مخاطراتی چون تغییر اقلیم، مدیریت اکوسیستم های طبیعی، مدیریت آب های زیر زمینی و آب های سطحی و مدیریت فعالیت های انسانی را به عنوان اهداف مهم مدیریت جامع حوزه آبخیز برشمرد.
وی افزود: پایداری و ارتقا اکوسیستم های طبیعی در حوزه آبخیز، هم افزایی و همگرایی درون سازمانی و مجموعه سازمان های مؤثر و تأثیرگذار در برنامه ریزی جامع حوزه آبخیز و جلب مؤثر مشارکت مردم، توانمندی بهره برداران مجاز و جوامع محلی و حضور فعال تشکل های آنان در سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرایی طرح های مدیریت جامع حوزه های آبخیز و تأکید بر اولویت در تخصیص و تجمیع منابع اعتباری ملی و استانی طرح های مختلف به منظور تحقق مدیریت جامع در حوزه های پایلوت و سایر حوزه ها از اهداف مورد انتظار است.
به گزارش ایرنا حوزه عمل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان شامل حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار زمین های ملی است که 862 هزار هکتار آن مرتع و بقیه را جنگل تشکیل می دهد.
استان گلستان با افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع در کرانه شرقی دریای خزر واقع است.
6204/6203

ثبت نظر

ارسال