رویکردهای جدید بانک مسکن تشریح شد/ هشت دهه تلاش برای تامین مالی مسکن/ اثر تسهیلات صندوق یکم در بازآفرینی شهری

نمایه بانک: ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن فعالیت های دوره جدید مدیریتی بانک را تشریح کرد./ بانک مسکن با پشت سر گذاشتن هفتاد و نهمین سالگرد تاسیس، وارد دهه هشتم از فعالیت های خود به منظور خدمت رسانی به آحاد جامعه شد./ تا پایان آبان ماه سال جاری معادل یک هزار و ۹۸۶ فقره تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم در محدوده هسته قدیمی پایتخت پرداخت شد.
  • شنبه 28 بهمن 1396 ساعت 15:59

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، ابوالقاسم رحیمی انارکی در جریان برگزاری مراسم هفتاد و نهمین سالگرد تاسیس بانک مسکن، به عنوان بیست و یکمین مدیر عامل بانک مسکن معرفی شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم در دوره جدید فعالیت بانک مسکن زمینه اجرای کامل تمامی ماموریت های سند راهبردی 1400 فراهم شود، اظهار کرد: در این صورت می توان امید داشت در پایان دوره جدید کارنامه ای موفق در جهت ارتقای جایگاه بانک عامل بخش مسکن داشته باشیم.
رحیمی انارکی در عین حال با اشاره به تاریخچه مدیریتی بانک مسکن در 79 سال گذشته اظهار کرد: طی سال های گذشته مجموعا 20 مدیرعامل برای این بانک انتخاب شدند که از این تعداد 12 مدیرعامل در دوره فعالیت بانک به صورت یک بانک رهنی و 8 مدیرعامل در دوره تشکیل بانک مسکن بودند. آقای بت شکن هم بیستمین مدیرعامل بانک مسکن بودند.
مدیر عامل بانک مسکن با تاکید بر این موضوع که فعالیت در دوره جدید پس از حضور آقای دکتر بت شکن به دلیل کارنامه عملکرد موفق ایشان بسیار دشوار است، افزود: از این رو به نظر می رسد مهم ترین اقدام بانک مسکن در دوره جدید باید نهادینه کردن دستاوردهای فعلی بانک مسکن باشد تا با تغییرات مدیریتی در سال های آتی مجددا بانک مسکن از ریل توسعه ای شدن منحرف نشود.
او به تکلیف مجمع عمومی بانک مسکن برای حرکت این بانک به سمت توسعه ای اشاره کرد و گفت: بنابراین در این دوره قرار است فعالیت توسعه ای بانک مسکن گسترش پیدا کند. ضمن آنکه در این دوره علاوه بر فعالیت در حوزه حساب های تعهدی، فعالیت درحوزه بازآفرینی شهری نیز به عنوان بال دیگر عملیاتی برای بانک مدنظر قرار می گیرد.
رحیمی انارکی با بیان اینکه فعالیت در این حوزه نیازمند طراحی ابزارهای لازم نیز هست، گفت: لازمه فعالیت در این حوزه احصای منابع بلندمدت و ارزان قیمت است که مهم ترین آن افزایش سرمایه بانک خواهد بود تا از این طریق علاوه بر در اختیار گرفتن خطوط اعتباری طرح مسکن مهر ، سرمایه نقدی بانک نیز افزایش پیدا کند. او در عین حال افزود: فعالیت در این حوزه نیازمند آن است که بانک مسکن ارتباط قوی تری با شهرداری ها و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران پیدا کند.
او به مشکلات موجود در حوزه گسترش فعالیت¬های بانک مسکن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات فعالیت بانک مسکن مربوط به واحدهای باقی مانده مسکن مهر است. چراکه تاکنون از مجموع 2 میلیون و 370 هزار واحد مسکن معادل یک میلیون و 800 هزار واحد توسط بانک مسکن فروش اقساطی شده اند اما همچنان حدود 570 هزار واحدمسکن مهر باقی مانده اند که سبب می شود نقدینگی بانک در این حوزه معطل شود از این رو به نظر می رسد باید بانک از طریق تعریف یک برنامه ضربتی تمامی واحدهای باقی مانده را تعیین تکلیف کند.
مدیر عامل جدید بانک مسکن همچنین شناسایی اموال مازاد، تعیین تکلیف مطالبات ارزی، بهینه سازی فعالیت شعب، توجه بهشایستگی بانوان در احراز پست های مدیریتی را از دیگر حوزه های ماموریتی دوره جدید فعالیت بانک معرفی کرد.

