خوانساری: بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه های شهری آماده است

نمایه بانک : مهندس مسعود خوانساری (رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ) ، در نخستین دوره اجلاس فصلی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران ، ضمن تبریک به پیروز حناچی برای انتخابش به عنوان شهردار تهران گفت : اخیرا زمینه های همکاری میان اتاق بازرگانی و شهرداری تهران در دیدارهایی که داشته ایم مورد بررسی قرار گرفته و امیدواریم همکاری خوبی میان اتاق تهران و شهرداری شکل بگیرد.
  • سه شنبه 27 آذر 1397 ساعت 15:10

نویسنده و خبرنگار: نازیلا محمدی

به گزارش نمایه بانک ، مهندس مسعود خوانساری (رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ) ، در نخستین دوره اجلاس فصلی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران ، ضمن تبریک به پیروز حناچی برای انتخابش به عنوان شهردار تهران گفت : اخیرا زمینه های همکاری میان اتاق بازرگانی و شهرداری تهران در دیدارهایی که داشته ایم  مورد بررسی قرار گرفته و امیدواریم همکاری خوبی میان اتاق تهران و شهرداری شکل بگیرد.

از آنجا که تهران کلان شهری با ویژگی ها و پیچیدگی های خاص خود است ، حل مسایل شهر نیز دارای ویژگی های خاص خود بوده و در بررسی های که صورت گرفته متوجه می شویم که همان آفتی که دولت به آن دچار است ، شهرداری هم بدان دچار است . همانطور که دولت بودجه خود را در این سالها از نفت تامین کرده ، شهرداری هم دل به تراکم فروشی خوش کرده و هیچکدام برای انجام پروژه ها به بخش خصوصی توجهی نشان ندادند. تا زمانی که شهرداری می تواند تراکم بفروشد و درآمد خود را از محل فروش تراکم بدست آورد نیاز ندارد که بخش خصوصی را به کمک بطلبد. اکثر پروژه ها با هزینه های خیلی زیاد توسط خود شهرداری اجرا شده است. اما باید دید که در بهره برداری هم توانسته خوب عمل کند ؟

وی در ادامه افزود: اگر بخش خصوصی وارد شود می تواند پروژه های زمین مانده را تمام کند و هزینه کمتری هم داشته باشد.

دولت 600 هزار میلیارد پروژه نیمه تمام دارد و سالیان سال پروژه ها معطل مانده ، نه امکان بهره برداری از پروژه ها را دارد و نه اینکه به بخش خصوصی واگذارمی کند . شاید بدلیل اینکه برای اتمام سرمایه بیشتری را نیاز دارد و پروژه ها بازدهی لازم را ندارد ، همینطور نیمه کاره باقی مانده است. و می بینیم که همواره  نوع برخورد برای جذب سرمایه گذار خصوصی درست نبوده است.  یکی از نمونه ها شهر آفتاب است که این پروژه توسط شهرداری اجرا شد اما در جهت بهره برداری نتوانست موفق عمل کند.

در تهران با توجه به فرصت های زیاد برای توسعه گردشگری ، می بینیم که چقدر بخش خصوصی می تواند در راستای توسعه گردشگری کمک کند اما این بستر برای مشارکت بخش خصوصی مهیا نیست. موضوع دیگر توسعه پارکینگهای طبقاتی است که می تواند با اتکا به بخش خصوصی و نیاز تهران به پارکینگ انجام شود و این یکی دیگر از فرصت های سرمایه گذاری است.  تراکم فروشی تا ابد نمی تواند ادامه یابد و شهرداری باید توجه خود را برای اداره شهر به بخش خصوصی معطوف بدارد.


ثبت نظر

ارسال