رشد خیره‌کننده اقتصاد ترکیه

نمایه بانک : دفتر آمار ترکیه اعلام کرد: رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست امسال با پشت سر گذاشتن تمامی پیش‌بینی‌ها موفق شد رقم ۷.۴ درصد را به ثبت برساند.
  • جمعه 25 خرداد 1397 ساعت 15:20

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا ، به نقل از دیلی صباح، به گفته دفتر آمار ترکیه، تولید ناخالص داخلی ترکیه به قیمت جاری در سه ماهه نخست سال به ۱۷۵.۷۳ میلیارد دلار افزایش یافته است. اقتصاد ترکیه در سه ماهه سوم و چهارم سال گذشته نیز رشد ۱۱.۳ درصدی و ۷.۳ درصدی را به ثبت رسانده بود.

طبق محاسبات صورت گرفته، بزرگ‌ترین محرک رشد سه ماهه نخست سال مروبط به مصارف شخصی با سهم ۷.۴ واحدی است و پس از آن سرمایه گذاری با ۲.۸ واحد و مصارف عمومی با ۰.۵ واحد قرار دادند. اقتصاد ترکیه سال گذشته نیز در مجموع رشد ۷.۳ درصدی داشت و حجم تولیدات این کشور به ۳.۱ تریلیون لیر رسید.

رجب طیب اردوغان - رئیس جمهور ترکیه - در حساب رسمی توئیتری خود نوشت اقتصاد ترکیه در سه ماهه نخست رشد ۷.۴ درصدی داشته است که یکی از سریع‌ترین نرخ های رشد در بین کشورهای جهان محسوب می شود.

وی همچنین افزود که کشورش شروعی سریع در سال ۲۰۱۸ داشته است و با وجود تمامی حملاتی که اقتصاد می شود، به رشد نیرومند در زمینه های کلان ادامه خواهند داد.

همچنین در تحلیل جداگاه صنایع ترکیه، فعالیت های صنعتی با رشد ۸.۸ درصدی رکوردار است و پس از آن ساخت و ساز با رشد ۶.۹ درصدی و کشاورزی با رشد ۴.۶ درصدی قرار دارند. از سوی دیگر بخش خدمات شامل عمده فروشی و خرده فروشی، حمل و نقل و مواد غذایی رشد ۱۰ درصدی داشته اند.

مهمت شمشک - معاون وزیر اقتصاد ترکیه - گفت: ماهیت انحصاری رشد ما ادامه خواهد داشت، با سیاست های حمایتی حزب حاکم در ۱۰ سال گذشته برای ۸.۸ میلیون نفر شغل ایجاد شده است و فقط در سال گذشته برای ۱.۲ میلیون نفر شغل ایجاد شده است. این اشتغال زایی نیرومند به تحکیم رشد ما کمک خواهد کرد.

 


ثبت نظر

ارسال