اخبار ضد و نقیض از مافیای واردات خودرو

نمایه بانک : در حالی‌که رییس‌جمهوری دو هفته به وزیر صنعت، معدن و تجارت مهلت داده تا متخلفان پرونده واردات غیرقانونی خودرو را شناسایی و به مردم و قوه قضاییه معرفی کند انتشار اخبار ضد و نقیض در این رابطه ادامه دارد.
  • سه شنبه 12 تیر 1397 ساعت 16:45

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا ، ماجرا از تیر ماه سال گذشته آغاز شد. جایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو و اجرای دستورالعمل جدید واردات، ثبت سفارش واردات خودرو را از تیر تا دی ماه ۱۳۹۶ متوقف کرد. ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو از دی ماه ۱۳۹۶ پایان یافت اما هنوز روزهای سال گذشته به پایان نرسیده بود که اخباری مبنی بر تخلف در واردات خودرو منتشر و آن طور که برخی اعضای انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کردند در زمان توقف ثبت سفارش، برخی خودروها به طور غیرقانونی ثبت سفارش و وارد شده‌اند.

زمزمه‌های تخلف در این زمینه ادامه داشت تا اینکه سرانجام حدود سه ماه پیش مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت که سازمان متبوعش مسوول صدور مجوز و ثبت سفارش واردات خودرو است، وقوع این تخلف را رسما تایید و اعلام کرد که بیش از ۶۴۰۰ دستگاه خودرو به صورت غیرقانونی ثبت سفارش و وارد شده‌اند.

اگرچه در چند ماه اخیر وی و برخی دیگر از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تخلف در ثبت سفارش و واردات خودرو را در بازه‌های زمانی مختلف تایید کرده‌اند اما خبری از برخورد با متخلفان و معرفی آنها نبود تا اینکه سرانجام دو روز پیش رییس‌جمهوری شخصا به این پرونده ورود کرده و دو هفته به وزیر صنعت، معدن و تجارت مهلت داد تا متخلفان را شناسایی و به مردم و دستگاه قضایی معرفی کند.

در جدیدترین رویداد در این زمینه روز گذشته قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بازداشت برخی متخلفان در پرونده واردات غیرقانونی خودرو خبر داده و اظهار کرده که برخی از بازداشت شده‌ها از کارمندان وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند. درواکنش به این خبر اما رییس سازمان توسعه تجارت بازداشت متخلفان واردات غیرقانونی خودرو را تکذیب کرد.

در حالی انتشار اخبار ضد و نقیض در این رابطه ادامه دارد که وزیر صنعت، معدن و تجارت کمتر از دو هفته وقت دارد تا طبق دستور رییس‌جمهوری، متخلفان را شناسایی و به مردم و دستگاه قضایی معرفی کند.

واردکنندگان خودرو با ارز دولتی را بشناسید

اما در خبر دیگری باز هم مرتبط با واردات خودرو امروز بانک مرکزی لیست شرکت‌هایی که با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی اقدام به واردات خودرو کرده‌اند را منتشر کرد.

پس از انتشار اولین فهرست کالاهای دریافت‌کننده ارز رسمی از سوی بانک مرکزی در تاریخ دهم تیرماه، امروز دومین لیست که مربوط به واردکنندگان خودرو بود از سوی این بانک منتشر شد.

بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده که از سوی دستگاه‌های ذیربط معرفی و تشریفات قانونی ثبت سفارش را انجام می‌دهند، ارز مورد نیاز را تخصیص می‌دهد و تامین می‌کند.

برای آگاهی از نام شرکت‌های واردکننده خودرو که از ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی استفاده کرده‌اند بر روی این لینک کلیک کنید.

واردات چای‌ساز از سوی واردکننده خودرو!

اخبار مرتبط با واردات خودروتمامی ندارد. برخی شرکت‌های وارداتی اقدام به واردات کالاهای غیرتخصصی خود با ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده‌اند که در صورت مطابقت ثبت سفارش با اظهار کالا، این امر مانعی ندارد.

