پاسخ رئیس سازمان امور مالیاتی به مشکلات مالیاتی هنرمندان

نمایه بانک : رئیس سازمان امور مالیاتی ضمن پاسخ به اعتراض برخی از هنرمندان به پرداخت مالیات از ارائه ۷۸۱ هزار و ۷۶۲ اظهارنامه تاکنون مربوط به مالیات‌های سال‌ ۱۳۹۶ خبر داد.
  • سه شنبه 22 خرداد 1397 ساعت 14:51

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا ، سید کامل تقوی‌نژاد در حاشیه مراسم  آغاز شش سامانه و خدمت الکترونیکی وزارت اقتصاد در جمع خبرنگاران با بیان این‌که مودیان حقیقی در خردادماه و اشخاص حقوقی در تیرماه باید اظهارنامه‌های مالیاتی خود را ارائه کنند، گفت: مودیان حقیقی هرچه سریع‌تر باید نسبت به ارائه اظهارنامه‌ها اقدام کنند، چرا که اگر به روزهای پایانی موکول شود ممکن است اشکالاتی در کار به وجود بیاید.

وی با بیان این که امسال ۱۰۰ درصد اظهارنامه‌ها به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود، یادآور شد: در سال گذشته ۹۹ درصد اظهارنامه‌ها به صورت الکترونیکی بود که از این حیث ما در دنیا جزو کشورهای پیشتاز هستیم.

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی علاوه بر اظهارنامه‌ها، پرداخت‌ها و ثبت اعتراضات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و این به معنی موفقیت طرح جامع مالیاتی است.

تقوی‌نژاد با اشاره به توافق سازمان امور مالیاتی با مرکز امور اصناف، اظهار کرد: افرادی که تحت عنوان گروه سوم یا بند «ج» معروف بودند اگر نسبت به سال قبل پنج درصد مالیات خودشان را افزایش دهند وارد رسیدگی مالیات آنها نخواهیم شد و برای آنها برگ تشخیص صادر نمی‌کنیم و فقط برگ قطعی صادر خواهد شد.

وی افزود: در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار اظهارنامه بدون این‌که مورد رسیدگی قرار بگیرد به توافق رسید.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به تعداد اظهارنامه‌های ارائه شده تا ۲۰ خردادماه سال جاری، گفت: تا این روز ۹۱۶۶ اظهارنامه افراد حقیقی، ۱۳ هزار و ۲۰۰ اظهارنامه مربوط به گروه اول، ۳۳ هزار و ۸۰۰ اظهارنامه مربوط به گروه دوم، ۳۹۲ هزار اظهارنامه مربوط به گروه سوم و ۳۳۴ هزار اظهارنامه مربوط به مشمولین تبصره ۱۰۰ یا همان اصناف ارائه شده که مجموع آن به ۷۸۱ هزار و ۷۶۲ اظهارنامه می‌رسید.

تقوی‌نژاد هشدار داد: برخی مودیان مشمول معافیت‌ها و نرخ صفر هستند، اما این افراد به شرطی می‌توانند از این امتیازات استفاده کنند که اظهارنامه ارائه کنند در غیر این صورت مشمول جریمه می‌شوند.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت صندوق‌های فروشگاهی، تصریح کرد: لایحه‌ای در اظهارنامه سال ۱۳۹۵ از دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که پس از جلسات مکرر در کمیسیون اقتصادی مجلس به جمع‌بندی نهایی رسید و اکنون در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

رییس سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: استنباط من این است که تا یک تا دو ماه آینده تکلیف این لایحه مشخص می‌شود اما در همین مدت نیز به صورت همزمان ما کارهایی را در سازمان امور مالیاتی انجام می‌دهیم.

تقوی‌نژاد در ادامه در خصوص اعتراض برخی از هنرمندان به پرداخت مالیات در شرایطی که بخش فرهنگ را معاف از مالیات می‌دانند، گفت: در ارتباط با بخش مربوط به فرهنگ معافیت‌هایی در ماده ۱۳۹ قانون پیش‌بینی شده و در عین حال ما تفاهم‌نامه‌ای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین زمینه امضا کردیم و جلساتی با حضور کرباسیان و صالحی در این خصوص برگزار شد که نتیجه آن به ایجاد یک کارگروه مشترک انجامید که هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه داده و مسائل را مورد رسیدگی قرار می‌دهند، بنابراین هنرمندان نیز می‌توانند از طریق این کارگروه مشکلات خود را پیگیری کنند.

 

 


ثبت نظر

ارسال