احصاء تکالیف برنامه ششم در قالب 33 پروژه در وزارت اقتصاد / توضیحات وزیر اقتصاد در خصوص سوالات نمایندگان پیرامون گمرک، بیمه، خصوصی سازی و جذب سرمایه خارجی

نمایه بانک : وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه جلسه استیضاح در خصوص عدم اجرای برنامه‌های اعلامی در زمان اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی و عدم توجه به اقتصاد مقاومتی گفت: به جرات می توانم بگویم برنامه های اعلامی در زمان رای اعتماد به 33 پروژه عملیاتی مشخص، دارای زمان بندی و مسوول معین تبدیل شده است./ وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه سخنان خود در جلسه استیضاح، به تشریح دست آوردهای وزارت اقتصاد طی یک سال گذشته در زمینه مالیات، بیمه، گمرک، خزانه داری، خصوصی سازی و سرمایه گذاری خارجی پرداخت.
  • یکشنبه 4 شهریور 1397 ساعت 18:37

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از شادا، دکتر مسعود کرباسیان با بیان این مطلب اظهار داشت: بعد از ابلاغ برنامه ششم، تمام تکالیف برنامه ششم که نمایندگان محترم برای وزارت اقتصاد در نظر گرفته اند را مورد به مورد احصا کردیم و در دل برنامه ها و 33 پروژه گنجاندیم.
 

وی افزود: در طول تاریخ چهل ساله بعد از انقلاب، یک وزارتخانه را پیدا کنید که برنامه‌ای راهبردی-عملیاتی با جزییات ما و با رویکردی کاملا علمی داشته باشد و هفتگی پیگیری کند، آنچه در برنامه آمده است برش سال 96 و 97 آن تدوین شده و مورد به مورد، فعالیت به فعالیت، سازمان به سازمان و هفته به هفته پیگیری می شود.
 

کرباسیان با تاکید بر اینکه، من بر عهدی که با مجلس بسته بودم، باقی ماندم و باقی خواهم ماند، گفت: من این آمادگی را دارم کمیته ای از مجلس تعیین شود و نظارت بر پیشرفت پروژه های ما را مستمرا پیگیری نماید و الگویی برای ارزیابی عملکرد دستگاه ها و بودجه ها شود.
 

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: در مورد اقتصاد مقاومتی فقط به دو نکته بسنده می کنم که اگر ما به اقتصاد مقاومتی بی توجه بوده ایم پس چرا سامانه سنهاب ما در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عنوان سامانه برتر انتخاب شد؟ اگر ما در اقتصاد مقاومتی کم کار بوده ایم چرا تا کنون چندین بار در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عنوان دستگاه برتر مورد تقدیر قرار گرفته ایم؟
 

وی با بیان اینکه، اقتصاد مقاومتی، محور و مدار تمام 33 پروژه راهبردی ماست، تاکید کرد: در راستای پروژه‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بود که ساماندهی سهام عدالت را به پیش بردیم و اکنون 40 میلیون نفر از میوه سهام عدالت بهره مند شدند؛ گام بلند بعدی را در زمینه سهام عدالت با همکاری مجلس و طبق نظر نمایندگان به پیش خواهیم برد.
 

کرباسیان افزود: در سال 96، 28 پروژه و تکلیف از طرف ستاد فرماندهی برای ما تعریف شد؛ ما به خوبی آن 28 تکلیف را انجام دادیم و بنابه تایید رسمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی میزان موفقیت ما در 93% بوده است.
 

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وظیفه شرعی و قانونی من در قبال دستورات مقام معظم رهبری است.
 

وی یادآور شد: در چندین ماه گذشته تنها دستگاهی که دو مورد از اقدامات و پروژه هایش مورد عنایت و تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفت آن هم در سخنرانی‌های عمومی ایشان، وزارت اقتصاد بود، یک بار در مورد پروژه گمرک و یک بار در زمینه پروژه بهبود فضای کسب وکار بوده است که این تقدیر و توجه سرمایه‌ای برای وزارت اقتصاد است.
 

کرباسیان افزود: این نشان می‌دهد که تمرکز بر اجرا، دوری از جنجال‌های رسانه‌ای و حاشیه‌ها و تلاش برای پیشرفت کشور، بی‌ثمر نیست؛ همین تمرکز بر اجرا بوده است که رتبه کارآیی فرآیندهای گمرک را 40 پله بهبود داده، رتبه رقابت پذیری جهانی را هفت گام به پیش برده و با وجود تحریم ها هنوز پیش‌بینی‌ها در مورد آینده اقتصاد ایران بالاتر از متوسط منطقه و کشورهای رقیب است.
 