او اظهار کرد: یکی از نکات مورد توجه دیگر روند رو به افزایش مطالبات عادی بانک در بخش فروش اقساطی است که باید برای آن تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود. همچنین نظارت و کنترل های داخلی قوانین که در حوزه های پولشویی وجود دارد از جمله اولویت های فعالیت بانک مسکن خواهد بود. علاوه بر این تدابیر ویژه ای برای ایجاد یک مسیر ارتباطی مستقیم با بدنه کارکنان بانک مسکن به صورت هفتگی پیش بینی شده است.
رحیمی انارکی، در عین حال از وزیر امور اقتصاد و دارایی در راستای حمایت از فعالیت بانک مسکن سه درخواست مطرح کرد و گفت: افزایش 5 هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن، کمک به بانک در خصوص حل اختلاف مالیاتی سال 92 که هنوز تعیین تکلیف نشده و همچنین کمک به بانک در خصوص اختصاص یارانه مسکن مهر مربوط به عملکرد سال 95 مهم ترین درخواست¬های بانک مسکن در دوره جدید است که امیدواریم با مساعدت وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی محقق شود.
او همچنین از وزیر راه و شهرسازی خواست در خصوص تعیین تکلیف بیش از نیم میلیون واحد مسکن مهر ناتمام کمک کند تا منابع آن از مسیری جدید همچون واگذاری به نهادها، سازمانها و... به بانک مسکن بازگردد. او اضافه کرد: همینطور از وزیر راه و شهرسازی درخواست داریم در جهت کمک به سرمایه بانک مسکن به ما کمک کنند. به عنوان مثال یکی از مسیرهای افزایش سرمایه بانک مسکن می تواند از طریق اختصاص اموال مازاد وزارت راه و شهرسازی محقق شود در مقابل بانک مسکن نیز این اطمینان را به وزارت راه و شهرسازی خواهد داد که تمامی نقدینگی حاصل از این محل صرف فعالیت در حوزه های توسعه ای شود.

بر اساس این گزارش، در این مراسم دکتر محمدهاشم بت شکن ، مدیرعامل سابق بانک مسکن نیز با تشریح کارنامه 4 ساله­ فعالیت­ ها و اقدامات بانک مسکن، مهمترین دستاورد بانک مسکن در 4 سال گذشته را بهبود شاخص ­هایی همچون سرمایه بانک، نسبت کفایت سرمایه و همچنین میزان بدهی به بانک مرکزی عنوان کرد.

بت­ شکن با بیان اینکه در 4 سال گذشته بخش وسیعی از توان فکری و عملیاتی مجموعه بانک به اصلاح مسیر برای بازگرداندن بانک مسکن به ریل اصلی و حرفه­ ای خود گذشت، گفت: تعیین تکلیف اضافه برداشت ­هایی که طی سال­ های قبل از دولت یازدهم از بانک مرکزی صورت گرفت یکی از مهم ترین اقدامات مثبت بانک مسکن در 4 سال گذشته بود که توانستیم اضافه­ برداشت ­ها را به خط اعتباری با نرخ مشخص و دوره بازپرداخت معین تبدیل کنیم و در عین حال، دومین اقدام مثبت در این دوره نیز استمهال و تقسیط خط اعتباری مسکن مهر بود که اکنون باعث شده اقساط مربوط به تسهیلات مسکن مهر در نقش منابع پایدار برای بانک مسکن در خدمت تامین مالی طرح ­های جدید حمایتی در بخش مسکن قرار بگیرد.

