در نشست «سواد رسانه‌ای و اقتصاد مقاومتی» مطرح شد: اقتصاد مقاومتی با کمک رسانه‌ها امکان‌پذیر است

نمایه بانک : نشست «سواد رسانه‌ای و اقتصاد مقاومتی» 10 آبان‌ماه در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.
  • سه شنبه 11 آبان 1395 ساعت 14:58

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا، عبدالمجید نگارش‌نژاد مدیرکل فرهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری طی سخنانی در این مراسم، نقش سواد رسانه‌ای در تحقق اقتصاد مقاومتی را بسیار تعیین‌کننده دانست و تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی، کمبود و محدودیت را در ذهن مردم تداعی می‌کند اما این نگاه اشتباه است و اینجاست که نقش رسانه‌ها را در تحقق اقتصاد مقاومتی برجسته می‌شود.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد درون‌زای برون‌گرا و پیش‌رو است و بر تولیدات داخلی تکیه می‌کند. ما با این نگاه می‌توانیم جلوی نفوذ و وابستگی را بگیریم.

مدیرکل فرهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: ما برای مازاد تولیدی که دنیای صنعتی به وجود می‌آورد باید بازار مصرف ایجاد کنیم و یکی از راه‌هایی که این بازار مصرف را ایجاد می‌کند، جلوگیری از قاچاق کالا و ارز است.

او در ادامه اضافه کرد: یک جنبه سواد رسانه‌ای توانایی آگاهی‌دادن است و برای تغییر رفتار باید از ابتدا به افراد جامعه آگاهی داد اما رسانه‌ها تا به اینجا نقش خود را به درستی ایفا نکرده‌اند. اگر سواد رسانه‌ای پایین باشد نمی‌توان انتظار آگاهی از مردم داشت.

نگارش‌نژاد در ادامه تصریح کرد: رسانه باید از مسئولان مطالبه کند اما تا به امروز نقش رسانه کافی نبوده است. البته آگاهی هم به تنهایی کافی نیست چون تعهد به اجرا را نمی‌آورد. این آگاهی باید نهادینه و تبدیل به باور شود.

مدیرکل فرهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: رسانه‌ها باید بتوانند نقش آگاهی‌بخشی و تبدیل آن به باور را ایفا کنند و این امر باعث تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود.

ناصر فخاری رئیس مرکز علمی‌کاربردی گفتمان انقلاب نیز در این نشست اظهار کرد: ما سه ویژگی عمده را برای رسانه‌ها در نظر می‌گیریم. رسانه باید تمدن‌ساز، ابزار و توانمندساز باشد و این ویژگی‌ باعث می‌شود که باور ایجاد شود.

همچنین سیدتقی کمالی دبیر علمی این همایش تصریح کرد: سه مبحث در سواد رسانه‌ای وجود دارد که شامل تعامل، پذیرش و به کار بردن است. سواد رسانه‌ای نگاه منتقدانه به محتوایی که ارائه می‌شود دارد. وقتی با رسانه‌ای مواجه می‌شویم باید شاخص‌هایی داشته باشیم. سواد رسانه‌ای هر کشوری مبتنی بر ارزش‌ها و باورهای آن کشور است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید اقتصاد مقاومتی اجرا شود باید به گفتمان تبدیل شود. من سواد رسانه‌ای را بهره‌بردار و تولیدکننده محتوا و بسترساز می‌دانم.

کمالی افزود: شبکه‌های غربی همه نیازهای ما را برطرف می‌کنند و به خود وجهه رسمی می‌دهند و در نتیجه کالاهای غربی را به ما تحمیل می‌کند.

او درباره تبلیغات در رسانه‌های ایران گفت: ما در حوزه رسانه و تبلیغات ناشی عمل می‌کنیم و باید به شکل فنی آن را جا بیندازیم. ما کالاهای خود را باید به کمک رسانه‌ها و هوشمندانه در بین مردم تبلیغ کنیم و باید بدانیم که چه چیزهایی تولید می‌شود و با شاخص‌های ما تطبیق دارد یا خیر.


ثبت نظر

ارسال