مدیر امور اعتباری بانک مسکن خبر داد:

اقبال انبوه سازان حرفه ای از تسهیلات ساخت

نمایه بانک : مدیر امور اعتباری بانک مسکن عنوان کرد: در سال گذشته تسهیلاتی که برای سازندگان دارای صلاحیت حرفه ای که در پروژه های ساختمانی خود از فناوری های نوین استفاده می کنند با بیشترین اقبال از سوی انبوه سازان مواجه شد.
  • یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 ساعت 19:6

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، محمد حسن علمداری مدیر امور اعتباری بانک مسکن با اشاره به حمایت ویژه این بانک از افزایش عرضه مسکن در سال جهش تولید گفت: با توجه به کارنامه تسهیلات پرداختی در سال گذشته، از میان سه نوع تسهیلات ساخت مسکن که با سازندگان سنتی، انبوه سازان حرفه ای و انبوه سازانی که از فناوری های نوین استفاده می کنند، نوع سوم بیشترین اقبال را از سوی متقاضیان داشت از همین رو امسال نیز بیشترین میزان افزایش سقف تسهیلات برای سازندگان دارای صلاحیت که از فناوری های نوین با هدف کاهش انرژی استفاده می کنند اعمال شده و از 170 میلیون تومان در سال گذشته به 250 میلیون تومان در سال 99 رسیده است.


وی به منوی تسهیلات پیش بینی شده برای ساخت وساز در مناطق مختلف شهری کشور اشاره کرد و گفت: مطابق با سیاست های اعتباری سال جاری، بانک مسکن سقف تسهیلات پرداختی به انبوه سازان را چنانچه صلاحیت حرفه ای داشته و در پروژه های ساختمانی خود از فناوری های نوین استفاده کنند در شهر تهران به ۲۵۰ میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ۲۲۰ میلیون تومان و در سایر شهرها به ۱۸۰ میلیون تومان افزایش داده است.


وی به میزان سقف تسهیلات پرداختی به انبو سازانی که از فناوری های نوین استفاده نمی کنند اشاره کرد و افزود: سقف تسهیلات چنانچه انبوه سازان دارای صلاحیت حرفه ای باشند اما در ساخت و سازهای خود از فناوری نوین که منجر به کاهش مصرف انرژی می شود استفاده نکنند در شهر تهران معادل ۲۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر معادل ۱۷۰ میلیون تومان و در سایر شهرها معادل ۱۴۰ میلیون تعیین شده است.


علمداری در عین حال سقف تسهیلات به سازندگان سنتی و فاقد صلاحیت حرفه ای را عنوان و اعلام کرد: اگر مشتری به عنوان سازنده غیرحرفه ای ورود کند سقف تسهیلات پیش بینی برای وی در تهران معادل ۷۰ میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر معادل ۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها معادل ۵۰ میلیون است.


به گفته وی بیشترین میزان تسهیلات اعطایی به سازندگان حرفه ای که از فناوری های نوین استفاده می کنند است. به طوری که سقف این گروه از تسهیلات ساخت در سال گذشته با ۵۰ درصد افزایش به ۱۷۰ میلیون در شهر تهران رسیده بود. در سال جاری با توجه به تورم هزینه های بخش ساخت و ساز و همچنین نامگذاری سال جدید با عنوان «جهش تولید» مجددا سقف این تسهیلات از محل تسهیلات بدون سپرده و اوراق به ۲۵۰ میلیون تومان رسید.


رئیس امور اعتباری بانک مسکن با اشاره به نرخ سود تسهیلات ساخت در سال جاری گفت: نرخ سود بخشی از تسهیلات که از تسهیلات بدون سپرده تامین می شود معادل ۱۸ درصد و اگر از محل اوراق تامین شود معادل ۱۷.۵ درصد است. البته چنانچه سازندگان در پروژه های خود از فناوری نوین استفاده کنند بانک مسکن مجموعا یک درصد دیگر نرخ سود تسهیلات پرداختی را برای این گروه از سازندگان کاهش خواهد داد.


وی همچنین عنوان کرد: متناسب با ابعاد پروژه و هزینه های باقی مانده از پروژه، میران پیشرفت فیزیکی پروژه برای اعطای تسهیلات به سازندگان حداقل ۲۰ درصدی پیش بینی شده است.


ثبت نظر

ارسال