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، این بانک در تاریخ 25 دی ماه سال 1317 با عنوان بانک رهنی ایران و با سرمایه ای بالغ بر 200 میلیون ریال تحت نظارت وزارت دارایی وقت و بانک ملی آن زمان با هدف کمک به خانه دار شدن مردم تاسیس شد.

بانک مسکن در حالی هفتاد و نهمین سال فعالیت خود را پشت سر می گذارد که هم اکنون با سرمایه انسانی بالغ بر 12 هزار کارمند خود و به پشتوانه وفاداری و اعتماد مشتریانش در 1267 شعبه در طول 8 دهه گذشته جزو برترین بانک های کشور به لحاظ سطح خدمت رسانی و کمک به تامین مالی مسکن آحاد جامعه بوده است.

طی سال های اخیر بانک مسکن با توجه به شرایط اقتصادی روز کشور تلاش های بسیاری برای رونق اقتصادی و کسب و کارهای مرتبط با حوزه مسکن به منظور خدمت رسانی به متقاضیان انواع تسهیلات ملکی و غیر ملکی، انجام داده است که پرداخت تسهیلات ارزان قیمت خرید و ساخت مسکن و تلاش برای طراحی ابزارها و نهادهای مالی و پولی تامین کننده سرمایه مورد نیاز برای ورود به حوزه مسکن از سوی متقاضیان و افراد واجد شرایط از جمله مهمترین آن ها محسوب می شود.

بر این اساس، بانک مسکن طی چهار سال گذشته همزمان با راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم برای پرداخت ارزان ترین شکل تسهیلات خرید مسکن در سیستم بانکی کشور به متقاضیان خانه اولی، راه اندازی طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن و حساب امانی ویژه پیش فروش ساختمان به منظور ساماندهی به بازار پیش خرید و پیش فروش مسکن از طریق مجاری قانونی، راه اندازی صندوق زمین و ساختمان، پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به سازندگان و حمایت از سرمایه گذاران در بافت های فرسوده و ... گام موثری در بهبود فرآیند تامین مالی به خصوص برای گروه های کم درآمد و با سطح درآمدی متوسط برداشته است.

تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات خرید مسکن و افزایش سقف تسهیلات زوجین خانه اولی تا 160 میلیون تومان از مهمترین دستاوردهای بانک مسکن طی چهار سال گذشته است که این بانک را در رسیدن به اهداف و آرمان های تعریف شده یاری کرده است. انتشار اوراق رهنی به پشتوانه تسهیلات پرداخت شده در سنوات گذشته برای اولین بار در کشور، راه اندازی اولین شرکت تامین سرمایه و همچنین راه اندازی اولین مرکز توسعه کارآفرینی در نظام بانکی کشور، بانک مسکن را به بانکی پیشگام در بهره برداری از بازار سرمایه در مقایسه با سایر بانک های کشور تبدیل کرده است.

هر چند این اقدامات تنها بخش کوچکی از فعالیت های انجام شده طی 8 دهه حضور و خدمت رسانی بانک مسکن به آحاد جامعه محسوب می شود اما طی 4 سال اخیر بخش قابل توجهی از زوج های جوان خانه اولی و سایر متقاضیان واجد شرایط با حمایت های مالی صورت گرفته موفق به خرید مسکن شده اند.

مدیران بانک مسکن همچنین با طراحی و تدوین سند چشم انداز 1400 بانک سیاست ها و راهبردهای کلان بانک تخصصی توسعه ای حوزه مسکن را برای 4 سال پیش رو تدوین و به عنوان برنامه لازم الاجرا برای تحقق اهداف کمی و کیفی تعریف شده ذیل این سند به همه شعب و بخش های این بانک ابلاغ کرده اند.