به دنبال دستور رییس‌جمهور مبنی بر ضرورت شفاف‌سازی و انتشار اسامی کالاهای وارد شده با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی، بانک مرکزی لیست شرکت‌های دریافت کننده ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات را منتشر کرد.

لیست شرکت‌های دریافت‌کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی برای واردات که منتشر شد، مشخص شد برخی شرکت‌های وارداتی که به نام یک کالای خاص ثبت شده‌اند کالای دیگری وارد کرده‌اند؛ به طور نمونه یک شرکت واردکننده خودرو برای واردات اقلامی همچون چای‌ساز و قهوه‌ساز هم ارز دولتی دریافت کرده است.

بررسی این لیست نشان داد که شرکت ماموت خودرو با شناسه ملی "۱۴۰۰۴۷۰۸۷۲۷" که حوزه فعالیت آن واردات خودرو با برند فولکس‌واگن است، معادل ۳۶۴۱ یورو برای واردات "چای‌ساز و قهوه‌ساز" ارز دولتی دریافت کرده است.

گران‌فروشان موبایل رسوا می‌شوند

رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی از انتشار اسامی واردکنندگان متخلف تلفن همراه در آینده نزدیک پس از نهایی شدن بررسی‌ها توسط دستگاه‌های نظارتی خبر داد.

در پی انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تلفن همراه از سوی وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات اتفاقات جالب توجهی رخ داد که می‌توان به ورود دستگاه‌های نظارتی به بازار موبایل برای رصد و پایش عملکرد واردکنندگان تلفن همراه اشاره کرد.

مهدی محبی - رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی - در این باره گفت: واردکنندگان موبایل که از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی استفاده کردند، اما کالای خود را با نرخ ارز آزاد و مردم فروخته‌اند قطعا مدنظر دستگاه‌های نظارتی قرار دارند و به زودی با آنها برخورد می‌شود که این مساله نشان می‌دهد دستگاه‌های نظارتی روی این موضوع حساس شده‌اند.

وی افزود: در جلسات متعددی که با رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و دیگر مسئولین داشتیم مقرر شد تا در این زمینه حساس‌تر باشیم و با جدیت بازار تلفن همراه رصد شود.

رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی با تاکید بر این‌که وظیفه نظارت بر فروش و بازار تلفن همراه برعهده دستگاه‌های نظارتی و دیگر اتحادیه‌های بخش خصوصی است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که باید به مشکلات فروشندگان و عرضه‌کنندگان تلفن همراه به عنوان یک کالای وارداتی توجه ویژه کرد، چرا که به عنوان مثال شرکت‌ها و واردکنندگان موبایل با مشکلات متعددی دست ‌و پنجه نرم می‌کنند که می‌توان به باقی‌ ماندن کالاهایشان پشت گمرکات، مشکلات انتقال ارز و غیره اشاره کرد.

قیمت لوازم خانگی اصلاح شد

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر برخورد با فروشندگان لوازم‌خانگی که خودسرانه قیمت‌ها را افزایش داده‌اند، تاکید و اعلام کرد: اکثر واحدها قیمت‌هایشان را اصلاح کرده و قیمت‌ کالاها را مطابق ۹.۶ درصد نرخ تورم افزایش داده‌اند و طبق بررسی‌های صورت گرفته از بازار فقط دو واحد نسبت به کاهش قیمت‌ اقدام نکرده‌اند که پرونده تخلف‌شان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

وحید منایی - عضو هیات مدیره سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان - با بیان اینکه افزایش غیر منطقی لوازم خانگی در بازار قابل قبول نیست، اظهار کرد: با فروشندگان لوازم خانگی که خودسرانه قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند و با قیمت بالاتری محصولات شان را به بازار عرضه می‌کنند، برخورد می‌شود.

