رونق در بازار مسکن با افزایش تعداد پروانه جدید

نمایه بانک : یک تحلیل گر بازار مسکن مطرح کرد که آخرین آمارها از بانک مرکزی نشان از رونق بازار مسکن در چند ماه اخیر دارد.
  • شنبه 19 خرداد 1397 ساعت 8:56

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایبنا ، به نظر می‌رسد که بازار مسکن بعد از رکودی چند ساله، امسال سیگنال‌های خروج از رکود را نشان می‌دهد. بیشتر کارشناسان معتقدند که بازار مسکن امسال به یک رونق قابل قبولی خواهد رسید.

محمدی فعال و تحلیل گر بازار مسکن  گفت: شاخص‌هایی که مشخص کننده وضعیت رونق مسکن هستند، همه حکایت از این دارند که رونق بازار به صورت جدی آغاز شده است.

وی افزود: افزایش حجم معاملات در اردیبهشت ماه امسال نسبت به اردیبهشت ماه سال قبل نشان می‌دهد که معادل ۱۶.۷ درصد رشد داشته و قیمت‌ها نیز ۳۴.۸ درصد افزایش پیدا کرده که البته این افزایش قیمت در مناطق مختلف متفاوت بوده است.

محمدی با بیان اینکه تعداد پروانه‌ها در مقایسه با سال گذشته با افزایش همراه بوده است، گفت: آمارها نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها، میزان بازدهی را بالا برده و سبب افزایش تعداد پروانه‌ها در سال ۹۷ خواهد شد. بنابراین بهبود عملکرد این بازار، چندان دور از ذهن نیست و همه این عوامل نشان از رونق بازار مسکن تا پایان سال جاری است.

وی درباره کمک دولت به بخش مسکن، گفت: دولت تا به امروز نقش خیلی مهمی در زمان رکود و رونق مسکن نداشته و بالای ۹۵ درصد ساخت‌ وسازها در بخش مسکن توسط بخش خصوصی و خود خانوارها انجام شده است.

محمدی با بیان اینکه دولت در عرضه و تقاضا مسکن دخالت بسیار محدودی می تواند داشته باشد، افزود: با توجه به اینکه سهم دولت در ساخت‌وساز بسیار پایین است، در سیاست‌گذاری های خود در بخش مسکن می‌تواند، افزایش تورم را با افزایش قیمت مسکن را همگام کند. زیرا وقتی نقدینگی بالا می‌رود تورم نیز افزایش یافته که این اثر تورمی در بخش مسکن نیز منعکس می‌شود.

وی ادامه داد: در سیاست گذاری‌های دیگر دولت در این بازار عرضه زمین و راه‌سازی بوده که در بخش مسکن تاثیرگذار است مثلا وقتی خطوط ریلی را در شهرهای حومه ایجاد می کند این اجازه داده می شود که فشار قیمتی از سمت شهرها به حومه شهرها حرکت کند و با این امر می‌تواند اثر تورمی را به طور غیر مستقیم کاهش دهد.

محمدی اظهارداشت: یکی از راه‌های تولید مسکن و تکان دادن بازار، احیای بافت‌های فرسوده است که به این منظور، دولت در سال گذشته با پرداخت اعتبارات بانکی با کارمزد کم، باعث رونق در بخش مسکن شد؛ اما متاسفانه در حال حاضر بازار با اقدامات سرمایه‌گذاران مرفه جامعه به چنان وضعیتی رسیده که نمی‌توان توصیه به رونق بیشتر کرد و امروز باید نگران افزایش قیمت‌های بی‌سابقه‌ای بود که خارج از کنترل و نگران کننده است.

وی با بیان اینکه تا خروج کامل مسکن از رکود فاصله بسیاری باقی است، تصریح کرد: آمارهای موجود در سه ماه اخیر نشان از این دارد که اگر بازار به این روند خود ادامه دهد، وضعیت بسیار نگران کننده است. معتقدم برای جلوگیری از به وجود آمدن چالش در بازار مسکن، باید تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های لازم اتخاذ شود.

محمدی درباره وضعیت مسکن در سال ۹۷ گفت: اگر مجموع روند یکسال گذشته را در نظر بگیریم باید گفت که این روند افزایشی که از ۶ ماه دوم سال ۹۶ آغاز شده، در سال ۹۷ نیز ادامه دار خواهد بود و امسال رشد قیمت مسکن خیلی فراتر از تورم خواهد بود، اما نه با این شیبی که از بهمن ماه تا اردیبهشت ماه امسال شاهد بودیم.


ثبت نظر

ارسال