ایران و پاکستان درحال نهایی کردن قرارداد تجارت آزاد هستند

نمایه بانک : روزنامه انگلیسی زبان دیلی تایمز پاکستان اعلام کرد: مذاکرات میان تهران و اسلام آباد درخصوص قرارداد تجارت آزاد (FTA) وارد مرحله نهایی شده است.
  • پنجشنبه 10 خرداد 1397 ساعت 15:13

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایرنا، به نقل از دیلی تایمز،  این نشریه نوشت: وزارت بازرگانی پاکستان با توجه به مرحله نهایی مذاکرات توافق نامه تجارت آزاد با ایران، خواهان ارزیابی جامع آن شده است.

دیلی تایمز می افزاید: در آخرین نشست، مسئولان دو کشور خواستار انجام مذاکرات به منظور نهایی شدن سایر ملحقات توافقنامه تجارت آزاد تا ژوئن 2018 میلادی (خردادماه جاری) شده بودند که روند فنی این توافق نامه نهایی شده و سپس در دولت های متبوع دو کشور تصویب می شود.

این نشریه افزود: وزارت بازرگانی پاکستان به تقویت رابطه با ایران از طریق گسترش مناسبات دوجانبه تجاری علاقه مند است. طبق قرارداد تجارت آزاد بین ایران و پاکستان، 80 درصد واردات و صادرات بین دو کشور با رعایت و تخفیف ویژه گمرکی صورت می گیرد.

دو کشور همچنین معاهده تجارت ترجیحی را در سال 2006 میلادی (1385) امضاء کرده اند که می تواند برای دو طرف مفید باشد.

بر اساس آمار، شورای کار و کسب پاکستان، از 50 قلم کالای تجاری که پاکستان و ایران به یکدیگر صادر می کنند، تنها 12 قلم صادراتی پاکستان به ایران و 22 قلم صادراتی ایران به پاکستان در لیست تجارت ترجیحی قرار دارد؛ لذا بر بیشتر کالاهای تجاری بین دو کشور عوارض گمرگی اعمال شده است.

یکی از دلایل اصلی کاهش تبادلات تجاری و بازرگانی بین دو کشور در کنار عوارض بالای گمرکی، نبود مکانیسم پرداخت مبادلات تجاری بین دو کشور است.

پیش از این نیز یک مقام تجاری در وزارت بازرگانی پاکستان گفته بود: تقریبا پیش نویس موافقتنامه تجارت آزاد دو کشور نهایی شده و انتظار می رود در نشست بعدی تفاهمی در زمینه موضوعات باقیمانده حاصل شود.

آوریل 2017( بهار سال 96) معاون بانک مرکزی پاکستان با سفر به تهران، یک موافقتنامه پرداخت بانکی با مقامات ایرانی به امضا رساند.

بر اساس این موافقتنامه، بانک های مرکزی دو کشور باید به بانک های خود اجازه دهند تا تراکنش های تجاری میان ایران و پاکستان را انجام دهند.


ثبت نظر

ارسال