وی افزود: با توجه به اقدام برخی از واحدهای تولیدی لوازم خانگی نسبت به افزایش قیمت محصولات در ابتدای سال جاری بدون اخذ مجوز لازم از کارگروه تنظیم بازار و قبل از بررسی های کارشناسی و انجام هماهنگی با این سازمان، موضوع از انجمن‌های مربوطه و با حضور واحدهای مدنظر، پیگیری شد که نهایتا اکثر واحدها در راستای تمکین از تصمیمات اتخاذ شده، نسبت به اصلاح قیمت‌ها به سطح نرخ تورم اعلامی از ناحیه بانک مرکزی (۹.۶ درصد) اقدام کردند.

قطع برق ادامه دارد

اما امروز نیز قطع برق در تهران اتفاق افتاد. این روز ها تب خاموشی در تهران بسیار داغ است و در بسیاری از محافل صحبت از خاموشی های پراکنده و غیر اعلام شده در تهران می‌شود. این در حالی است که پس از باران‌های بهاری به‌نظر می‌رسید شرایط تامین برق در تابستان بهتر باشد و قرار بود که خاموشی چندانی در تهران رخ ندهد.

باوجود وعده‌های مطرح شده درباره عدم خاموشی در تابستان، شرایط تغییر کرد و گرمای ناگهانی مسئولان صنعت برق را شوکه کرد و موجب شد که در مناطق مختلف تهران شاهد خاموشی های غیرمنتظره باشیم. افزایش دمای هوا طاقت تهرانی‌ها را برای تحمل بی‌برقی کم کرده، بدتر آنکه هیچ اطلاع رسانی قبل از قطع برق برای مشترکان وجود ندارد که همین مساله شرایط را سخت‌تر کرده است. ابلاغیه دیروز استاندار تهران نیز حجت را تمام کرد چرا که صراحتا اعلام شد که می بایست از ساعت ۱۳:۳۰ امروز وسایل سرمایشی در ادارات دولتی خاموش شود که این مساله نیز موجب افزایش اعتراض پایتخت نشینان شد، هرچند که مقیمی، استاندار تهران امروز  تاکید کرد که این موضوع به صورت پیشنهاد مطرح شده اما امیدواریم در دستگاه‌های دولتی مورد توجه قرار گیرد.

نارضایتی از تاثیرات قطع برق بر خدمات ارتباطی

قطع برق در برخی مناطق تهران طی روزهای گذشته باعث بروز مشکل در ارتباط مشترکان تلفن همراه شده است. طی روزهای اخیر گرمای ناگهانی هوا موجب شد که در برخی مناطق تهران شاهد خاموشی‌های غیرمنتظره باشیم. همین قطع برق بدون اعلام قبلی ظاهرا باعث شده سایت‌های برخی از اپراتورهای تلفن همراه که در این مناطق واقع شده، دچار مشکل و به اصطلاح داون شوند و درنتیجه در مدت زمانی که برای بالا آمدن مجدد سایت نیاز است،‌ ارتباط برخی مشترکان با مشکل مواجه شود.

ظاهرا اختلال برقراری ارتباط طی دو روز اخیر برای برخی مشترکان یکی از اپراتورهای تلفن همراه ایجاد شده و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد و این سوال را مطرح کرده که چرا هیچ اطلاع‌رسانی قبل از قطع برق برای مشترکان و یا اپراتورها وجود نداشته است؟

این موضوع البته یکی از مشکلاتی است که اعلام و تاکید شده که خاموشی نه تنها در یک منطقه مشخص بلکه سراسر تهران و حتی برخی شهرهای دیگر را فراگرفته و با شرایط پیش رو مشکلات متعددی در ادارات و شرکت‌ها پیش آمده و قطع برق حتی موجب کاهش سرعت کار شده است.

افزایش قیمت چای غیرقانونی است

در حالی که طی ماه‌های اخیر بالغ بر ۷۰ میلیون یورو ارز دولتی به واردکنندگان چای اختصاص داده شده است، آمارها نشان می‌دهد که این محصول با افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت در بازار مواجه شده که به گفته معاون بازرگانی سازمان چای غیرقانونی است.

