سلیمانی : صنعت بیمه در حال رشد است/ کمک کنیم که صنعت بیمه همپای بازارهای مالی و پولی حرکت کند...

نمایه بانک : دکترغلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار با حضور خبرنگاران حوزه بیمه برگزار شد، پس از ارائه یک گزارش مختصر از عملکرد بیمه در سال گذشته و سه ماه اول سال به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.
  • سه شنبه 16 مرداد 1397 ساعت 8:0

نویسنده و خبرنگار: نازیلا محمدی

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بیمه مرکزی ، سلیمانی که با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در جمع خبرنگاران سخن می گفت، بیان داشت :  کشور در شرایط بسیار حساس اقتصادی است و امیدوارم خبرنگاران بتوانند به رسالت سنگین خود در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به افکار عمومی به درستی عمل کنند . خوشبختانه تاکنون مجامع شرکت های بیمه تشکیل شده است و نکات مهم و تکالیف درصورتهای مالی مشخص شده و به همکاران اعلام شدو وضعیت سال مالی 96 مشخص شده است . صنعت بیمه یک صنعت رو به رشد است . گرچه نسبت به بازارهای پولی و مالی دچارعقب ماندگی هایی است اما لازم است شرایطی را فراهم کنیم که سه ضلع مثلث پولی و مالی یعنی بانک، بورس و بیمه به صورت همگون رشد کنند.

وی با ارائه آمار و ارقام در رشته های مختلف صنعت بیمه ، خواهان توجه به اهمیت رشد این صنعت و نقش آن در بازار پولی و مالی شد. به گفته دکتر سلیمانی صنعت بیمه در حال رشد است و آینده نوید بخشی را از آن انتظار داریم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر سه رشته بیمه شخص ثالث، درمان و بیمه های عمو و زندگی در صدر قرار دارند و باید تلاش شود که سایر رشته ای بیمه نیز مورد توجه قرار گیرد و این پتانسیل در کشور وجود دارد. و لازم است تا همکاران ما در صنعت بیمه و رسانه ها در جهت ارتقا تمام شاخه های این صنعت و رساندن آن به جایگاه شایسته اش در بازار پولی و مالی کشور تلاش کنند. با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه افزایش سهم بیمه را پیش بینی کرده اند، باید تلاش کنیم این سهم را از 2.3 به 3.2 درصد برسانیم .

رئیس کل بیمه مرکزی با ابراز امیدواری از توسعه و رشد این صنعت در میان مردم اظهار داشت: اعتقاد داریم بتوانیم افزایش 100 درصدی حق بیمه سرانه را داشته باشیم و این مهم محقق نمی شود جز با آگاهی بخشی به اشار جامعه توسط رسانه ها ، و فرهنگ سازی در زمینه اهمیت نقش بیمه در زندگی فرد فرد جامعه. در این روز که امید ما رسیدن به آن است، سطح آگاهی جامعه به حدی مطلوب در زمینه شناخت رشته های مختلف بیمه رسیده و همگان خواهند دانست که هر کاری کنند نیاز به یکی از انواع بیمه و بیمه نامه دارند. همچنین انتظار اقشار جامعه از صنعت بیمه آن است که بتوانیم بازار بیمه را توسعه داده و مخصوصا سهم بیمه غیردولتی را افزایش دهیم . با توجه به شرایط اقتصادی که کشورمان درگیر آن شده لازم است که سهم بیمه های دولتی را کم کنیم و به سمت توسعه در بخش خصوصی حرکت کنیم.

وی در ادامه افزود : ارزش صنعت بیمه زمانی افزایش می یابد که محصولات جدید بیمه ای ایجاد کنیم و در بازار عرضه کنیم.

سلیمانی در خصوص بیمه حوادث طبیعی گفت : موضوع پوشش ریسک ناشی از حوادث طبیعی از طریق صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی پیگیری می شود. در پژوهشکده بیمه هم جلسات خوبی در این زمینه برگزار شده تا در زمینه توزیع این ریسک در بازار بورس از طریق اوراق بهادار اقداماتی انجام گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلایل فعالیت برخی شرکت های بیمه ای که فاقد آن سطح توانگری مالی که دستورالعمل های اجرایی بیمه شخص ثالث ماده 5 ناظر بر آن است، گفت : شرکت های بیمه ملزم به رعایت ضوابط تعیین شده هستند و اگر در مواردی بیمه انجام میشود و حق بیمه دریافت نشود ، در صورت وقوع خسارت مشکلاتی پدید می آید که معاونت نظارت در این موضوع ورود کرده و شرکت ها را ملزم کرده که حق بیمه را در زمان مشخص شده دریافت کنند تا این تفاضل ناشی از عدم دریافت به موقع حق بیمه در صورت وقوع خسارت که از چالش های جدی بیمه در بحث سرمایه های شرکت های بیمه ای است برطرف شود. مطالبات باید وصول شود و ذخیره گیری درست انجام شود.

در خصوص واگذاری سهام بیمه ایران افزود: با توجه به قانون خصوصی سازی و لزوم اصلاح ساختاری در صنعت بیمه لازم است که شرکت بیمه ایران ارزش گذاری شود و ر بازار سهام عرضه گردد که این کار هم روال قانونی خود را خواهد داشت .

در خصوص افزارش سرمایه ، 150 میلیارد تومان را در نظر گرفتیم و بیشتر شرکت های بیمه توانستند خود را با این میزان سرمایه تطبیق دهند و مهلتی که برای انجام آن مشخص شده تا پایان مرداد ماه امسال است. بحث توزیع ریسک وجود دارد و لازم است با توجه به تحریم های جدید شرایط اتکایی را خودمان تامین کنیم. در هر حال اگر مشکلی به وجود آید بیمه مرکزی نقش بیمه اتکایی را به خوبی ایفا می کند.

 دکتر سلیمانی با اشاره به توقع به حق سهامداران در خصوص سود دهی مناسب برای سرمایه گذاری بیان داشت: سهامدار توقع اش از سرمایه گذاری رسیدن به سود است و ما به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت شرکت های بیمه ای لازم است نظارت کافی را در این خصوص اعمال کنیم ، تا ذخایر لازم گرفته شود و از مواردی که به سود دهی بیشتر یاری می رساند، رفتن به سمت شاخه های دیگر صنعت بیمه است .


ثبت نظر

ارسال