هم اکنون به واسطه تدوین این سند چشم انداز حتی کوچکترین اجزای فعال در بانک مسکن برای 4 سال پیش روی خود برنامه و هدف کاری تعریف شده و مشخصی دارند که مجموعه این اهداف و برنامه ها در نهایت در قالب اهداف کلان بانک مسکن تا سال 1400 در متن سند چشم انداز بانک ارائه شده است.عملکرد 9 ماهه اخیر بانک مسکن بنا بر گزارش اداره کل آمار و اطلاعات این بانک نشان می دهد بانک مسکن طی 9 ماه اخیر تعداد 43 هزار و 993 فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ 4603 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت کرده است و از این حیث در ردیف بانک های پیش رو در پرداخت تسهیلات ازدواج قرار دارد.

در بخش ارائه تسهیلات نیز بانک مسکن در 9 ماه سال جاری عملکرد مطلوبی را از خود ارائه کرد؛ طوری که در این مدت این بانک تعداد 355 هزار و 489 فقره تسهیلات در بخش مسکن و سایر بخش ها اعم از صنعت و معدن، بازرگانی، خدمات، سهم الشرکه و ....، به مبلغ 143.610 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت کرد که تعداد 297 هزار و 921 فقره از این تسهیلات مربوط به بخش «مسکن» است.

بانک مسکن در بخش مسکن مهر نیز از ابتدای اجرای این طرح تا پایان آذرماه سال جاری موفق شد تعداد یک میلیون و 795 هزار و 340 واحد مسکونی را فروش اقساطی کند که تعداد 51 هزار و 693 واحد آن در 9 ماهه ابتدای سال جاری فروش اقساطی شد.

همچنین بانک مسکن طی 9 ماه اول سال جاری با انجام فعالیت هایی در حوزه کاهش نرخ تمام شده پول با انجام عملیات کاهش هزینه های بهره ای به علت کاهش نرخ سود سپرده ها در سال 96 و نیز با رعایت کامل دستورالعمل های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نرخ تمام شده پول بانک را کاهش داد.

تهیه و رونمایی از سند راهبردی بانک مسکن به منظور اجرای بهتر تکالیف و مسئولیت های بانک از جمله برنامه ششم توسعه از دیگر اقدامات این بانک طی 9 ماه ابتدای سال جاری بوده است؛ انجام فعالیت هایی در حوزه توسعه ابزارهای تامین مالی و رونق بخش مسکن به منظور افزایش قدرت خرید خانوارها از دیگر فعالیت های انجام شده طی 9 ماه اخیر بوده است؛ ایجاد و راه اندازی مرکز توسعه کارافرینی بانک مسکن ، عرضه عمومی اوراق رهنی به منظور توسعه پرتفوی خدمات بانکی و ایجاد هم گرایی بیشتر بین بازار پول و بازار سرمایه از دیگر اقدامات انجام شده طی 9 ماه گذشته بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا،طی این مدت بانک مسکن 30 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت طرح های تملک دارایی های سرمایه ای منتشر کرد که از این مبلغ تا پایان سال 96 معادل 29 هزار و 793 میلیارد و 278 میلیون ریال اوراق به پیمانکاران معرفی شده واگذار شد. افتتاح مدرسه شهدای بانک مسکن در شهرستان تنگستان بوشهر و سندرک هرمزگان نیز از اقدامات مهم بانک مسکن طی 9 ماهه اول سال جاری بود.

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، کارنامه عملکرد پرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم در بافت های ناکارآمد میانی نشان می دهد: تا پایان آبان ماه سال جاری معادل یک هزار و 986 فقره تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم به مبلغ کل 135 میلیارد و 200 میلیون تومان در محدوده هسته قدیمی پایتخت پرداخت شده است.

بر اساس این گزارش، میانگین ارزش هر واحد تسهیلات اعطایی از محل صندوق پس انداز مسکن یکم در پایان آبان ماه امسال در محدوده بافت ناکارآمد میانی از 67 میلیون تومان به رقم 68 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. به طوری که سهم بافت فرسوده از تسهیلات پرداخت شده از محل صندوق پس ­انداز مسکن یکم به لحاظ تعداد و ارزش به ترتیب 8.5 درصد و 8.3 درصد شده است.