چای یکی از محصولاتی است که عمده آن وارد می‌شود و از حدود ۱۱۰ هزار تن نیاز بازار داخلی تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن آن در داخل کشور تولید می‌شود. البته طی ماه‌های اخیر و با نوسانات بازار ارز، دولت تصمیم گرفت به واردات بسیاری از محصولات ارز دولتی اختصاص دهد تا بازار آن‌ها را بتواند کنترل کند. این در حالی است که با وجود اختصاص پیدا کردن ۷۰ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۹۴۷ یورو ارز به نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومانی به ۵۸ شرکت واردکننده، قیمت چای خارجی براساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به هشتم تیر ماه امسال ۲۰.۸ درصد افزایش یافته و به کیلویی ۵۵ هزار و ۲۸۰ تومان رسیده است.

گودرز خردادپور - معاون بازرگانی سازمان چای - در این باره  گفت: چای جزو محصولاتی است که مشمول ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی شده است که شرکت‌های بسیاری از ۲۱ فروردین ماه تا امروز موفق به دریافت این ارز شده‌اند، اما سوال اینجاست که چرا باید با وجود دریافت ارز دولتی قیمت محصولات آن‌ها در بازار افزایش یابد. اگر شرکتی از میان وارد کنندگان چای با ارز دولتی قیمت محصولش را افزایش دهد مرتکب تخلف شده و دستگاه‌های نظارتی با آن برخورد خواهند کرد.

موز هم با دلار دولتی وارد شد

در حالیکه موز بیش از ۳۶ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات دریافت کرده است، قیمت آن بیش از ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که دستگاه‌های نظارتی باید نسبت به آن پاسخگو باشند.

با انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز رسمی از سوی بانک مرکزی که به دستور رییس‌جمهوری صورت گرفت، مشخص شد که ۲۸ شرکت توانسته‌اند ۳۶ میلیون و ۸۱ هزار و ۹۲۵ یورو ارز دولتی برای واردات موز دریافت کنند که در بین دیگر محصولات رقم بالایی محسوب می‌شود. این در حالی است که این میوه وارداتی با افزایش بی‌سابقه‌ای قیمت مواجه شده است که دستگاه‌های نظارتی باید نسبت به آن حساس باشند.

چراکه بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به هشتم تیر ماه، هر کیلوگرم موز در سطح شهر تهران به صورت میانگین به قیمت ۶۵۷۱ تومان عرضه شده است که قیمت آن نسبت به هفته مشابه سال قبل ۵۵.۷ افزایش داشته است.

حال سوال اینجاست که چرا واردکنندگان موز با وجود دریافت ارز با نرخ دولتی این میوه پر مشتری را تا این حد گران در بازار عرضه کرده‌اند و در این میان جای ناظران و دستگاه‌های متولی نظارت بر بازار مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان و تعزیرات حکومتی خالی است.

برخورد با سایت‌های غیرمجاز فروش بلیت هواپیما

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که این سازمان از خرداد ماه امسال تاکنون دستور فیلتر ۳۲ سایت غیر مجاز فروش بلیت هواپیما را نهایی کرده است.

رضا جعفرزاده تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری در طول هفته های گذشته بازرسان خود را در تمامی بخش های مربوط به فروش بلیت فعال کرده و نتیجه بررسی های این بازرسان هر جا به تخلفی ختم شده دستورهای قضایی لازم برای برخورد با متخلفان ارائه شده است.

به گفته وی، از خرداد ماه امسال تاکنون، سازمان هواپیمایی کشوری مجوز فعالیت ۱۵ دفتر خدمات مسافری را لغو و شش دفتر را نیز تعلیق کرده و با برخورد جدی که با سایت های غیر مجاز صورت گرفته، در حال حاضر ۳۲ سایت در این حوزه فیلتر شده‌اند.

 


ثبت نظر

ارسال