مسئولیت جدید شهرداری؛ احراز هویت خبرنگاران!

نمایه بانک : قصه از جایی شروع شد که مدیران چند چند روزه شهرداری تهران تصمیم گرفتند به یک باره رویه مدیریتی را تغییر و شهر را جور دیگر و بدون کار کارشناسی اداره کنند.
  • دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 ساعت 20:12

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از میرنا ، قصه از جایی شروع شد که مدیران چند چند روزه شهرداری تهران تصمیم گرفتند به یک باره رویه مدیریتی را تغییر و شهر را جور دیگر و بدون کار کارشناسی اداره کنند.

در ابتدای امر چند مدیر تازه کار تصمیم گرفتند طرح ترافیک ۳۵ ساله تهران را بدون کار کارشناسی حذف و یک طرح نوپا را بدون انجام پایلوت اجرایی کنند.

هر ساله طرح ترافیک از ابتدای سال آغاز می شد و مردم بدون بلاتکلیفی در این محدوده تردد می کردند اما امسال با تدبیر مدیران تازه کار هنوز شهروندان در بلاتکلیفی هستند و نمی دادنند سرنوشتشان در این زمینه چه می‌شود.

در طرح جدید ابتدا مدیران تصمیم گرفتد سهمیه‌ها قطع کنند بعد دوباره نظرشان عوض و قرار شد پول‌های هنگفتی به جای حذف سهمیه‌ها بگیرند.

ابتدا پای خود را رو گلوی آژانس‌ها، وانت بارها، تاکسی و غیره گذاشتند  افرادی که نان شبشان از این راه تامین می شود اما شهرداری هزینه‌ها آنها را به میزان چشمگیری افزایش داد البته با وساطت شورا بخشی از هزینه‌ها برای برخی اقشار حذف شد.

در این بین شهرداری تهران به خبرنگاران که برای پوشش برنامه‌های خبری نیازمند طرح ترافیک بودند نیز خرده گرفت و برخی از مسئولان شهرداری گفتند خبرنگاران یک مشت رانت خوار و لابی گر هستند و باید سر سامانی به آنها بدهیم.

ابتدا شهرداری از خبرنگاران خواست که در سایت ثبت نام کنند،اکثر خبرنگارانی که نیاز به طرح داشتند ثبت نام کردند.

سپس شهرداری اعلام کرد که باید خبرنگاران هویتشان شناسایی شود پس باید ۱۰ اثر چاپ شده در ۶ ماه گذشته با معرفی نامه یا تصویری از بیمه نامه از رسانه در سایت بارگذاری کنند. خبرنگاران برای اینکه شائبه ای پیش نیاید در این زمینه شفاف عمل کردند و تمام مدارک را الصاق کردند. شهرداری سپس اعلام کرد صلاحیت شما را بررسی خواهم کرد. (البته به خاطر وجود اشکلاتی در سایت داشت، آدرس پستی و ایمیل هم داده شد.)

با این وجود و در زمان مشخص بسیاری از خبرنگارانی که به آدرس پستی اعلام شده از سوی معاونت مدارک خود را ارسال کرده اند، به دلیل عدم بررسی مدارک از سهیمه محروم شده اند. این اخلال در فرآیند ثبت نام در حالیست که محمد علیخانی؛ عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اعلام کرده است:« آیین‌نامه‌ای که برای آرم طرح ترافیک خبرنگاران ارسال کرده بودند به شکلی بود که کسی نتواند طرح بگیرد که اعضای شورا آن را اصلاح کردند و شهرداری مسئول آزار و اذیت مردم نیست و وظیفه خدمت‌رسانی به مردم را دارد. اینکه چشم‌مان را ببندیم سختگیرانه و غیراصولانه برخورد کنیم آسیب می‌بینیم.»

چند روزی گذشت بالاخره شهرداری تهران خبرنگاران واقعی را به زعم خود کشف کرد. یک لیستی از سوی شهرداری به رسانه‌ها اعلام شد و افرادی را هم که تایید کرده بودند باز گفتند همه  این افراد مجاز به دریافت طرح نیستند، خود رسانه چند نفر را انتخاب و به ما اعلام کند. به عنوان مثال به یک رسانه با بیش از ۵۰ خبرنگار فقط ۶ سهمیه دادند و …..

اصلا معلوم نیست که معترضان باید به کجا مراجعه کنند و چطور حق واقعی خود را بگیرند و معاون شهردار تهران همچنان به قول یکی از اعضا شورا در حال مخالفت با همه کارهاست.

طرح جدید ترافیک که دستپخت شهرداری تهران است تا به امروز وارد فاز اجرایی نشده است و در آخرین برآوردی که از سوی معاون حمل و نقل و ترافیک اعلام شده، ۱۵ اردیبهشت زمان اجرای آن خواهد بود. تاخیری که در این زمینه برای اجرای طرح جدید ترافیک به وقوع پیوسته نتیجه عدم وجود زیرساخت‌های لازم از یکسو و از سوی دیگر عجله زیاد پورسیدآقایی در تصویب این طرح در شورای شهر و شورای ترافیک بود.

پس از کش و قوس‌های فراوان و تعیین سهمیه برای برخی از اقشار  هنوز تکلیف برخی از ثبت نام‌ها مشخص نیست. سهمیه رایگان معلولان حرکتی نه از سوی معاونت حمل و نقل شهرداری تعیین تکلیف شده و نه سازمان بهزیستی معرفی نامه ای جهت ثبت نام این قشر ارائه کرده است.

به هر حال در این روند نوعی آشفتگی در اجرای طرح و ثبت نام‌ها دیده می شود که می تواند اجرای دقیق طرح جدید ترافیک را با مشکلاتی روبه رو سازد.

در همین رابطه در حالیکه رئیس پلیس تهران از شروع طرح از ۱۵ اردیبهشت و اجرای ارشادی آن به مدت دو هفته سخن گفته بود؛ معاونت حمل و نقل و ترافیک در اعلامیه ای عنوان کرده است که طرح قطعا از ۱۵ اردیبهشت به صورت کامل اجرا می شود. عدم شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق در این موضوع می تواند باعث سرگردانی بیشتر شهروندان تهرانی شود که مشخص نیست آیا دو هفته طرح قرار است ارشادی اجرا شود یا خیر؟


ثبت نظر

ارسال