وزیر اقتصاد خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: شما بهتر از من می‌دانید که اکنون کشور وارد فضای جنگ اقتصادی شده است؛ دشمن تمام سنگرها و خاکریزهای اقتصادی و اجتماعی را از بازار گرفته تا صنعت، تجارت و فضای مجازی مورد هدف قرار داده است.
 

وی ادامه داد: آمریکا در تلاش است با تحریم سیستم بانکی ایران عملا شریان‌های اقتصادی کشور را مسدود کند تا بدینوسیله مردم را تحت فشار قرار داده و در نتیجه ناآرامی‌ها را افزایش دهد و دولت و نظام را با مشکل روبرو سازد.
 

کرباسیان بار دیگر تکرار کرد: باور کنیم که ما وارد یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار شده‌ایم؛ جنگ اقتصادی تحمیلی که فقط قصدش ایجاد مزاحمت نیست بلکه کیان نظام را نشانه گرفته است.
 

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: مشاور کاخ سفید گفته دولت ترامپ با اخراج بانک مرکزی ایران از سیستم مالی دنیا در حال اجرای طرح ایجاد تورم و گرانی در ایران و کاهش ارزش ریال است تا نارضایتی ها و ناآرامی ها در ایران افزایش یابد.
 

وی تاکید کرد: ترامپ برای عدم خرید نفت ایران کشور به کشور پیام می فرستد؛ خزانه داری آمریکا شرکت به شرکت برای خروج از همکاری با ایران مذاکره می کند.
 

کرباسیان خاطرنشان کرد: دشمنان ملت ایران به ویژه آمریکا با صرف میلیاردها دلار برای جوسازی تبلیغاتی وسیاه نمایی علیه ایران و همچنین اقدامات جدی در سطح منطقه و دنیا سعی دارند تور تحریم‌ها را برسر مردم ایران بگسترانند.
 

وی تصریح کرد: وزیر خزانه داری آمریکا که از مدافعان شناخته شده رژیم صهیونیستی است با تلاش NSA شامل 16 دستگاه اطلاعاتی آمریکا اقدامات گسترده ای را شروع کرده‌اند و با اعزام هیئت‌های امنیتی-اقتصادی به کلیه کشورهای طرف ایران و حتی همسایگان ما اینکار را دنبال می کنند.
 

وزیر اقتصاد افزود: لذا در چنین شرایطی ضمن آنکه صادقانه به وجود برخی مشکلات اقتصادی که خاطر مردم را آزرده است اذعان می‌کنم، معتقدم در شرایط بسیار حساس اقتصادی کنونی و در جبهه نبرد اقتصادی نامتوازن، باید مبتنی بر سه اصل برنامه ریزی، سرعت عمل و اتحاد به پیش رفت.

 

 

توضیحات وزیر اقتصاد در خصوص سوالات نمایندگان پیرامون گمرک، بیمه، خصوصی سازی و جذب سرمایه خارجی

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از شادا، مسعود کرباسیان با بیان اینکه "دغدغه نمایندگان  مجلس عدم اجرای عادلانه نظام مالیاتی کشور به نحوی است که بیشترین فشار مالیاتی بر واحدهای تولیدی و اقشار کم درآمد حاکم است و صاحبان درآمدهای کلان از دادن مالیات فرار می کنند"، اظهار داشت: در پاسخ به این سوال نمایندگان محترم باید بگویم، برای اولین بار ما 3200 پرونده فرار مالیاتی سنگین را شناسایی و رسیدگی قطعی کردیم و ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات از تحلیل تراکنش‌های مشکوک و سازوکارهای مبارزه با پولشویی شناسایی کردیم. ما توانستیم ۳۰۰ هزار مودی جدید مالیاتی شناسایی کنیم که تا کنون مالیات نمی دادند و هزینه آن‌ها را سال‌ها تولیدکنندگان پرداخت می کردند.
 

وی با اعلام اینکه ما "طرح جامع مالیاتی را بدون کمک خارجی احیا کردیم" افزود: این، پروژه ای است که از سه دولت قبل آغاز شده و در تنگنای جدی بود اما به باور همه ناظران جان دوباره ای گرفته است.
 

