جهش رسانه ای پیش نیاز جهش تولید

نمایه بانک : برای تحقق شعار سال همه رسانه های کشور از رسانه ملی گرفته تا فعالین فضای مجازی و اصحاب قلم و... باید به وظیفه خود یعنی گرفتن آرایش رسانه ای مناسب برای جهش تولید عمل کنند .
  • سه شنبه 26 فروردین 1399 ساعت 8:41

به گزارش نمایه بانک ، محمد اسماعیلی دهقی (کارشناس مسائل سیاسی)،  در یادداشتی درباره پیش‌نیاز مهم جهش تولید نوشت: به نظر می‌رسد برای جهش تولید قبل از هر چیز باید آرایش رسانه ای کشور برای این مسئله مهم  تغییر کند و شرایط مناسب برای جهش تولید مهم فراهم شود.

 

رسانه ها باید تعارف و بازی با کلمات را در مسیر جهش تولید کنار بگذارند و به جای پردازخت های  سطحی و دور از واقعیت وارد گود مشکلات تولید در کشور شوند.

 

به طور قطع و یقین در سال های گذشته در مسیر تولید مشکلات عدیده ای به وجود آمده است و وزنه های سنگینی به پای تولید بسته شده است که نتوانسته ایم در میدان تولید موفقیت قابل قبول داشته باشیم و تا این وزنه های سنگین از پای تولید باز نشود نه تنها هیچ جهشی اتفاق نمی افتد بلکه همین وضعیت فعلی تولید هم با رکود بیشتر مواجه می‌شود.

 

این که از رهبر معظم انقلاب انتظار داشته باشیم همه مشکلات و موانع در مسیر جهش تولید را با ذکر جزئیات بیان کنند، انتظار درستی نیست. اگر چه معظم له به مواردی هم اشاره کرده اند  بلکه این وظیفه رسانه هاست که کمر همت ببندند و موشکافانه به بیان  این مشکلات و چاره جویی برای رفع این مشکلات بپردازند.

 

طبیعی است که وقتی مشکلات و موانع صریح و بی پرده بیان شود عده زیادی جو سازی می‌کنند و سرو صدا راه می‌اندازند و کارشکنی می‌کنند و رسانه هاباید این شجاعت را داشته باشند که مقاومت کنند و رسالت حرفه ای خود را به انجام رسانند.

 

بپذیریم که همه مشکلات و موانع همیشه از سوی مدیران و صاحبان صنایع مطرح نمی‌شود بلکه لازم است رسانه ها پای درد ودل ها و نکات کارگران و مدیران میانی عرصه تولید بنشیند و اجازه دهد تا رزمندگان خط مقدم تولید یعنی کارگران و مهندسان نیز حرف خودشان را بزنند.

 

بپذیریم که جهش تولید با پخش تیزر های تبلیغاتی برخی از شرکت‌ها و کارگاه‌ها امکان پذیر نیست بلکه در کشور هزاران واحد تولیدی با هزاران نوع محصول وجود دارد که باید به نحو موثری مورد پوشش رسانه‌ای قرار گیرند.

 

با شعار و کلی گویی مشکلات تولید در کشور حل نمی‌شود رسانه های انقلابی چاره ای ندارند  که برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب تلاش مضاعفی را از خود نشان دهند و مشکلات موجود در عرصه تولید را با شجاعت تمام مطرح کنند و مطالبه گری هوشمندانه کنند.

 

طبیعی است رونق تولید و جهش تولید مورد پسند بسیاری از واردکنندگان و قاچاق چیان کالاهای مختلف نیست و سودهای کلانی که تا به حال برده اند و ثروت های حرامی که انباشته اند به خطر می افتد و دقیقا به همین خاطر است که افشای دست های پنهان و کارشکنی های مختلف در مسیر تولید نیاز به یک جهاد رسانه ای و یک شجاعت رسانه ای دارد.

 

واقعیت تلخ دیگری که باید قبول کنیم و دنیا نیز به همین نقطه رسیده است این است که امروزه سریال و سینما  بهترین قالب برای فرهنگ سازی و مفهوم سازی است و متاسفانه  کارنامه ما در این زمینه کارنامه قابل قبولی نیست و نتوانسته ایم تولیدات فاخری در این عرصه داشته باشیم.

 

تقویت روحیه کار و گام برداشتن در مسیر تولید باید از ساخت انیمیشن و پویا نمایی برای کودکان آغاز شود و شاید تا کنون کسی به این موضوعات  فکر هم نکرده باشد.

 

نمی شود که اوقات کودکان ما به تماشای کارتون های خارجی تخیلی و اکنده از مفاهیم نئولیبرالیستی و انواع بازی های مخرب سپری شود و انتظار داشته باشیم آنها در بزرگسالی و جوانی انسان های سخت کوش و تلاشگری باشند. 


نمی‌شود که ما انتظار جهش تولید داشته باشیم ولی کوچکترین اثری از فضای تولید و ارزش نهادن به کار در سریال ها و فیلم های سینمایی ما وجود نداشته باشد.

 

به تصویر کشیدن کنش‌های عاشقانه بازیگران در سریال های تلویزیونی که کار سختی نیست و از عهده هر کارگردانی بر میاید مهم این است که ما بتوانیم فیلم نامه ای بنویسیم که ادبیات تولید و سخت کوشی را برای خانواده هایمان به ارمغان بیاورد  و آن را بعنوان یک ارزش معرفی کند.

 

خلاصه این که برای  تحقق شعار سال همه رسانه های کشور از رسانه ملی گرفته تا فعالین فضای مجازی و اصحاب قلم و... باید به وظیفه خود یعنی  گرفتن آرایش رسانه ای مناسب برای جهش تولید عمل کنند.

 

 کلام آخر این که رسم جوانمردی و ولایت مداری  این است که حداقل امسال رسانه های مدعی ولایت پذیری به وظیفه خود نسبت به شعار سال دلسوزانه و عالمانه عمل کنند و عقلای رسانه ای کشور دور هم جمع شوند و تکلیف خودشان را با بحث جهش تولید روشن کنند.

 

یادداشت از : محمد اسماعیلی دهقی (کارشناس مسائل سیاسی)

منبع : تسنیم 


ثبت نظر

ارسال