خوش طینت: سیاست‌گذاری اعتباری نقش موثری در توزیع منابع مالی دارد

نمایه بانک : دبیر بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به اهمیت نظام اعتبارات در حمایت از تولید و اشتغال گفت: اعتبارات، بخش عمده دارایی­های بانک ­ها را تشکیل می­ دهد و سیاست گذاری اعتباری مطلوب، نقش مؤثری در توزیع منابع مالی به بخش­ های مولد اقتصادی، تقویت تولید و اشتغال، دارد.
  • سه شنبه 7 شهریور 1396 ساعت 5:17

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، محسن خوش طینت ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام باقر (ع)، با بیان اینکه همایش بانکداری اسلامی هر ساله در شهریور ماه برگزار می شود، گفت: این همایش با قدمتی ۲۸ ساله همه ساله در هفته بانکداری مقارن با تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا در شهریور ماه ۱۳۶۲ برگزار می ­شود، از این رواین همایش فرصتی مغتنمی برای ارایه دیدگاه ­ها و نقطه نظرات خبرگان و اهل فن در حوزه مسایل جاری بانکی برای تصمیم ­گیرندگان و سیاستگذاران اقتصادی و بانکی است.

رییس موسسه عالیآموزش بانکداری ایران با اشاره به موضوع اصلی بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی باعنوان «نقش نظام اعتباری بانک­ ها در حمایت از تولید و اشتغال در چارچوب بانکداری اسلامی» تصریح کرد: اعتبارات، بخش عمده دارایی­ های بانک ­ها را تشکیل می­ دهد و سیاستگذاری اعتباری مطلوب، نقش مؤثری در توزیع منابع مالی به بخش ­های مولد اقتصادی، تقویت تولید و اشتغال، دارد.

خوش طینت با برشمردن مهمترین مؤلفه­های نظام اعتباری بانک­ها خاطرنشان کرد: از جمله این مولفه ها می توان به شیوه­ های اعتبارسنجی، مدیریت وثایق و تضامین، حدود اختیار ارکان اعتباری، روش­ های نظارت بر مصرف و شیوه­ های تعیین نرخ سود تسهیلات اشاره کرد که این موارد به­طور بالقوه در معرض کاستی­ هایی قرار دارند. از این ­رو و باتوجه به اهمیت این مسأله عنوان محور نخست همایش «ضرورت بازبینی و اصلاح نظام اعتباری بانک­ های کشور در راستای حمایت از تولید و اشتغال» انتخاب شد.

این مقام مسئول با استناد به مطالعات بین­ المللی، بیش از ۷۵ درصد ریسک بانک­ ها را ناشی از ریسک اعتباری دانست و عنوان کرد: به کارگیری مدل‌های ریاضی اندازه‌گیری ریسک اعتباری از دهه نود میلادی به بعد به صورت انفجاری رشد کرد که باید دلیل آن به درستی درک شود. بی تردید، معرفی مقررات احتیاطی کمیته نظارت بانکی بال و تغییر در شیوه­ های نظارتی نهاد ناظر پولی نقش به سزایی در این تغییرات داشته است. یکی از اصلی ترین اهداف این نوع مقررات احتیاطی، توزیع عادلانه اعتبارات در بخش ­های مولد اقتصادی و ارتقای ثبات و سلامت بانک­ ها است. از این رو محور دوم همایش بانکداری بر نقش نظارت مؤثر بانک مرکزی در اعمال این مقررات احتیاطی و حمایت از تولید و اشتغال متمرکز شده است.

دبیر بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی اخذ وثایق از مشتریان را یکی از مهم ترین ابزارهای مدیریت ریسک اعتباری دانست و تصریح کرد: طولانی شدن فرایند رسیدگی به پرونده های حقوقی بانک ها، کارکرد این ابزار برای مدیریت ریسک اعتباری و توزیع عادلانه اعتبارات در بخش های مختلف اقتصادی را مختل می کند. از این رو همایش بانکداری اسلامی محور سوم خود را باتوجه به این مهم برموضوع «فرصت­ها و چالش­های حقوقی نظام اعتباری بانک­ های کشور» مترکز کرده است.

خوش طینت با بیان اینکه هر چه منابع مالی سهامداران در مقایسه با سپرده­ گذاران کمتر باشد، سهامداران اشتهای ریسک بیشتری خواهند داشت، عنوان کرد: برای جلوگیری از افزایش ریسک پذیری بانک ­ها، همزمان با جذب منابع جدید سپرده­ای، افزایش سرمایه آنها نیز اجتناب ناپذیر است. در غیر این صورت ظرفیت اعتباردهی بانک ها کاهش یافته و رشد تولید و اشتغال را مختل می ­سازد. بر این اساس در محورهای چهارم و پنجم فرصت­ها و چالشهای افزایش سرمایه بانک­ ها و جذب سرمایه­ گذاری خارجی در راستای حمایت از تولید و اشتغال مورد توجه قرار گرفتند.
 
رییس موسسه عالیآموزش بانکداری ایران توسعه ابزارهای مالی جدید نظیر مشتقات مالی، اوراق بهادارسازی و ... در بازار سرمایه را فرصتی مناسب برای مدیریت ریسک بانک­ ها خواند و گفت: این ابزارهای جدید کارکرد اعتباردهی بانک ها را تسهیل کرده است. از این رو بازار سرمایه همواره باید به عنوان مکمل نظام بانکی کشور و نه جایگزین آن محسوب شود. بنابراین نقش بازار سرمایه در بهبود عملکرد نظام اعتباری بانک­ ها محور آخر بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی تعیین شد.

خوش طینت از دریافت تعداد ۱۹۴ مقاله توسط دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: پس از ارزیابی مقدماتیِ کارگروه علمی، از بین ۱۹۴ مقاله رسیده به این همایش، تعداد ۸۹ مقاله واجد شرایط تشخیص داده شد که در نهایت از بین آنها، تعداد ۱۵ مقاله توسط داوران به منظور ارائه در همایش و تعداد ۵۴ مقاله جهت درج در مجموعه مقالات همایش برگزیده شد. چکیده مقالاتی که در طی دو روز همایش ارایه خواهد شد در قالب یک کتابچه و مجموعه کامل مقالات نیز در اسرع وقت منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.


ثبت نظر

ارسال