هجوم‌ نقدینگی به سمت بازار سرمایه در واگذاری شرکت های دولتی

نمایه بانک : به گفته سعید اسلامی بیدگلی با توجه به هجوم نقدینگی به سمت بازار سرمایه موضوع واگذاری شرکت‌های دولتی و عرضه آن در بورس بحث جدی‌تری پیدا کرد. با توجه به اینکه از ابتدای دولت آقای روحانی، دولت تاکید داشت که سهام دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شود.
  • جمعه 29 فروردین 1399 ساعت 18:25

به گزارش نمایه بانک ، با توجه به هجوم نقدینگی به سمت بازار سرمایه موضوع واگذاری شرکت‌های دولتی و عرضه آن در بورس بحث جدی‌تری پیدا کرد. با توجه به اینکه از ابتدای دولت آقای روحانی، تاکید بر این بود که سهام دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شود. خروج ایران از بازارهای نفتی و تحریم ایران و همچنین شفافیت و فساد کمتر بازار سرمایه دولت را ترغیب کرد برای واگذاری سهام دولتی.

اسلامی بیدگلی در خصوص واگذاری سهام دولتی در قالب صندوق‌ها افزود: البته دولت مقداری از واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی به خاطر اتفاقاتی که در گذشته در خصوص واگذاری چند شرکت به بخش خصوصی اتفاق افتاده بود نگران بود. بنابراین یکی از راهکارها این بود که سهام دولتی را در غالب صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در مجموعه بورس و فرابورس عرضه کند.

اسلامی بیدگلی در ادامه افزود : سهام دولت در داخل یک صندوق سرمایه گذاری قرار می‌گیرد و بخشی از سهام ممتاز آن در اختیار مجموعه دولت باقی خواهد ماند و واحدهای سرمایه گذاری آن صندوق‌ها به عموم مردم فروخته خواهد شد. البته زمان مشخصی از طرف هیات دولت تعیین شده که اداره صندوق در اختیار دولت است اما منابع از سمت جامعه جذب و در صورتی که شرکت ها با افزایش قیمت همراه باشند سود آن به دارندگان این سهام ها تعلق خواهد گرفت. اسلامی این واگذاری ها را عامل رونق بیشتر بازار سرمایه و کاهش تصدی گری دولت دانست.


دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری افزود: با توجه به اقبال زیاد بازار سرمایه در یک‌سال گذشته و سود آوری آن در سالی که گذشت بخشی از جامعه ترغیب شده‌اند که در این بازار فعالیت کنند و امکان دارد برخی از افراد به دلیل همین سودآوری اغوا شده و بدون آموزش‌های لازم وارد این حیطه شوند بنابراین لازم است در کنار آموزش های سازمان بورس و فرابورس صدا و سیما هم به فرهنگ سازی و آموزش به موقع اقدام کند.



مسئله ای تی اف ها البته نیاز به یک بررسی در مورد قیمت گذاری شان دارد و الان مقرر است که از تخفیفی که سران قوا تعیین کردند برای واگذاری واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌های قابل معامله به اشخاص حقیقی در بازار انجام بشود.



اما مسئله اینجاست که هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری داریم که تقریباً همین شرکت‌ها داخل خودشان دارند و با تخفیف‌های بیشتری نسبت به ان ای بی دارند معامله می‌شوند بنابراین نگرانی بازاریابی برای فروش واحدهای سرمایه گذاری همچنان وجود خواهد داشت. این تخفیف‌ها فعلا به کسانی تحقق پیدا میکند که تا سه ماه بعد بخواهند واحدهای سرمایه گذاریشان را معامله کنند.



این صندوق ها سهام شرکت‌ها را نمی‌فروشند بلکه نهایتاً می‌توانند واحدهای سرمایه‌گذاری قابل معامله خودشان را در بازار سرمایه عرضه کنند البته ساز و کارهای بازار سرمایه اجازه می‌دهد هر صندوق یک بازارگردان داشته باشد برای اینکه اجازه ندهد که بازار متشنج شود یعنی ارزش واحدهای صندوق بیفتد.


ثبت نظر

ارسال