منافع و عوارض سرمایه گذاری مستقیم خارجی در توسعه اقتصادی

نمایه بانک : علی سنگینیان ، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، در همایش ملی تامین مالی و سرمایه گذاری مدیران با موضوع شیوه های تامین مالی خارجی در شرایط امروز کشور ، سخنرانی داشت و با ارائه مقاله خود در این زمینه گفت: با توجه به اینکه تمام درآمد دولت صرف هزینه های جاری می شود ، نباید روی بودجه و سرمایه دولت در زمینه تامین سرمایه حساب کنیم.
  • پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397

گزارشگر خبری: نازیلا محمدی

به گزارش نمایه بانک ، علی سنگینیان ، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، در همایش ملی تامین مالی و سرمایه گذاری مدیران با موضوع شیوه های تامین مالی خارجی در شرایط امروز کشور ، سخنرانی داشت و با ارائه مقاله خود در این زمینه گفت: با توجه به اینکه تمام درآمد دولت صرف هزینه  های جاری می شود ، نباید روی بودجه و سرمایه دولت در زمینه تامین سرمایه حساب کنیم. بازار سرمایه و بازارهای مالی با توجه به ویژگی هایی که دارند در سال آینده در خصوص تامین سرمایه به کار نخواهند آمد البته سه حوزه وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد و آن "منابع خارجی" ، "سرمایه گذاری خارجی" و" فاینانس" است.

وی در ادامه افزود : در سرمایه گذاری خارجی، سیاست های کلان کشور میزبان نقش مهمی دارند. عوامل اقتصادی که بازتاب دهنده سلامت اقتصاد و امکان کسب درآمد برای شرکت های سرمایه گذار هستند عبارتند از ؛ نرخ رشد اقتصادی، ثبات نرخ ارز، میزان ذخایر ارزی، سلامت نظام بانکی ، ثبات اقتصاد کلان، نقدشوندگی بازار و اوراق بهادار و نرخهای واقعی بهره.

وی سیاست ها و مقررات دولتی را مواردی چون سهولت بازگشت اصل سرمایه و منافع حاصل از آن ، قوانین مربوط به مالیات، قوانین و مقررات حاکم بر بازار و اوراق بهادار، کیفیت عملیات حسابداری و افشای اطلاعات، دسترسی آسان به موسسه های مالی و میزان حمایت از حقوق سرمایه گذاران بر شمرد.

سنگینیان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در توسعه اقتصادی را دارای عوارض مثبت و منفی دانست و گفت : سرمایه گذاری خارجی سبب افزایش سطح سرمایه گذاری و گسترش ظرفیت تولید و توسعه خواهد شد. همچنین در این روند خدمات جانبی از جمله انتقال فناوری و تخصیص مدیریت و مهارت های بازاریابی رشد می کنند. اما عوارض منفی هم دارد که از جمله می توان به از دست رفتن نظارت و کنترل بر تولید داخلی ، توسعه نامتوازن اقتصاد و رقابت نابرابر سرمایه گذاری داخلی و خارجی اشاره کرد. 


ثبت نظر

ارسال