ماجرای مکالمه ارزی بهکیش و سیف

نمایه بانک : صحبت‌ها و نقل و قول معاون اقتصادی اتاق بازرگانی ایران از رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با بازار ارز حاشیه‌هایی به همراه داشت.
  • دوشنبه 4 تیر 1397 ساعت 0:34

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا ، در جلسه مشترک روز یکشنبه اتاق بازرگانی ایران با وزیر امور خارجه صحبت‌هایی در رابطه با مسائل ارزی و بازار ارز از سوی مسئولین اتاق و کارشناسان مطرح شد.
در نقل قولی از محمدمهدی بهکیش - معاون اقتصادی اتاق بازرگانی - مطرح شد که وی اخیرا در جلسه‌ای که با ولی‌الله سیف -رئیس کل بانک مرکزی -داشته، سیف اظهار کرده است "که نمی‌داند با بازار ارز چه باید کند."

این نقل و قول در شرایط موجود ارزی بازتاب های خاص خود را به همراه داشت که پیگیری موضوع از بهکیش برای در جریان قرار گرفتن از کلیت مباحثی که بین وی و رئیس کل بانک مرکزی در مورد بازار ارز مطرح شده، با توضیحاتی از سوی بهکیش همراه شد.

آن طور که بهکیش اعلام کرده، بعد از اجرای سیاست جدید ارزی، آنچه که اکنون وجود دارد بازار غیررسمی ارز بوده که معاملات آن قاچاق و غیرقانونی اعلام شده است. این در حالی است که در صحبتی که بین وی و سیف در مورد بازار ارز مطرح شده است، رئیس کل بانک مرکزی گفته که در مورد بازار ارز که اکنون غیررسمی اعلام شده و قاچاق محسوب می شود، بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار ارزی نمی‌تواند ورود کند و لذا مسئول کنترل این بازار قاچاق نیست.

این اقتصاددان یادآور شد: وقتی کل یک بازار را قاچاق فرض می‌کنیم واضح است که سیاست‌گذار ارزی نمی‌تواند به آن ورود کرده و ابعاد آن را کنترل کند؛ چراکه در حوزه وظایف آن نیست. این در حالی است که اشکال اصلی به سیاست‌گذاری اولیه ارزی  برمی‌گردد که با این تصور شکل گرفته که اینگونه می‌توان بازار ارز را کنترل کرد.

 


ثبت نظر

ارسال