مسئولیت پذیری اجتماعی به عنوان یک سبک در توسعه برندینگ و نهادهای مالی

نمایه بانک : کانون نهادهای سرمایه گذاری در راستای توسعه و گسترش فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی در بازار سرمایه به مناسبت ماه مبارک رمضان، اقدام به برگزاری مراسم افطاری در مجتمع آموزشی رعد کرد، که این مراسم با حضور مسئولان کانون نهادهای سرمایه گذاری و جمعی از تلاشگران بازار سرمایه و مدیران مجتمع آموزشی رعد و جمعی از توان یابان موسسه رعد برگزار شد.
  • سه شنبه 22 خرداد 1397 ساعت 14:53

گزارشگر خبری : نازیلا محمدی
به گزارش نمایه بانک ، در این مراسم دکتر سعید اسلامی‌ بیدگلی (دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری) با اشاره به لزوم توجه نهادهای سرمایه گذاری و بنگاههای تجاری به موضوع مسئولیت اجتماعی و اهمیت آن به عنوان یک سبک برندینگ گفت : امروزه بخشی از شهرت بسیاری از برندهای معروف جهان بستگی زیادی به میزان مسئولیت پذیری اجتماعی آنها دارد و امروز این امر در ایران هم جایگاه خود را باز کرده و  نسل جدید کارآفرینان ایران با وقوف به این موضوع با کسب محبوبیت و شهرت درعرصه مسئولیت پذیری اجتماعی توانسته اند کار و تجارت خود را بهتر و بیشتر توسعه دهند.

امروزه در هرم مسئولیت­ پذیری اجتماعی این امر بسیار مهم است  و ماموریت هر بنگاه در مرحله  اول باید  این باشد که کار خود را به درستی انجام دهند و متعهد باشد که در جهت منافع عموم حرکت می­کند، برای کارکنان خود هم مسئولیت­ های مختص آنها را تعریف کند و پروژه­های موفق اجتماعی را از خود به جای گذاشته باشد. بطور مثال هر شرکت ابتدا باید در فعالیت خود اثری مسئولانه بر جای گذاشته باشد و هر محصولی که تولید می­کند از کیفیت استاندارد و خوبی برخوردار باشد .

به عنوان مثال نمی ­شود یک بنگاه محصولی تولید کند که کیفیت پایینی دارد و مدرسه هم بسازد و آنوقت توقع محبوبیت هم داشته باشد، این روند نامتجانس است و بنابراین اولین ماموریت و مسئولیت هر سازمان این است که کار خود را به درستی انجام دهد, و اخلاق حرفه ای را رعایت کند و سپس توجه به وضعیت کارکنان و تشویق کارکنان به کار داوطلبانه از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و پس از آن حمایت از پروژههای اجتماعی است.  مرحله بعدی تلفیق csr با استراتژی های سازمانی.  این روندی است که اکنون بنگاههای توسعه یافته جهان دارند به این سمت حرکت می کنند , مثلا تویوتا متعهد می شود که درصدی از محصولات تولیدی­ اش برقی باشد و در جهت کاهش آلایندگی هوا گام بردارد و به حرکتهای زیست محیطی اهمیت بدهد  و بدین ترتیب بسیاری از بنگاهها و برندهای مطرح دنیا برنامه های csr شان را جزیی از استراتژی سازمانی خود قرار می­ دهند. 

در برنامه های آینده کانون نهادهای سرمایه گذاری است که در راستای جایگاه بخشی به نقش پر اهمیت مسئولیت­های اجتماعی، بازدید از موسسات خیریه را برای فعالان عرصه بازار سرمایه و برندها و کارآفرینان ایرانی داشته باشد و با ایجاد این فکر برای فعالان بازار سرمایه به سمت توسعه همه جانبه این نوع فعالیت ها و فرهنگ سازی توجه به مسئولیت های اجتماعی برای نهادهای مالی و سرمایه گذار حرکت کند.
از آنجا که موضوع مسئولیت اجتماعی نقش در اعتماد سازی اقشارجامعه دارد،  وفاداری مشتریان به بنگاههایی که به نقش مسئولیت اجتماعی خود با جدیت پرداخته اند، بیشتر است. مسئولیت اجتماعی می تواند محملی برای بازاریابی بنگاه اقتصادی باشد و امروز شاهد رشد این نوع نگرش بوده ایم و در بیلبردهای شهری شاهد تبلیغاتی از این دست هستیم که بنگاهها و سازمان ها در مدرسه سازی و فعالیت های خیرخواهانه شرکت می­ کنند.