بررسی تیراژ ساخت آپارتمان مسکونی در محدوده بافت فرسوده شهر تهران نیز مهر تائیدی بر میزان اثرگذاری تسهیلات صندوق پس ­انداز مسکن یکم در هسته قدیمی شهر است.

در عین حال بررسی بخش دیگر روند اعطای تسهیلات صندوق یکم در بافت ناکارآمد میانی از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه امسال حاکی از آن است که میانگین ارزش هر واحد تسهیلات اعطایی از رقم 67 میلیون تومان به 68 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. به طوری که نرخ رشد ماهانه در خصوص تعداد تسهیلات پرداختی از 13.3 در اردیبهشت ماه امسال به 22.5 در مهرماه سال جاری رشد داشته است.

همچنین نرخ رشد ماهانه در خصوص ارزش تسهیلات پرداختی از 15.3 در دومین ماه سال جاری به 24.2 درصد در مهرماه امسال صعود کرده است.

بررسی آمار ساخت وساز در محدوده بافت فرسوده شهر تهران نیز نشان دهنده پیشتازی این محدوده از سایر نقاط شهری است. کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن معتقدند یکی از مهم­ترین محرک ­های رشد ساخت و ساز در بافت ناکارآمد میانی شهر، مربوط به تسهیلات خرید مسکن با امتیاز ویژه در بافت فرسوده پایتخت است که از محل صندوق پس‌ انداز یکم در حال پرداخت است.

تسهیلات این صندوق که در حالت کلی بالاترین سقف تسهیلات خرید را به سپرده‌گذاران پرداخت می‌‌کند در بافت فرسوده با دو امتیاز ویژه به خریداران آپارتمان‌ها تعلق می‌گیرد. امتیاز اول کمتر بودن نرخ سود تسهیلات معادل 1.5 واحد درصد (نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌ انداز یکم در محدوده بافت فرسوده معادل ۸ درصد و در سایر مناطق شهری معادل 9.5 درصد است) نسبت به سایر مناطق شهری است و امتیاز دوم حذف شرط خانه اولی برای پرداخت تسهیلات صندوق پس‌ انداز یکم در بافت فرسوده است. اگر چه در سایر مناطق شهری نداشتن سابقه مالکیت برای استفاده از این تسهیلات الزامی است اما در بافت فرسوده همه نوع طیف تقاضای خرید مسکن می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. این شکل پرداخت تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده سبب شده از یک سو هزینه دریافت تسهیلات و میزان پرداخت اقساط ماهانه در بافت فرسوده کمتر از سایر مناطق شهری برای تقاضای مصرفی شود و از سوی دیگر امکان استفاده تقاضای سرمایه‌ای از این تسهیلات در بافت فرسوده فراهم شود. کارشناسان بازار مسکن معتقدند ورود تقاضای سرمایه‌ای و همچنین ورود تقاضای مصرفی از نوع غیرخانه‌ اولی به بافت فرسوده یکی از نیازهای هسته فرسوده پایتخت برای تغییر چهره محله‌ها و فراهم شدن زمینه برای ورود سرمایه‌گذاران برای توسعه سایر کاربری‌ها در این مناطق است. همین موضوع باعث شده معاملات در بافت فرسوده پایتخت رونق گیرد و سرمایه‌‌گذار را برای سرمایه‌گذاری بیشتر تحریک کند.

بررسی‌های دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن درباره ظرفیت نهفته در بافت‌های فرسوده نشان می‌دهد در صورت تحریک موثر سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده با اهرم تسهیلات بانکی، رونق ساخت و سازهای مسکونی و به تبع آن ساخت‌ و سازهای تجاری در این محدوده از شهرها، می‌تواند به رشد ارزش افزوده بخش ساختمان و در نتیجه رشد مثبت اقتصاد منجر شود. نوسازی بافت‌های فرسوده به‌ دلیل پایین بودن هزینه تملک زمین و ساخت و ساز در مقایسه با سایر مناطق شهرها، صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد.


ثبت نظر

ارسال