کاهش خسارات اقتصادی مستقیم حوادث تا سال 2030 / استفاده از فناوری ها در پیش بینی بحران ضروری است

نمایه بانک : اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص روز بین المللی کاهش خسارات سوانح گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد 13 اکتبر را به عنوان روز بین المللی کاهش خسارات سوانح نامگذاری نموده است. این نامگذاری به منظور ترویج فرهنگ جهانی در زمینه اقداماتی نظیرجمله پیشگیری و کاهش اثرات و افزایش آمادگی در برابر حوادث بوده و فرصتی است تا به پیشرفت قابل توجهی در کاهش آسیب پذیری و خسارت به زندگی، معیشت و سلامتی جوامع بدست یافت.
  • شنبه 21 مهر 1397

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، رییس سازمان مدیریت بحران کشور استفاده از فناوری‌ها و تجهیزات نوین در پیش بینی، پیشگیری، مقابله، بازسازی و بازتوانی در هنگام وقوع بحران را ضروری دانست و گفت: نباید از ظرفیت پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات علمی و پژوهشی در این زمینه غافل شویم.

«اسماعیل نجار» با گرامیداشت (13 اکتبر- 21مهر) روز بین المللی کاهش خسارات سوانح، پیشگیری و کاهش خطر حوادث و سوانح را یک وظیفه همگانی عنوان کرد و افزود: فعالیت در حوزه بحران وظیفه یک نفر یا یک نهاد نیست و تمامی دستگاه‌ها در مقابل آن مسئول هستند.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری و به وسیله گروه‌های مرجع و تاثیرگذاری آنان می‌توان تاب‌آوری را در جامعه افزایش داده و فرهنگ ایمنی را نیز در میان اقشار مختلف جامعه گسترش داد.

 در سال 2016، دبیرکل سازمان ملل " 7 کمپین سندای" را برای ترویج هر یک از هفت هدف اصلی چارچوب سندای، طی هفت سال راه اندازی کرد که شعار امسال "کاهش خسارات اقتصادی مستقیم حوادث در رابطه با تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) تا سال 2030" تعیین شده است.

نجار با بیان اینکه حوادث طبیعی باعث زیان های اقتصادی و آسیب به بسیاری از بخش های اقتصادی در کشورهای آسیب دیده می شود اظهار داشت: این امر موجب کاهش سرمایه گذاری در زمینه هایی نظیر آموزش، بهداشت و سلامتی که برای دستیابی به توسعه پایدار و ریشه کنی فقر حیاتی هستند، می شوند.


رییس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: تقویت سیستم‌های پاسخگویی و بازتوانی در برابر حوادث نیازمند درک صحیح از آسیب پذیری‌ها، حوادث احتمالی و داشتن برنامه عملیاتی مشخص برای هر حادثه است.

نجار یادآور شد: باید تمام ابعاد آسیب پذیری فیزیکی، اقتصادی و زیست محیطی را در سطوح ملی و محلی شناسایی کنیم زیرا بی توجهی به هر یک از این عوامل باعث تشدید خسارات و پیامدهای حادثه می‌شود.

وی همچنین به خطرات حوادث طبیعی در مناطق طبیعی، کلان شهرها و سکونتگاه‌های غیراستاندارد اشاره کرد و گفت: در همین راستا لازم است که دستگاه‌های مذکور با به کارگیری تدابیر علمی و هماهنگی میان یکدیگر برنامه‌های کاهش خطرات را اجرا کنند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌ها و تجهیزات نوین در پیش بینی، پیشگیری، مقابله و بازسازی و بازتوانی گفت: پژوهش نیز نقش مهمی در مدیریت بحران دارد و نباید از ظرفیت پژوهشی که در دانشگاه‌ها و موسسات علمی و پژوهشی وجود دارد غافل شویم.

کاهش خسارات اقتصادی مستقیم حوادث تا سال 2030
نجار در خصوص روز بین المللی کاهش خسارات سوانح نیز گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد 13 اکتبر را به عنوان روز بین المللی کاهش خسارات سوانح نامگذاری کرده است. این نامگذاری به منظور ترویج فرهنگ جهانی در زمینه اقداماتی نظیرجمله پیشگیری و کاهش اثرات و افزایش آمادگی در برابر حوادث بوده و فرصتی است تا به پیشرفت قابل توجهی در کاهش آسیب پذیری وخسارت به زندگی، معیشت و سلامتی جوامع بدست یافت.

وی افزود: در سال 2016، دبیرکل سازمان ملل ' 7 کمپین سندای' را برای ترویج هر یک از هفت هدف اصلی چارچوب سندای، طی 7 سال راه اندازی کرد که شعار امسال «کاهش خسارات اقتصادی مستقیم حوادث در رابطه با تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) تا سال 2030» تعیین شده است.

رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور با بیان این که حوادث طبیعی باعث زیان های اقتصادی و آسیب به بسیاری از بخش های اقتصادی در کشورهای آسیب دیده می شود اظهار داشت: این امر موجب کاهش سرمایه گذاری در زمینه هایی نظیر آموزش، بهداشت و سلامتی که برای دستیابی به توسعه پایدار و ریشه کنی فقر حیاتی هستند، می شوند.

نجار به برآورد 520 میلیارد دلاری بانک جهانی از خسارت حوادث غیر مترقبه به اقتصاد جهانی اشاره و تصریح کرد: این روند هر ساله موجب فقر 26 میلیون نفر در جهان می شود بر همین اساس و با توجه به تأثیر بلایای طبیعی بر زندگی و رفاه مردم، تاکید شعار امسال بر کاهش هزینه های انسانی و ضررهای اقتصادی این حوادث است.


ثبت نظر

ارسال