کرباسیان گفت: اکنون تمام اظهارنامه های مالیاتی به صورت اتوماتیک در سامانه مالیاتی بارگذاری شده است و فقط یکی از نتایج اولیه این طرح آن بود که بیش از یک میلیون و سیصد هزار اظهارنامه عملکرد، مبتنی بر اعتماد و خوداظهاری پردازش شد و بیش از 10 میلیون ساعت در زمان مودیان صرفه‌جویی شد.
 

وی ادامه داد: همچنین در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری، سهم مالیات بر مصرف از کل مالیات ها از 43 درصد در سال 1392 به 54 درصد در سال 1396 افزایش یافت و در مقابل، سهم مالیات بر تولید در دوره مذکور از 52 درصد به 43 درصد کاهش یافته است.
 

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما به نظام مالیات بر ارزش افزوده عمق داده و   فراخوان و ثبت نام مرحله هفتم را انجام دادیم، افزود: ما لایحه دائمی نمودن قانون مالیات بر ارزش افزوده را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم که بررسی آن با زحمات کمیسیون اقتصاد به پایان رسید و هم اکنون منتظر تصویب در صحن علنی هستیم.
 

 وی با بیان اینکه در مورد ماده 251 مکرر (ناظر بر دادخواهی مالیاتی)، یک رویه غلط در گذشته وجود داشت که مردم را ناچار میکرد از سراسر کشور به وزارت اقتصاد مراجعه کنند، اظهار داشت: برای جلوگیری از گرفتار کردن مردم، اختیارات وزیر را در این خصوص به استان ها تفویض کردم تا در همان جا کار مردم رسیدگی و پاسخ داده شود و اخیرا هم مشکل کلافه کننده مردم در مورد مالیات نقل و انتقال مسکن را حل کردیم.
 

وزیر اقتصاد ادامه داد: در راستای دغدغه نمایندگان محترم در خصوص افزایش شفافیت و عدالت مالیاتی، در این دوره، مالیات ستانی هوشمند و مبتنی بر اطلاعات را آغاز کرده ایم و در اولین گام، در برخی فرآیندها ارتباطات چهره به چهره را حذف کرده ایم و خطاهای ناشی از عامل انسانی از برخی فرآیندها کنار گذاشته شده است.
 

وی گفت: به عنوان وزیر اقتصاد تاکید می کنم، همه ما در اداره کشور در قبال بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه، محرومین و مستمندان مسوولیم و همه باید مشارکت مالیاتی در رفاه و توسعه کشور داشته باشند. فرار از مالیات، گناهی نابخشودنی است که حتما باید با عقوبت همراه باشد.
 

وزیر اقتصاد در محور دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه در سال ۱۳۹۶ حدود 72 درصد از منابع مورد نیاز دولت از منابع غیر نفتی شامل مالیات، گمرک، سود سهام، خصوصی سازی و انتشار اوراق مالی تامین شده است، گفت: عملکرد مطلوب و رو به جلوی ما در حوزه مالیات دستاوردهای مطلوبی برای کل نظام داشته و اکنون میزان وابستگی بودجه به نفت از متوسط سالانه 35 درصد به 26 درصد در سال جاری کاهش یافته است و وزارت امور اقتصاد و دارایی، بزرگترین تامین کننده مالی دولت محسوب می شود.
 

وی اظهار داشت: خدای را شاکرم، که دریافت مالیات را طبق تکالیف قانونی تعیین شده توسط مجلس به انجام رساندیم و امروز از هر 4 ریالی که در دولت هزینه می شود 3 ریال آن را وزارت اقتصاد تامین می کند. سه چهارم منابع مورد نیاز از وزارت اقتصاد تامین می شود و این ناشی از توسعه پوشش مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی، افزایش درآمدهای گمرکی و سایر سازمان ها و منابع است.
 

وزیر اقتصاد در خصوص  تامین منابع مالی خارجی شامل جذب سرمایه گذاری خارجی و فاینانس نیز گفت: به رغم فضاسازی‌های منفی بین‌المللی و مسائل ناشی از بازگشت تحریم‌ها به رکورد بی‌نظیر بیش از 5 میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی در سال 2017 رسیده ایم که نسبت به سال 2016، معادل 50 درصد رشد داشته و این در گزارش مرجع بین المللی آنکتاد به تایید رسیده است.
 

وی تصریح کرد: این مبلغ سرمایه های خارجی ورودی به کشور، در قالب سرمایه گذاری مستقیم خارجی بوده و شامل قراردادها و مصوبات سرمایه گذاری خارجی نمی شود.
 

