سنگ‌اندازی برخی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ازدواج

نمایه بانک : با وجود اینکه در طرح ضربتی وام ازدواج هشت جایگزین برای تامین ضامن تعیین شد، اما همچنان برخی بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات درباره دریافت ضمانت سنگ‌اندازی می‌کنند.
  • چهارشنبه 11 مرداد 1396 ساعت 0:35

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا، تامین ضامن همواره یکی از چالش های متقاضیان دریافت تسهیلات بوده و بانک‌ها عمدتا سخت‌گیری‌هایی در این رابطه دارند و حتی در مورد وام‌های خرد نیز این موضوع مشهودتر است. یکی از وام‌هایی که متقاضیان آن اغلب برای تامین ضمانت با مشکل مواجه‌اند، وام ازدواج است که درخواست دو ضامن معتبر که باید جزو کارمندان رسمی بوده و در کنار آن دریافت چک ضمانت مجموعه‌ای را تشکیل می‌داد که همواره زوجین نسبت به تامین آن معترض بودند و روال دریافت وام آنها به سختی پیش می‌رفت.

بر این اساس در جریان طرح جدید بانک مرکزی برای پرداخت حداقل ۵۰۰ هزار وام ازدواج در فاصله دو ماهه مرداد و شهریورماه یکی از مسائلی که مورد توجه قرار گرفت، تامین ضامن و ایجاد شرایط آسان برای آن بود. به طوری که تاکید شد دریافت یک ضامن کافی بوده و بانک‌ها نباید برای این موضوع سختگیری کنند در عین حال که در ادامهحدود هشت جایگزین برای تامین وثیقه و ضمانت معرفی و متقاضیان می‌توانند از هر یک از آنها برای ارائه ضامن استفاده کنند.

با این وجود در چند روز گذشته از شروع طرح ضربتی پرداخت تسهیلات ازدواج همچنان برخی از بانک‌ها برای دریافت ضامن سخت‌گیری‌های خاصی داشته و چندان جایگزین‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی را نپذیرفته‌اند به طوری که برخی زوجین عنوان می‌کنند که با وجود اینکه از ضمانت های هشت گانه موردی را ارائه کرده‌اند، اما بانک مورد مراجعه قبول نمی‌کند و بر داشتن ضامن های رسمی و شاغل تاکید دارند. با این حال در مقابل برخی دیگر از بانکها در این مورد سخت‌گیری نکرده و هر یک از ضمانتهای تعیین شده را از زوجین پذیرفته‌اند.

این در حالی است که قرار بود تا در طرح ضربتی وام ازدواج شرایط به گونه‌ای تسریع شود که بتوان از زمان مراجعه تا دریافت وام حداکثر زمان یک ماهه تعریف  شده و در بازه تعیین شده برای این طرح صف وام ازدواج به حداقل برسد.

اما متقاضیان می‌توانند سوالات و اشکالات خود در رابطه با پرداخت تسهیلات ازدواج  را با بانک مرکزی و از طریق شماره تلفن‌های۲۹۹۵۴۲۶۰، ۲۹۹۵۴۲۷۰، ۲۹۹۵۴۲۸۳ و ۲۹۹۵۴۲۵۶ مطرح کنند.

به گزارش ایسنا، در طرح ضربتی اعطای وام ازدواج پرداخت حداقل ۵۰۰ هزار فقره وام ازدواج با هزینه‌ای حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان و از منابع قرض الحسنه پس‌انداز و جاری بانک‌ها انجام خواهد شد. در این طرح اولویت با مناطق  محروم و کم‌برخوردار  و همچنین افرادی است که از قبل در صف انتظار قرار داشتند.

بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، تجارت، ملت، صادرات، قرض‌الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان در طرح ضربتی اعطای وام ازدواج مشارکت دارند. با این وجود سایر بانک‌هایی که در سامانه وام ازدواج قرار دارند، همزمان برای پرداخت این تسهیلات اقدام می‌کنند.


ثبت نظر

ارسال