لزوم تدوین دستورالعمل‌های اجرایی جدید برای نظارت بر ناشران

نمایه بانک : مدیرعامل کارگزاری بانک سامان معتقد است: تغییرات در دستورالعمل ها را نباید به عنوان آخرین اقدام ممکن قلمداد کرد و می‌توان با تدوین دستورالعمل های اجرایی، اهرم نظارتی بیشتری بر روی ناشران بورسی و فرابورسی ایجاد کرد.
  • سه شنبه 18 مهر 1396 ساعت 17:38

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط‌ عمومی بانک سامان ، حمیدرضا مهرآور رئیس هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار یکی از مهم‌ترین وظایف نهادهای ناظر بازار سرمایه در دنیا را تسهیل در نقدشوندگی و تلاش جهت ایجاد شفافیت بازار عنوان کرد و افزود: نهادهای ناظر در بازارهای مختلف مالی دنیا، عموماً دغدغه تغییرات قیمت سهام، رشد یا نزول بازار، چشم انداز شاخص بورس، سود یا زیان سهامداران خرد و عمده و غیره را دارند، با وجود این موضوع نقدشوندگی در بازار سرمایه به عنوان بازار ثانویه قوی در همه نقاط دنیا دغدغه اصلی مسئولین بورس است.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با بیان اینکه دغدغه نقدشوندگی در بازار سرمایه میان مسئولان کشور روزبه‌روز جدی‌تر شده و صدای این مطالبه در بین اهالی بازار سرمایه رساتر شده است، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار در سال جاری طی فراخوانی اعلام کرد اصلاحاتی در برخی از مواد «دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار»، «دستور العمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران»، «دستور العمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران»، «دستور العمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران»، «دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران» و «دستور العمل اجرایی نحوه انجام معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام در بازار شرکت های کوچک و متوسط فرابورس ایران» مدنظر دارد و از کارشناسان این حوزه درخواست کرد تا نظرات خود را ارایه کنند.

مهرآور افزود: یکی از مهم ترین نتایج تغییرات ایجاد شده در این دستورالعمل ها حل مشکل توقف طولانی‌مدت نمادها و دیگری نیز تلاش جهت شفافیت هرچه بیشتر ناشران بورسی بوده است. مجموع این موضوعات موجب نقدشوندگی بازار سرمایه شده و به نوعی سرنوشت سرمایه سهامداران را به اقدام های ناشران گره نمی زند.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان یادآور شد: حل مشکل توقف نمادها می تواند تسهیل کننده ورود ابزارهای نوین مالی، نظیر معاملات فروش استقراضی، معاملات اختیار معامله، آتی سهام و غیره باشد چرا که نحوه کارکرد این ابزارها در زمان توقف نمادها مبهم و حتی بی معنی است.

به گفته مهرآور، تغییرات در دستورالعمل های فوق را نمی بایست به عنوان آخرین اقدام ممکن قلمداد کرد و در همین راستا گام بعدی را می‌توان تدوین دستورالعمل‌های اجرایی جهت ایجاد اهرم نظارتی بیشتر بر ناشران بورسی و فرابورسی دانست.

وی تصریح کرد: اهرم نظارتی موجب می شود ناشران گزارش‌های خود را به موقع ارائه نمایند و در گزارش های خود همه موارد به صورت درست و کامل افشا نمایند؛ همچنین شفافیت بیشتری نسبت به قبل داشته باشند. در این خصوص علاوه بر تصویب دستورالعمل های سازمان بورس و اوراق بهادار نیاز به همکاری مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه نیز وجود دارد.


ثبت نظر

ارسال