مدیر عامل بورس تهران: ارزش معاملات بورسی ۶ برابر شد/ بورس می‌تواند سپر تورم باشد

نمایه بانک : مدیر عامل بورس تهران از افزایش ۳۸۵ درصدی صدور کد معاملاتی جدید در بورس و همچنین افزایش ۶.۵ برابری ارزش معاملات در بورس تهران خبر داد و گفت: هدایت درست نقدینگی موجود در جامعه به بورس می‌تواند سپر تورم شود و منجر به خلق ثروت و افزایش تولید ملی خواهد شد.
  • شنبه 7 اردیبهشت 1398 ساعت 14:18

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا، علی صحرایی درباره عملکرد بورس تهران در سال ۱۳۹۸، گفت: بازار سهام در فروردین ماه به دلیل ویژگی‌های چندگانه مانند شفافیت بیشتر، در دسترس بودن بازار برای همگان، توسط ۱۸۰۰ ایستگاه معاملاتی و ۲۱ تالار منطقه‌ای مورد استقبال قرار گرفت.

به گفته وی، تسهیل دسترسی مردم به معاملات برخط، نقدشوندگی بازار را افزایش داده است و نشان می‌دهد مردم به اهمیت بازار سرمایه بیش از پیش پی برده‌اند.

صحرایی با اشاره به رکوردشکنی ‌های شاخص کل طی هفته‌های گذشته، گفت: شاخص کل در ابتدای سال، ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد بود که به ۲۰۴ هزار و ۳۷۶ واحد رسید و بیانگر ۱۴ درصد افزایش است. شاخص کل هم وزن نیز که برای فعالان بازار حائز اهمیت است و نشانگر اقبال مردم به بیشتر صنایع و شرکت‌های بورسی است، در ابتدای سال ۳۲ هزار و ۹۶۸ واحد بود که به ۴۰ هزار و ۶۵۳ واحد رسید و بیانگر ۲۳ درصد افزایش است.

ارزش بازار سهام از ۷۸۴ هزار میلیارد تومان گذشت

مدیرعامل بورس تهران ادامه داد: ارزش بازار سهام از ۶۸۰ هزار میلیارد تومان به بیش از ۷۸۴ هزار میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به ابتدای سال با افزایش ۱۵ درصدی همراه است. ارزش اسمی بازار از ۱۷۳ هزار میلیارد تومان به ۱۹۴ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد. نسبت ارزش بازار به ارزش اسمی برابر ۳.۹ است. ارزش بازار ۳۰ شرکت بزرگ برابر ۴۹۱ هزار میلیارد تومان و معادل ۶۳ درصد ارزش کل بازار است.

وی افزود: ارزش اسمی بازار بدهی با ۲۷ اوراق مختلف مشارکت، صکوک و گواهی سپرده، بیش از ۷۶ هزار میلیارد ریال است. همچنین ارزش صندوق‌های قابل معامله با ۱۱ صندوق، بیش از ۹,۰۰۰ میلیارد ریال است.

صحرایی درباره تعداد شرکت‌هایی که در بورس عرضه شدند، گفت: در فروردین ماه یک شرکت حذف و به فرابورس منتقل شد. این در حالی است که تعداد کل شرکت‌های حاضر در بورس ۳۲۶ مورد است و ۱۳۸ شرکت در بازار اول و ۱۸۸ شرکت در بازار دوم حضور دارند.

مدیر عامل بورس تهران به تأمین مالی از طریق بورس در فروردین ماه اشاره و اظهار کرد: ۲۱۳ هزار میلیارد ریال تأمین مالی در فروردین ۱۳۹۸ از روش افزایش سرمایه صورت گرفته که نسبت به دوره مشابه سال قبل (۱۰ هزار میلیارد ریال) ۲۰۴۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۶.۵ برابری ارزش معاملات در بورس تهران

وی با اشاره به افزایش ارزش معاملات گفت: ارزش کل معاملات از ۲۱ هزار میلیارد ریال به ۱۶۰ هزار میلیارد ریال رسید که افزایش ۶۶۲ درصدی را نشان می‌دهد. حجم معاملات نیز ۶۴ میلیارد انواع اوراق بهادار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۶۰ درصد افزایش یافته است. همچنین متوسط روزانه کل معاملات بیش از چهار میلیارد انواع اوراق بهادار به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال به ازای هر روز بوده است.

صحرایی درباره دفعات معاملات بیان کرد: دفعات معامله نیز حدود چهار میلیون دفعه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۶۴ درصد افزایش داشته است. ارزش معاملات برخط در این دوره از ۱۲ هزار میلیارد ریال به ۱۴۴ هزار میلیارد ریال افزایش رسیده که نشانگر ۱۱۰۰ درصد افزایش در معاملات برخط است.

مدیرعامل بورس تهران به آموزش و فرهنگ‌سازی برای معاملات مستقیم و غیر مستقیم را مهم و سبب کاهش رفتار توده‌وار در بازار دانست و گفت: سهم خرید و فروش برخط از معاملات نرمال به ۵۱ درصد رسید. این نسبت در دوره مشابه سال قبل برابر ۳۷ درصد بوده است. نسبت قیمت به درآمد ۱۲ ماه گذشته به ۷.۹۳ مرتبه رسید، این نسبت در ابتدای سال برابر ۶.۴۱ مرتبه بوده است. اشخاص حقیقی ۶۲ درصد خریدها و ۵۸ درصد فروش‌ها را پوشش داده‌اند. در خالص جابجایی‌ها بیش از ۶,۴۷۸ میلیارد ریال از حقوقی به سمت حقیقی بوده است.

صدور بیش از ۱۲ هزار کد معاملاتی جدید در بورس

صحرایی در پاسخ به اینکه چند کد معاملاتی در فروردین صادر شده است؟ اظهار کرد: بیش از ۱۲ هزار کد جدید معاملاتی در بورس تهران ایجاد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل بورس تهران در پاسخ به سوالی درباره درآمد واقعی شرکت‌ها بر اساس مجامع ناشران، گفت: درآمد واقعی شرکت‌ها به رقم ۶,۰۰۰ میلیارد ریال رسید و ۳,۰۰۰ میلیارد ریال تقسیم شد. در مدت مشابه سال قبل از ۵,۰۰۰ میلیارد ریال درآمد واقعی ۳,۰۰۰ میلیارد ریال تقسیم شده بود که درآمد واقعی ۱۲ درصد افزایش و سود نقدی ۱۵ درصد را افزایش نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی در بورس تهران چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: در حوزه آموزش ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت دوره آموزشی عمومی و فرهنگ‌سازی، ناشران، کارگزاران، فعالان بازار پیش‌بینی و ۱۶۰ هزار نفر ساعت دوره‌های عمومی و فرهنگ‌سازی در تالارهای مناطق برنامه شده است.

مدیرعامل بورس تهران به تنوع‌سازی ابزارهای نوین مالی به ابزار فروش استقراضی اشاره و اظهار کرد: ابزار فروش استقراضی یک ابزار کلاسیک در بازار سرمایه است که مقررات آن تصویب شده و به تأیید کمیته فقهی سازمان بورس رسیده است. تلاش می‌کنیم در سه ماهه ابتدای سال جاری با آماده‌سازی زیر ساخت‌ها و مشارکت شرکت‌های OMS با روش‌های بومی سازی راه اندازی شوند. همچنین تقویت زیر ساخت‌های فنی جزو برنامه‌های اصلی بورس تهران است.


ثبت نظر

ارسال