وزیر اقتصاد گفت: خواسته همیشگی ما در کشور، وجود پنجره واحد سرمایه گذاری خارجی بوده که خوشبختانه در این دوره این سامانه فعال شده است و تاثیر مثبتی داشته است و در حال توسعه نیز هست.
 

کرباسیان گفت: در زمینه تامین مالی خارجی و فاینانس هم باید عنوان کنم، طبق تکلیفی که مجلس به ما ابلاغ کرد، مجموع قراردادهای تامین مالی خارجی از شهریور 96 تا کنون را به میزان  29.6 میلیارد دلار رسانده ایم، یعنی قرارداد تامین مالی منعقد کرده‌ایم و ضمانت نامه های آن را هم صادر کرده‌ایم. این در حالی است که رقم مذکور تا پایان سال 1395 کمتر از 3 میلیارد دلار بوده ‏است.
 

وی با یادآوری اینکه نمایندگان مجلس در ماده 4 برنامه ششم توسعه، وزارت اقتصاد را به استفاده بهینه از تامین مالی خارجی در قالب فاینانس و سرمایه گذاری مستقیم مکلف کرده اند، اظهار داشت: عملکرد ما تا این لحظه علی رغم مشکلات خارجی و اینکه تمام ابزارها در اختیار وزارت ما نیست، در چارچوب قانون و برنامه مدنظر نمایندگان محترم مجلس و کاملا موفق بوده است.
 

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالات نمایندگان در خصوص گمرک نیز به افزایش سطح تعرفه واردات از شش درصد  در سال 92 به 13 درصد در سال 96 در راستای حمایت از تولید داخلی و افزایش 175 درصدی درآمد گمرک در سال 96، نسبت به سال 92،  اشاره کرد.
 

وی با اعلام اینکه کشفیات مواد مخدر در سال 96 نسبت به سال 92، معادل 740 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: در سال 91، تنها 15کیلوگرم کشفیات [پیش ساز] مواد مخدر داشته ایم و اکنون 300 هزار کیلوگرم پیش ساز مواد مخدر را در یک سال کشف کرده ایم.
 

وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان که از انهدام برخی مدارک گمرک جمهوری اسلامی در اثر آتش سوزی سخن گفته بود نیز گفت: خوشبختانه تمام اطلاعات و اسناد گمرک جمهوری اسلامی به صورت الکترونیکی ضبط و ثبت شده و تمام اسناد مذکور به صورت الکترونکیی موجود و در دسترس هستند.
 

کرباسیان گفت: قبل از سال 92، کل پرونده های قاچاق مکشوفه، 40 میلیارد تومان بوده است در صورتی که در اثر استفاده از سامانه های گمرکی و تجهیزات مدرن مانند ایکس ری، فقط در سه ماهه نخست سال 97، بیش از 300 میلیارد تومان ارزش پرونده های قاچاق مکشوفه است که رشدی 695 درصدی را نشان می دهد.
 

وی افزود: به خاطر بهره‌برداری از دستگاه های کنترلی پیشرفته، 653 نفر در سال 96 و 97 حین گذر غیرقانونی از مرز در بین بار شناسایی و دستگیر شدند، در حالیکه در سال های قبل، امکان شناسایی قاچاق انسان وجود نداشت.
 

وزیر اقتصاد یادآور شد: بر اساس همین دستاوردها است که ما در شاخص جهانی کارآیی فرآیندهای گمرکی حدود 40 رتبه و در شاخص لجستیک 32 رتبه بهبود پیدا کردیم.
 

وی در خصوص سوالات نمایندگان در زمینه بیمه نیز گفت: شما نمایندگان محترم در برنامه ششم از ما خواسته بودید که سهم بیمه زندگی را افزایش دهیم ما نیز طبق تکلیف عمل کردیم و سهم بیمه‌های زندگی  از حق بیمه تولیدی از 11.9 درصد به 13.4درصد یعنی 2.5 درصد افزایش، در یک سال افزایش دادیم.
 

کرباسیان تاکید کرد: دقت کنید که در این مدت، حوادث بزرگی چون کشتی سانچی با پوشش خسارت 100 میلیون دلار، آتش‏سوزی ساختمان پلاسکو، معدن زغال‏سنگ یورت، سانحه ریلی هفت‏خوان ریلی (قطار مشهد-تبریز) و آتش ‏سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی رخ داد و خسارت های عظیمی به بار آمد که صنعت بیمه بدون کمترین مشکلی این خسارت های جانی و مالی را پوشش داد.
 