هر چقدر جامعه نسبت به آن نوع مسئولیت اجتماعی حساس ­تر باشد، بنگاه یا سازمانی که در آن امر پیشروتر باشد، می تواند در برندینگ بنگاه یا موسسه یا سازمان خود موفق­تر باشد. اگر یک بنگاه اقتصادی  به محیط زیست و سرمایه های اجتماعی صدمه بزند ، جامعه هم نسبت به استفاده از محصولات آن بنگاه حساس می­ شود و این طبیعی است. به طور نمونه برخی بانک ها در بیلبرد­های خود در بزرگراه­ها  به حضورشان در فعالیت های اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعیشان اشاره می­ کنند و این خود توجه بسیاری را از طرف عموم جامعه بر می­ انگیزد.


در تحقیقی که در این زمینه در آمریکا انجام شده ، بین ۱۵ تا ۲۵ درصد جذابیت یک  برند در جامعه را ، مشارکت برند در فعالیت های اجتماعی ایجاد می­ کند. در یک تحقیق دیگر در آمریکا، آمده است که  ۶۷ درصد از نسل جوان کارکنان بنگاهها، تعهدات اجتماعی کارفرما را به عنوان یکی از پارامترهای مهم در فرایند انتخاب شغل لحاظ می­ کنند.

کانون نهادهای سرمایه­ گذاری از حدود یکسال و نیم پیش با مجموعه ای به نام "حامیان فردا" همکاری خود را آغاز کرده است  و برنامه سمینارهای "سه­ شنبه­ های رویش" را با همکاری کارگزاری بانک کشاورزی انجام داده است. موسسات خیریه و نیکوکاری بسیاری در این برنامه ها معرفی شده­ اند و یکی از مسئولان بانک جهانی در یکی از این برنامه ها دعوت شده بود.  مجموعه سخنرانی ها در ۴ دی وی دی فراهم شده و این برنامه یک تریبون برای کسانی بوده که توانسته­ اند پروژه­ های موفق اجتماعی را ایجاد کنند.  همچنین تلاش کردیم بازدیدهای فصلی از سازمانهای مردم نهاد و عام المنفعه داشته باشیم . هدف ما در این کار آشنایی مدیران بازارهای سرمایه، با فعالیت­های مردم نهاد و نهادینه شدن این موضوع در نهادهای مالی کشور بوده است.

وی در پایان سخنان خود گفت : سال گذشته برنامه افطاری در محک برگزار کردیم و امسال در مجتمع آموزشی رعد این برنامه را اجرا شد. که امیدواریم حرکت ما در راستای هدف معرفی مراکز مردم نهاد به فعالان بازار سرمایه ، حرکتی در جهت توسعه فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی باشد.  

خانم پناهی مدیرعامل مجتمع آموزشی رعد , در این برنامه از تفاوت و انواع معلولیتها در جامعه سخن گفت. وی در خصوص جدا سازی معلولان از سایر جامعه ابراز نگرانی کرد و حرکت متفاوت برندهای جهانی را برای فرهنگ سازی توجه به مسئولیت های اجتماعی را یک حرکت هوشمندانه عنوان کرد.  به گفته او اولین بار یک بانک انگلیسی با توجه به حقوق شهروندی معلولان، خدمات خود را تنها به معلولان اختصاص داد و این بدان معناست که جامعه در حدی رشد یافته است که می خواهد معلولان در تمام لایه های مختلف جامعه حضور داشته باشند.

وی گفت : رعد امروز ۳۰۰ کار آموز معلول را آموزش داده است و در زمینه ادامه تحصیل معلولان برنامه های مشخصی دارد، به طوری که تمام کارآموزان دارای مدارک تحصیلی از مقطع کاردانی تا دکترا هستند.  این مجموعه با توجه به اینکه نقطه تمرکز خود را روی موضوع کارآفرینی برای معلولان و توان یابان گذاشته است ، علاوه بر خدماتی مانند توانبخشی و فیزیوتراپی، دانشگاه علمی کاربردی  هم دارد که امر ادامه تحصیل معلولان با توجه به استعدادهای آنها انجام می گیرد، همه خدمات این مجتمع رایگان است و فقط از نیروهای مردمی کمک می گیرد. وی در پایان گفت : قرار است فعالیت های خیریه به زودی به بورس بیاید و از این طریق بخشی از سرمایه گذاران در بورس بتوانند در صورت تمایل ، بخشی از سرمایه خود را به صورت داوطلبانه به خیریه اهدا کنند. 


ثبت نظر

ارسال