یادداشت رئیس کل بانک مرکزی در مورد تامین مالی تولید

نمایه بانک : رئیس کل بانک مرکزی در مورد تامین مالی تولید یادداشتی نوشته است که به موارد مهمی اشاره دارد:
  • شنبه 15 تیر 1398 ساعت 9:31

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، علیرغم رشد بالای کل های پولی و بویژه نقدینگی طی سالهای گذشته، تامین مالی فعالیت های تولیدی همچنان با دشواری روبرو است. 

افزایش هزینه های تولید درطول یکسال گذشته، نیاز به سرمایه درگردش تولید را به شدت افزایش داده و این تأمین مالی را دشوارتر نموده است.

بانک مرکزی بادرک این وضعیت، به دنبال طرح هایی جهت حل این دشواری است. اصل اساسی در نگاه بانک مرکزی آن است که هرگونه طرحی، اولا: به تامین مالی فعالیت های تولیدی منجر شده و نیاز افزایش یافته سرمایه درگردش آنها را برآورده نماید، ثانیا: منجر به انحراف در منابع نظام بانکی و لذا تشدید فشارهای تورمی و قیمتی نشود. 

بر این اساس، در کمیته های مشورتی نقدینگی و اعتباری بانک مرکزی طرحهای متعددی مورد بحث قرار گرفته است. یکی از این طرحها، طرح «تامین مالی مولد» است، به نحوی که با کمترین نیاز به انبساط اعتباری و اثر تورمی، نیاز زنجیره تولید صنعت به سرمایه در گردش پاسخ داده شود واز انحراف منابع به سمت فعالیت های غیر مولد بخوبی ممانعت شود. 

این طرح پس از نظرخواهی از متخصصان پولی و بانکی جمع بندی و در کنار تلاش های جاری بانک های کشور برای تأمین مالی تولید، در جهت جلوگیری از رکود و اعاده رونق تولید به کار گرفته می شود.
 


ثبت نظر

ارسال