در سال 97 تقاضای مسکن رو به رشد است

نمایه بانک : بهروز ملکی تحلیل گر ارشد بازار مسکن و مستغلات ، در همایش ملی تامین مالی و سرمایه گذاری مدیران، چشم انداز بازار مسکن در سال 97 را با توجه به خروج آمریکا از برجام چنین تحلیل کرد: با توجه به اینکه مسکن 35 درصد از هزینه های کشور را به خود اختصاص داده، این بخش کمتر از سایر بخش ها تحت تاثیر خروج آمریکا از برجام قرار می گیرد.
  • جمعه 21 اردیبهشت 1397

گزارشگر خبری: نازیلا محمدی

به گزارش نمایه بانک ، بهروز ملکی تحلیل گر ارشد بازار مسکن و مستغلات ، در همایش ملی تامین مالی و سرمایه گذاری مدیران ، چشم انداز بازار مسکن در سال 97 را با توجه به خروج آمریکا از برجام چنین تحلیل کرد: با توجه به اینکه مسکن 35 درصد از هزینه های کشور را به خود اختصاص داده، این بخش کمتر از سایر بخش ها تحت تاثیر خروج آمریکا از برجام قرار می گیرد.

وی در ادامه افزود :  بر اساس اطلاعات مرکز آماردر سی سال گذشته سکونت مالکیتی کاهش یافته و شاهد افزایش 31 درصدی سکونت اجاره ای در مناطق شهری و روستایی هستیم . به همین جهت سازندگان مسکن باید  افت وضعیت اقتصادی خانواده ها مورد توجه قرار دهند و به سمت ساخت خانه هایی با متراژکم بروند.

ملکی در خصوص افزایش تعداد خانه  های خالی در تهران گفت : در حال حاضر بیش از ده درصد خانه های تهران خالی است. و از نیمه اول سال 92 که برای مدتی شاهد رونق بازار مسکن بودیم ، بازار مسکن دوباره به سمت رکود حرکت داشت. این روند تا شهریور 96 پابرجا بود و در این مقطع شاهد رشد قیمت مسکن بودیم.

وی در ادامه گفت : در 12 سال گذشته به دلیل علاقه شهرداری ها به دادن مجوز ساخت در شهرهای بزرگ به سمت واحدهای مسکونی مازاد پیش رفته ایم .

ملکی با اشاره به دلایل رکود مسکن از مهم ترین دلایل رکود طولانی مدت مسکن در سال های ۹۲تا  95  را رکود اقتصادی، نرخ بالای سود بانکی، نرخ بالای ارز، افزایش تعداد خانه های خالی بر شمرد . همچنین در بررسی متغیرهای موثر بر قیمت مسکن، درآمدهای نفتی نقش عمده ای نداشته اما "حجم بالای خانه های خالی" و "رشد اندک اقتصادی" و "نرخ بالای سود بانکی" تاثیر منفی و "تسهیل وام خرید مسکن" ، "نرخ بالای ارز" و "افزایش هزینه نهادهای تولید" تاثیر مثبت در افزایش قیمت ها داشته اند.

ملکی  در خصوص چشم انداز بازار مسکن در سال 97 بیان داشت :  در سال 97 تقاضای مسکن رو به رشد است . با توجه به اینکه مجوزهای کمتری صادر می شود، تعداد خانه های نوساز رو به پایین است و نرخ رشد قیمت مسکن ، بیش تر از نرخ تورم عمومی است  و رونق در بازار مسکن ، کم عرض تر از دوره های سابق است و در سال جاری پیش بینی می شود با توجه به شرایط موجود ، بازار مسکن رشد 5 تا 15 درصدی را تجربه کند.


ثبت نظر

ارسال