رئیس مرکز تحقیقات و تحول استراتژیک بانک ملت: شناخت بلاک‌چین پیش از بهره‌گیری عملیاتی از آن ضروری است

نمایه بانک : رئیس مرکز تحقیقات و تحول استراتژیک بانک ملت، بر اهمیت شناخت کامل شبکه بانکی کشور از فناوری بلاک‌چین و کاربردهای و پیادمدهای آن تاکید کرد و گفت: فعالان این صنعت ابتدا باید در مقیاس پژوهشی روی مباحث مربوط به بلاک‌چین مسلط شوند و در مرحله بعد، به سراغ پیاده‌سازی عملی و بهره‌گیری از آن بروند.
  • چهارشنبه 17 بهمن 1397 ساعت 16:45

به گزارش نمایه بانک ،  به نقل از فابا نیوز ، بحث بلاک‌چین و تاثیر آن بر صنعت بانکداری و پرداخت، از جمله ترندهای روز دنیاست. در ایران نیز هر چند شاید کمی دیر، اما امروز تاثیرات این فناوری بر آینده شبکه بانکی بر کمتر عضوی از سیاست‌گذاران و فعالان این حوزه پوشیده است. بانک مرکزی، به عنوان نهاد تعیین‌کننده سیاست‌های پولی و مالی کشور، مدتی است توجه ویژه‌ای به این مقوله نشان می‌دهد؛ اما آیا بلاک‌چین به عنوان فناوری‌ای که مبنای آن بر تمرکززدایی است می‌تواند با نهادی، ذاتا تمرکزگرا سر سازگاری داشته باشد؟

 
علیرضا جلالی‌فراهانی رئیس مرکز تحقیقات و تحول استراتژیک بانک ملت و استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش به خبرنگار فابانیوز گفت: اینکه فناوری بلاک‌چین چه تاثیری می‌تواند روی مجموعه‌های متمرکزی مانند بانک مرکزی داشته باشد هنوز در دنیا به صورت کامل تجربه نشده است و نمی‌توان با قاطعیت مدعی شد که شکل‌گیری و گسترش این فناوری، نهادی مانند بانک مرکزی را با چالش مواجه می‌کند.
 
وی افزود: در سطح جهانی، تجربه‌هایی از همزیستی‌هایی بلاک‌چین با برخی نهادهای قانونگذاری متمرکز وجود دارد و هنوز برای قضاوت در مورد سرنوشت بانک‌های مرکزی در مواجهه با این فناوری تمرکززدا زود است.
 
ضرورت اجتناب از مواجهه جزیره‌ای و ناقص با بلاک‌چین
 
رئیس مرکز تحقیقات و تحول استراتژیک بانک ملت ادامه داد: بلاک‌چین در ایران در مرحله شناخت قرار دارد و بهتر است که این شناسایی به صورت منسجم صورت گیرد؛ همچنین هر تاثیری که ممکن است این فناوری روی بحث قانون‌گذاری در صنعت بانکداری کشور داشته باشد، باید به صورت دقیق بررسی شود.
 
جلالی‌فراهانی بیان کرد: رگولاتور باید برای ایجاد شناخت متوازن و ساختاریافته در خصوص مقوله جدیدی مانند بلاک‌چین که می‌تواند مبانی صنعت بانکداری را تحت تاثیر قرار دهد، رویکرد خود را نسبت به آن مشخص کند.
 
وی افزود: اخیرا بانک مرکزی همایشی را با محوریت انقلاب بلاک‌چین برگزار کرد که اقدامی کاملا موجه بود و باید فاز شناخت چنین مقولاتی به صورت سازمان‌یافته در کشور طی و از مواجهه‌های جزیره‌ای و ناقص نسبت به موضوعات جدید اجتناب شود.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: رگولاتور می‌تواند از کانال پژوهشکده پولی و بانکی با برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی وارد این فاز شود؛ در چنین رویدادهایی همه بازیگران موثر و ذی‌نفع در مقوله‌ای مانند بلاک‌چین  دور یک میز جمع می‌شوند و قرائت مشترکی از آن مفهوم برای آنها شکل می‌گیرد.
 
اول شناخت؛ بعد پیاده‌سازی
 
جلالی‌فراهانی با اشاره به توجه صنعت بانکداری کشور به حوزه بلاک‌چین در سطوح پژوهشی، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق پست‌بانک نقش کلیدی‌ای در این زمینه داشته است.
 
وی تاکید کرد: برای ورود به مراحل عملیاتی از جمله تراکنش‌های مالی یا نقل و انتقال داده‌های حساس، باید شناخت صنعت از این فناوری و کاربردهای و پیادمدهای آن افزایش یابد؛ به عبارت دیگر فعالان این صنعت ابتدا باید در مقیاس پژوهشی روی مباحث مربوط به بلاک‌چین مسلط شوند و در مرحله بعد به سراغ پیاده‌سازی عملی و بهره‌گیری از آن بروند.
 
این استاد دانشگاه، رویکرد بانک مرکزی نسبت به این مقوله را از منظر قانون‌گذاری بالغانه‌ دانست افزود: برای مثال انتشار عمومی پیش‌نویس سیاست‌گذاری مربوط به ارزهای رمزنگاری شده، باعث می‌شود متخصصان و فعالان این حوزه آن را بررسی و نظرات خود را ابراز کنند؛ در ادامه اصلاحاتی در این پیش‌نویس اعمال شده و در نهایت به قانون مدونی تبدیل می‌شود.   
جلالی‌فراهانی گفت: بانک مرکزی به صورت مستقیم نمی‌تواند رویکرد فعال و عملیاتی نسبت به مقوله‌ای مانند ارز رمز اتخاذ کند؛ در دنیا نیز اینگونه نهادها اجازه داده‌اند چنین فناوری‌ای مدتی فعالیت داشته باشد و در ادامه حد و مرزهای آن را مشخص کرده‌اند.

ثبت نظر

ارسال