وی ادامه داد: در زمینه خصوصی سازی سه هدف مهم داشتیم اول اینکه واحدها را به شرکت های شبه دولتی ندهیم و دوم اینکه خصوصی سازی تبدیل به غارت سرمایه های کشور نشود و سوم آنکه این واگذاری‌ها به توسعه سرمایه‌گذاری و ارتقاء بهره‌وری منجر شود.
 

وزیر اقتصاد اعلام کرد: در طول فعالیت یک ساله دولت دوازدهم 190 بنگاه را قیمت گذاری و عرضه کردیم در صورتی در سال‌های گذشته به صورت متوسط 120 بنگاه عرضه می شد یعنی 60 درصد رشد.
 

وی گفت: در این مدت، ارزش بنگاه‌های قیمت گذاری و عرضه شده برابر بوده با 28 هزار میلیارد تومان که رشد صد درصدی را نسبت به متوسط سالیانه نشان می‌دهد و این در حالی است که سهم بخش خصوصی واقعی در سال 1396 برابر با 100 درصد بوده است.
 

کرباسیان تصریح کرد: در دولت دوازدهم و در زمان مدیریت اینجانب، هیچگونه واگذاری از طریق رد دیون بابت بدهی‏های دولت انجام‏نشده است و من پای این ایستاده‌ام که در جریان خصوصی سازی حق مردم ضایع نشود.
 

وی افزود: همچنین در حوزه سهام عدالت، برای اولین بار سود سهام 40 میلیون نفر را به حساب شان واریز کردیم و امسال نیز خود را آماده کرده ایم تا 5000 میلیارد تومان سود به حساب صاحبان سهام عدالت واریز کنیم.
 

کرباسیان ادامه داد: در زمینه بهبود محیط کسب وکار که دغدغه نمایندگان مجلس بوده و هست و طی یک قانون مجزا ما را به بهبود فضای کسب وکار مکلف کرده اند، ما در کنار اقدامات متعددی که برای بهبود فضای کسب وکار انجام می دهیم، یک پروژه ویژه را نیز به نام پروژه پیشخوان مجوزهای کسب وکار کشور آغاز کرده ایم.
 

وی گفت: این پیشخوان باعث می‌شود که مردم و کسب‌وکارها به راحتی بتوانند مجوزها و استعلامات خود را از دستگاه های اجرایی بخواهند، الکترونیکی پیگیری کنند.
 

وزیر اقتصاد اعلام کرد: تا کنون بیش از ۵۰۰ مجوز زائد و محل کسب و کار را حذف کردیم. سپس دستگاه های باقی مانده را به پیشخوان ملی متصل کردیم و تا کنون 12 دستگاه اجرایی در سطح ملی به این پیشخوان متصل شده اند.
 

وی گفت: تا این زمان بر اساس استعلام انجام شده، تعداد مجوزهای درخواست شده به بیش از ۱۷۰۰ مجوز رسیده و تعداد استعلام های مبادله شده بین دستگاهی به بیش از ۸۵۰۰ استعلام رسیده است.
 

وزیر اقتصاد با اعلام طراحی و استقرار سامانه دادور به منظور نظارت بر کار مجوزدهی در دستگاه ها در استان‌ها و شهرهای مختلف، تعداد دستگاه های اجرایی متصل به پیشخوان (دادور) را ۶۰۰۰ دستگاه اجرایی از تمام 31 استان کشور عنوان کرد و گفت : این کارها در همین مدت یک سال دولت دوازدهم انجام شده است.
 

کرباسیان گفت: این پروژه آنقدر از دیدگاه ناظران بیرونی و متخصصان بین‌المللی جذاب بوده که ما را جزو شش کشور اجرا کننده پروژه های برتر بین المللی بر اساس انتخاب اجلاس جهانی جامعه اطلاعات قرر داده است.
 

وی گفت: این پروژه منجر به حذف گلوگاه های اصلی مفسده‌خیز و امضاهای طلایی در صدور مجوزها خواهد شد. تجربه گرانقدری که در گمرک در زمینه مبارزه با فساد کسب شد، در این پروژه به کار گرفته خواهد شد.
 

وزیر اقتصاد یادآور شد: این پروژه مورد تقدیر و عنایت مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته و فرمودند با قوت تمام پیگیری شود و وظیفه خودم می دانم ضمن تشکر از لطف و عنایات ایشان، این پروژه را تا حصول به نتیجه نهایی دنبال کنم


ثبت نظر

ارسال